Schoonmaken voerbakje.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Schoonmaken voerbakje.

Bericht door Wim Joosten »

Vorige week begonnen met het invoeren van de heidevolken. Daarvoor had ik nog een voerbakje ( rond plastic 1 1/2 ltr) erbij gekocht. Ik kon op dat moment niet aan een nieuwe komen en moest dus noodgedwongen een tweedehandse kopen. Aangezien deze er vies uitzag en ook voor de zekerheid om eventuele ziektekiemen te doden heb ik dit bakje schoongemaakt met spiritus, soda, en heet water.
Toen begon het invoeren en ik tot mijn verrassingen nam één volk geen voer op. Totaal geen belangstelling voor het voer. Ook na een dag nog niet. Ondertussen had ik een suikerspoortje gemaakt naar de suikervoorraad. Twee, drie bijtjes begonnen belangstelling te tonen maar daar bleef het bij. Enigszins beledigd zijnde als kok vroeg ik mij af wat er mis kon zijn, want ik had tenslotte er een lekker potje van gemaakt door toevoeging van een thee van kamille, duizendblad, eikenschors, en melkzuur. Het volk kon er nog wel wat voer bijgebruiken, de andere volken namen dit voer wel gretig op.
Aangezien ik net klaar was met het invoeren van het thuisvolk, heb ik dit voerbakje maar op dat heidevolk gezet. Ik kreeg namelijk het vermoeden dat het niet aannemen van het voer wel eens met mijn schoonmaakactiviteiten te maken kon hebben. En ja hoor: vrijwel direct kwam er één grote bijenstroom aanzetten om het voer op te nemen. Nu neemt dit volk weer een keer zo snel op als het andere volk.
Ik denk nu wel de conclusie te kunnen trekken om vooral voorzichtig te zijn met spiritus. Ik denk dat er wat opgelost in de propolis op een moeilijk bereikbare plek is achtergebleven.
Heeft iemand anders hier nog ideeën over of tips hoe ik het beste zo'n bakje hygiënisch kan reinigen?

Met vriendelijke groet,
Wim
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Schoonmaken voerbakje.

Bericht door wilde »

Dag Wim, de vervuiling van voerbakken zal vermoedelijk merendeels komen door gistcellen. Toen ik een plastic voerbak na gebruik vergat schoon te maken, kreeg deze hier en daar zwarte plekken op de bodem en wanden. Ik vermoed dat gistsporen daarvan de oorzaak zijn. De plastic bakken maak ik na gebruik schoon door ze even met heet water uit de badkraan en gebruik van een borstel om te spoelen. Verder niets. Dat gaat altijd goed.

Ik heb ook houten 'Mommers' bakken, die altijd wat zurig ruiken bij gebruik. Ze laten zich minder gemakkelijk schoonmaken, want het vocht trekt wat in het hout. Dat schoonmaken laat ik dus gewoon achterwege. Ik laat de bijen de binnenkant goed schoon/droog likken en berg ze zo droog op. De gistsporen blijven zo wel aanwezig, maar zijn er toch wel. Wat dacht je van de hoeveelheid gisten, die de bijen meebrengen met de nectar van bloemen? Dat is gigantisch. Door het indikken to 80% of meer hebben de gisten weinig kans. Bij een te hoog watergehalte is het meestal vrij vlot een gisstende massa, vooral als de honing gekristalliseerd is.

De hoeveelheid gisten in honing kun je aardig aantonen - zonder microscoop - door een keer mede te maken zonder starter en zonder extra gist. Dat moet de honing wel onverwarmd worden gebruikt. In korte tijd staat het geheel (sterk verdunde honing) geweldig te gisten.

Ik zou me dus beperken tot gewoon heet water en geen bijen-onvriendelijke andere middelen gebruiken.
Groetend, Albert
Plaats reactie