wespen in december

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:
wespen in december

Bericht door Lammert van Beek » di 28 dec 2004, 21:51

Maandag 27 december, 's middags zo rond drie uur, stralende zon en een temperatuur van 0°Celsius.
Ik zag in onze verenigingsbijenstal in Scherpenzeel bij twee verschillende bijenkasten in een kwartier tijd drie wespen naar binnen gaan. Ze gedroegen zich alsof het zomer was en geen winter. In het kwartier dat ik de kasten bleef observeren, kwam één van de wespen ook weer naar buiten en vloog weg, naar .......? En dat alles dus bij een temperatuur van 0°Celsius!
Ik had nog nooit eerder zoiets gezien.
Misschien meld ik deze waarneming bij de Fenolijn van "Vroege Vogels".

Lammert van Beek

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wespen in december

Bericht door maartenkleijne » wo 29 dec 2004, 15:10

Heb ik in de winter ook wel eens gezien, maar alleen koninginnen, die groter zijn dan gewone wespen. Ik heb altijd veel koninginnen in huis -op zolder- en als het warm is komen ze te voorschijn. Mits het raam open staat, gaan ze dan ook buiten kijken en kunnen ze de -warme- bijenkast ontdekken.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wespen in december

Bericht door Lammert van Beek » wo 29 dec 2004, 16:13

maartenkleijne schreef:
Heb ik in de winter ook wel eens gezien, maar alleen koninginnen, die groter zijn dan gewone wespen.
Hallo Maarten,

Ik zie af en toe in de winter ook wel eens een wespenkoningin, vooral als het ineens wat warmer is.
Maar dit waren gewone werksters, die heel actief waren en dat had ik nog nooit eerder gezien in deze tijd van het jaar.

Lammert van Beek

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wespen in december

Bericht door maartenkleijne » wo 29 dec 2004, 16:34

inderdaad Verbazingwekkend!
Het is me wel opgevallen dat de wespen dit jaar nog tot in november volop aan het vliegen waren. Dat had ik ook nooit eerder gezien.
Maar misschien dat ik, dankzij de inspirerende bijdragen in deze rubriek door mensen die er een beetje verstand van hebben, er nu beter op let.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten