Hoi Allemaal !
Ik heb een week geleden een zwerm geschept ( van een buckfast volk).
Ik heb ze 's avonds in een spaarkast gedaan met 6 ramen kunstraat en twee sluitblokken aan weerszijden.
NU een week later lijken er twee ramen uitgebouwd te zijn ( ik had er meer verwacht ). Ik durf nog niet goed verder te kijken ivm met het feit dat misschien door onrust de moer wordt afgestoken. Ze hebben na 3 dagen elke dag een kopje suikerwater 1:1 of honingwater gekregen. Wat ik nu zie is dat ze als een tros hangen aan die twee uitgebouwde raten... ( lijkt wel een wintertros ?) ...
Ze vliegen wel mondjesmaat.... ook stuifmeel.
Is dit normal gedrag ? Zoals ik zelf al zei..ik had verwacht dat ze al meer ramen uigebouwd hadden.
Hoor graag van jullie !
Mvg Teun IJff
ontwikkeling zwerm
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: ontwikkeling zwerm
Teun een kopje suikerwater is wat weinig. Een halve liter per dag een week lang zou wat beter zijn tenminste met dit weer. Bij andere (weer) omstandigheden is het voldoende maar nu met die zondvloeden aan water honingen de bloemen niet.
Kijk eens of de moer aan de leg is gekomen aangenomem dat het een "oude moer" is.
Bij een jonge moer duurt het wat langer, dit omdat ze nog op bruidsvlucht moet.
Hans.
Kijk eens of de moer aan de leg is gekomen aangenomem dat het een "oude moer" is.
Bij een jonge moer duurt het wat langer, dit omdat ze nog op bruidsvlucht moet.
Hans.
Hallo allemaal,
Ik heb zelf een poosje geleden een zwerm geschept uit onze ligusterheg. Deze zwerm heb ik gewoon in een 6-raams kast gedaan zonder enige bijvoeding.
Ik heb altijd begrepen uit de boekjes dat Bijen voordat die gaan zwermen eerst hun maag volzuigen met honing, als voorraad, om de eerste tijd door te komen.
Indien in de vrije natuur een wild bijenvolk zwermt is toch ook geen imker aanwezig om elke dag een kopje lekkers te brengen? Volgens mij is dit volstrekt onnodig. Mijn Bijen gingen meteen raten uitbouwen en doen het prima.
Ik heb volgens de bouwtekening van Henk een bk gemaakt en daar worden ze over een paar dagen ingezet.
Vriendelijke groeten
Erik Rene
Ik heb zelf een poosje geleden een zwerm geschept uit onze ligusterheg. Deze zwerm heb ik gewoon in een 6-raams kast gedaan zonder enige bijvoeding.
Ik heb altijd begrepen uit de boekjes dat Bijen voordat die gaan zwermen eerst hun maag volzuigen met honing, als voorraad, om de eerste tijd door te komen.
Indien in de vrije natuur een wild bijenvolk zwermt is toch ook geen imker aanwezig om elke dag een kopje lekkers te brengen? Volgens mij is dit volstrekt onnodig. Mijn Bijen gingen meteen raten uitbouwen en doen het prima.
Ik heb volgens de bouwtekening van Henk een bk gemaakt en daar worden ze over een paar dagen ingezet.
Vriendelijke groeten
Erik Rene
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Om 10 broedkamerramen uit te bouwen hebben de bijen een kilo honing nodig; als er goede dracht is en goed weer, halen zij dat ruimschoots binnen en is "bijvoeren" onzin; als de dracht het laat afweten is het toch slim ze met een paar potten suikeroplossing te helpen. Pas na drie dagen bijvoeren!
hennie oes

hennie oes

- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
In wel gebied woon je? Wanneer heb je de zwerm gehuisvest? Je kunt het niet afdoen met dat hebben ze niet nodig! Wat me opvalt, is dat er maar iets wordt geroepen zonder er bij na te denken! Als ik in Limburg zou wonen en ik huisvest begin juni een zwerm kan daar wel op dat moment een drachtloze periode begonnen zijn. Dan zou het verstandig zijn om wat bij te voeren zoals Hennie Oes suggereerde. In de zelfde tijd in Leeuwarden wordt een zwerm in een kast gedaan ook met kunstraat die wordt in een week uitgebouwd zonder dat daar de suikerpot wordt aangesproken.zonnig46 schreef:
Indien in de vrije natuur een wild bijenvolk zwermt, is toch ook geen imker aanwezig om elke dag een kopje lekkers te brengen? Volgens mij is dit volstrekt onnodig. Mijn Bijen gingen meteen raten uitbouwen en doen het prima.
Vriendelijke groeten Erik Rene
In de vrije natuur is er geen helpende hand. Maar de natuur heeft daar wat op gevonden; veel zwermen! Dan blijft de soort bestaan. En daar gaat het om.
Hans.
Hallo Hans,
Ik woon in een buitenwijk van Amsterdam en de zwerm heb ik geschept begin juni. Ik heb daar over geschreven: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3656
Mijn verhaal werd prima aangevuld door Hennie Oes, dat was heel duidelijk. De voorraad honing die de bijen meenemen is niet voldoende om langere periode te overbruggen bij slechte dracht. Bedankt voor de reacties.
Vriendelijke groeten
Erik Rene
Ik woon in een buitenwijk van Amsterdam en de zwerm heb ik geschept begin juni. Ik heb daar over geschreven: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3656
Mijn verhaal werd prima aangevuld door Hennie Oes, dat was heel duidelijk. De voorraad honing die de bijen meenemen is niet voldoende om langere periode te overbruggen bij slechte dracht. Bedankt voor de reacties.
Vriendelijke groeten
Erik Rene