Kastkevers kweken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Kastkevers kweken

Bericht door maartenkleijne » vr 15 okt 2004, 12:44

Recept voor het kweken van kastkevers.

De kastkevers komen, dat is onvermijdelijk.
Daarom leek het mij goed eens te overdenken wat we moeten doen om ze binnen de perken te houden, als ze er eenmaal zijn.

Je kan de vraag omkeren: wat zou ik moeten doen om zoveel mogelijk kastkevers te kweken?

1. In de kast
De kastkevers leven in de kast in of nabij het broednest, maar de bijen kunnen ze inkapselen en ze zo kort houden.
De kastkevers zijn dus '“net als varroa mijten- gebaat bij een zo groot mogelijk broednest, dat veelvuldig verstoord wordt.
Om zo veel mogelijk kastkevers te krijgen moet je dus grote broednesten aanhouden en regelmatig alle ramen inspecteren.

Conclusie: om de kastkevers niet te zeer welkom te heten, heb je niet te grote broednesten nodig die zelden overhoop gehaald worden.

2.Buiten de kast
De kastkevers komen uit (sub)tropische gebieden en overwinteren in de grond. Om ze zo goed mogelijk door de winter te krijgen heb je voor de kast droge grond nodig.
Ideaal lijkt mij: een bloemenborder op het zuiden waar tussen de planten goed geschoffeld en gewied wordt, zodat er een overvloed is aan droge, rulle aarde waar niks hoeft te groeien, behalve de kastkevers dan. Ook heel goed lijkt mij een droge strooisellaag, vol in de zon, waar ze ongestoord kunnen overwinteren. Een goed droog grasgazon zou trouwens ook kunnen werken, net als bij meikevers.

Andersom zou het voor de kastkevers heel nadelig zijn, als er voor de kast en rond de kast een dichte vegetatie is van inheemse planten met een dikke, altijd vochtige, humeuze teeltlaag eronder waar tal van (roof)insecten wonen en duizenden soorten bodemschimmels en bacteriën. In onze vochtige winters hebben de kastkevers dan heel weinig kans om te overleven.

Als mijn verhaal klopt, heb ik bij mij thuis van kastkevers niks te vrezen.
Bij de bijenstand van de vereniging is nog wel wat werk te doen, maar dat waren we toch al van plan.

Willy Devriese
Berichten:1
Lid geworden op:do 28 okt 2004, 19:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kastkevers kweken

Bericht door Willy Devriese » do 28 okt 2004, 19:53

Kan iemand mij meer informatie bezorgen over het insectje zelf. Wat is zijn Latijnse naam bv? [?]

wide

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kastkevers kweken

Bericht door Hennie Peters » vr 29 okt 2004, 12:50

Aethina tumida, ik ben ook de naam Aethina turnida tegengekomen. Waarschijnlijk door verkeerd scannen/ocr'en
Bij zoeken op het internet is het dus verstandig die naam ook te proberen.

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1805
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1952
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2115
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2400
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4105


groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Kastkevers kweken

Bericht door Leo van der Heijden » vr 29 okt 2004, 19:55

Maarten,
Ik denk dat je te gemakkelijk denkt over de natte grond en dichte vegetaties. Onder de bijenkasten is de grond droog. Zeker als de kasten in een bijenstal staan. Hier kunnen de kevers zeker overwinteren. Daarom heb ik voorgesteld voor een dichte vloer met vangmogelijkheid om de larven te vangen voordat ze de grond in kruipen. Zie rubriek 'vangmethoden van de KKK'

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Kastkevers kweken

Bericht door maartenkleijne » zo 31 okt 2004, 00:33

Beton onder de bijenstal lijkt mij een goed idee, Leo. Dan moeten ze wel naar buiten.
Vergeet niet dat ze de moeite nemen om 40 cm diep te kruipen, ook in hun natuurlijke droge land. Dat wil zeggen dat ze erg behoefte hebben aan droge humusloze grond virj van elke ander leven. Mijn plan om ze dat onmogelijk te maken blijft staan met jouw toevoeging dat ze onder de stal geen luilekkerland mogen vinden.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kastkevers kweken

Bericht door Hennie Peters » zo 31 okt 2004, 09:35

De kastkevers komen, dat is onvermijdelijk.
De vraag is alleen hoe komen ze hier. En daarmee bedoel ik, komen ze op een natuurlijk wijze door hun eigen verplaatsing. Of komen ze hier doordat imkers hun volken verplaatsen. Ria vd Berg schreef dat ze in Canada ook zijn gesignaleerd. Maar Canada is niet hun natuurlijke leefomgeving en de kans is groot dat door de strenge winters de kever vanzelf weer gaat verdwijnen.
Omdat het diertje uit een tropische omgeving komt bestaat de kans dat het helemaal geen behoefte heeft om zich te verplaatsen naar een gematigd klimaat. De tijd zal het leren.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Kastkevers kweken

Bericht door maartenkleijne » zo 31 okt 2004, 21:02

Het oorwurmen verhaal van Wim biedt een alternatief voor een betonnen vloer onder de kasten.
Je kan dus ook altijd kartonnen dozen -plat- onder de stal leggen: de ideale broedplaats voor oorwurmen. De KKK larven die naar buiten komen worden dan door de oorwurmen aangevallen voor ze de diepte in gaan.

De KKK's gaan komen omdat wij imkers ze gaan importeren, maar ze gaan alleen blijven als wij zorgen voor een voldoende woestijnachtig milieu rond de kasten. Woestijn is goed milieu voor de KKK en trouwens ook slecht voor bijen.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kastkevers kweken

Bericht door heidecap » zo 31 okt 2004, 22:20

Hallo, Leo en Maarten,

is het niet een beetje naief om te denken dat je van de kevers af bent door karton of beton onder je kast te leggen ???
Kijk deze larven nou eens... ze staan te trappelen om aan een nieuw leven als kever te beginnen en laten zich toch niet afschrikken door een paar (centi)meter kar(be)ton ??!!! :

Afbeelding

Eerlijk gezegd weet ik zelf niet goed genoeg waarover ik praat, maar ik heb meer foto's gezien van de larven en die schrik je volgens mij niet simpelweg af door de bodem onder de kast te bedekken ...


Groeten, Thomas

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kastkevers kweken

Bericht door Lammert van Beek » ma 01 nov 2004, 20:47

Hennie Peters schreef:
De kastkevers komen, dat is onvermijdelijk.
De vraag is alleen hoe komen ze hier. En daarmee bedoel ik, komen ze op een natuurlijk wijze door hun eigen verplaatsing. Of komen ze hier doordat imkers hun volken verplaatsen.
In het themanummer van Bijen over de varroamijt (11-10, 2002, pag. 264) hebben we kunnen lezen: Door importeren van de Apis cerana Fabr. uit Pakistan naar het Duitse onderzoeksinstituut in Oberürsel, werd de varroamijt in 1977 Duitsland binnengebracht en stapte aldaar over op onze Westerse bij Apis mellifera L.. Vanuit het Duitse onderzoeksinstituut verspreidde de varroamijt zich over de Europese landen.

Om nu terug te keren bij de kleine bijenkastkever: of het nu expres gebeurt of per ongeluk, de kleine bijenkastkever zal Nederland bereiken, de enige vraag blijft: wanneer?


Omdat het diertje uit een tropische omgeving komt bestaat de kans dat het helemaal geen behoefte heeft om zich te verplaatsen naar een gematigd klimaat.
groet,
Hennie
De varroamijt komt ook uit de tropen (Indonesië) en die doet het hier prima. Vooralsnog moeten wij denk ik dus niet de illusie hebben dat de kleine bijenkastkever nooit in West Europa zal arriveren omdat hij/zij het hier te koud vindt.


Lammert van Beek

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Kastkevers kweken

Bericht door LWPisa » ma 01 nov 2004, 21:48

Kanttekening bij Varroa...
de mijt die wij hebben is meen ik (zeker weten doe ik het niet) een andere soort dan de soort die het eerst beschreven is: de echte Varroa jacobsoni van Apis cerana op Java. Wat in onze kasten zit zou een "ondersoort" zijn afkomstig uit een koel gebied.

Vette kans dat de KKK ook "ondersoorten" heeft, die het goed doen buiten de oorspronkelijke regio en die verschillen van de "pure" KKK.

L.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten