Het hoogheemraadschap snoeit !!!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Het hoogheemraadschap snoeit !!!

Bericht door heidecap »

Hoe is het mogelijk.

Zo zag het dijkje 200 meter voor mijn stalletje er gisteren nog uit :

Afbeelding

Een uitstekende en bij mij waarschijnlijk e e n van de wenige stuifmeelbronnen van het moment :

Afbeelding

Vandaag was de gehele dijk platgemaaid !!!
(waarvan ik gelukkig geen foto heb)

Hoe kun je nou zo weinig oog hebben voor de natuur !! Schande !!
Morgen hang ik meteen aan de telefoon...

Thomas
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Het hoogheemraadschap snoeit !!!

Bericht door Els Kleijnendorst »

Thomas, 1x per jaar, en altijd in het najaar, wordt er slootschouw gehouden. Men is dan verplicht om alle wallekanten schoon (dus leeg) voor inspectie klaar te hebben. Dit om er voor te zorgen dat de waterafvoer voldoende gewaarborgd blijft.
Bij 'jouw' wallekant is dat duidelijk al een paar weken eerder gebeurd, wellicht vanwege de overvloedige regen van de laatste week.
Jammer voor de bijen, maar ondergelopen land en huizen is ook niet leuk.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Thomas, het moment van maaien wordt achter het bureau gekozen en komt in jouw geval heel ongelukkig uit. Als de zomer niet zo nat was geweest zou al dat moois al uitgebloeid zijn geweest. Bovendien moet er elk jaar gemaaaid worden om te zorgen dat er ieder jaar weer bloemen of zelfs steeds meeer bloemen terug komen. Maar ja, de planning is eigenlijk: maaien als de belangrijkste boemen in het zaad zitten.
Anderzijds: die mooie kaasjeskruiden van jou bloeien volgend jaar des te harder als ze tijdens hun volle glorie worden gemaaid, maar als je ze helemaal uit laat bloeien kunnen ze zich gedragen als tweejarigen en komen er wisseljaren in.
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Thomas,
Dit fenomeen komt me bekend voor, heb vier jaar lang op een hoogheemraadschap gewerkt, je hebt het over een dijkje, vraag het HHS naar de functie van deze dijk, als dat geen waterkerende functie is kan een natuurlijk maai-en afvoer beheer worden toegepast. Vraag het HHS of ze dergelijk beheer daadwerkelijk ook voert of in toekomst gaat voeren, interessant.
Els en anderen hebben het in hun reactie over slootkanten maaien, hier gaat het over een dijktalud, daar waar kansen liggen voor een natuurvriendelijk beheer.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Albertus, de dijk is wel een waterkerende dijk, nl. een dijk langs de Hollandsche IJssel.

Toen ik de reakties van Els en Maarten las kon ik me beter inleven in de beweegredenen van het Hoogheemraadschap. Ik heb te weinig kennis van de waterhuishouding om in beroep te gaan.
Alles heeft blijkbaar zijn keerzijde ...

Groeten, Thomas
Plaats reactie