Twee weken geleden heb ik een zwerm geschept ( van buckfast kast van mijn schoonzus )en weet zeker dat de koningin erbij zat... heb haar zelf gezien en zelf de kieps in zien gaan !
Heb ze een week lang suikerwater/ en honingwater gegeven..... ben daarna een weekje op vakantie geweest. Toen ik zaterdag weer bij mijn bijen was.. heb ik de kast geinspecteerd... er waren 3 ramen uitgebouwd....voldoende voeding. Viel me wel op dat ze nagenoeg geen stuifmeel vlogen !
Heb drie maal de ramen bekeken.... en geen koningin gevonden....zie ook totaal geen broed/ eitjes ed.
Zie wel her en der verspeid 5 tot 10 darrecellen.... en TWEE KONINGINNDOPPEN midden op een raam.
Tja...wat moet ik hiermee ? Zijn dat wel bevruchte eitjes geweest ? Of zijn bijen zo in nood dat ze zelf een koninginnedop gaan maken op een onbevrucht eitje ? Een dop is groot en lang...en gesloten...de andere dop was iets korter.... en nog aan de onderzijde geopend.
Heb er wel een raampje eitjes ingehangen van een carnica volk ernaast.....maar er worden nog geen doppen opgetrokken...

wat moet ik nu ? Zie gelukkig nog geen eierleggende werksters....
Wachten op de doppen ??? Een nieuwe koningin ( bevrucht ) invoeren ?
Is dit een stille moerwissel ? Raar....want zie helemaal geen eitjes verder !
Hulp !!!!
Ik hoop op een antwoord van jullie !
Groeten Teun