Paprikalong

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
hbeugeling
Contacteer:

Paprikalong

Bericht door hbeugeling »

"Bijen kunnen paprikalong voorkomen, zo kopt het Rotterdams Dagblad op 8 maart.
Bijen kunnen het ziekteverzuim in de tuinderskassen met paprika's drastisch omlaag brengen. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van N. de Jong van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
De insecten verzamelen het stuifmel van de paprikabloemen, een van de oorzaken van de allergie bij 30% van de werkenden in deze teelt. Een aantal medewerkers krijgt zelfs een paprikalong en moet ander werk zoeken. Door minstens 2 bijenvolken per hectare paprika's in te zetten kan het probleem grotendeels verholpen worden. De bijen fungeren als stofzuiger door hun larven met het stuifmeel te voeden"
Men weet niet half waar de bijen goed voor zijn en de imker met overtollige volken kan hier zijn nuttige bijdrage leveren.
tory
Contacteer:

Re: Paprikalong

Bericht door tory »

Mooi staaltje van logisch denken. Zouden bijen bij je eigen huis ook enige invloed op allergieen hebben ?
Bert
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Toevallig hoorde ik twee weken geleden een heel verhaal van oudere -doorgaans wijs dus- dame in Duitsland hierover:
"ter voorkoming van allergieen is het nodig ergens te wonen waar voldoende bijen zijn en ook altijd streekeigen honing te eten en liefst ook streekeigen pollen. En zonodig ook nog eens streekeigen koninginnengelei". Dit is naturlijk een bakerpraatje, maar ja misschien zit er wijsheid in.
hbeugeling
Contacteer:

Bericht door hbeugeling »

Of dat echt een bakerpraatje is betwijfel ik. Er zitten wel aanknopingspunten in. Het lichaam neemt stoffen op uit de omgeving.
Door een constante opname kan het lichaam zelfs antistoffen aanmaken.
Dat gebeurt niet bij een incidentele opname.
Een goede promotie om de honing in de eigen omgeving, met dit verhaal erbij aan te bieden.
Ik weet zeker dat een lokale krant hier aandacht aan zal besteden
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Henk,
Ik heb gelezen dat bijen het helemaal niet zo goed doen in kassen en tunnels. Door de planten in rijen te plaatsen schijnen de bijen de weg kwijt te raken. Of is dat ook een bakerpraatje.

Bert,
De meestvoorkomende allergie in huis is die voor de huisstofmijt.
Ik verwacht niet dat de bijen daar iets aan kunnen doen. De bijen zullen door het verzamelen van stuifmeel uit de eigen omgeving wel de vatbaarheid voor hooikoorts kunnen beinvloeden.

groet,
Hennie
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Om even terug te keren tot de opmerking van de allergische reactie van stuifmeel ook bij ander planten in kassen is het mogelijk dat mensen '“hier in Rijsburg- de bloemtelers/plukkers krijgen soms een dergelijk reactie dat ze niet meer hun beroep '“bloemtelen- niet meer kunnen uitoefenen.

Dat paprika en aubergine stuifmeel een allergische reactie kan geven is minstens al tien jaar bekend. Maar er zijn nog meer lichaamsvreemde stoffen; in dit kader bloemenplukkers/telers het sap van tulpen en narcissen kunnen soms zo'n reactie geven dat men er weken lang ontoonbaar kan zijn. Gulderoede buiten/binnen telen en plukken kan voor sommige telers ook grote problemen geven.
Hans
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Ik heb gelezen dat bijen het helemaal niet zo goed doen in kassen en tunnels. Door de planten in rijen te plaatsen schijnen de bijen de weg kwijt te raken. Of is dat ook een bakerpraatje.
Hallo Hennie,
Dit hoort inderdaad onder de bakerpraatjes thuis; ik heb in allerlei kassen en tunnels gestaan, maar nimmer daarmee problemen ondervonden; wel gaf ik steeds iets ter oriëntatie mee: een lap hoog boven de kast; als er boven de planten ruimte is, vliegen bijen daarboven en dan is zo'n lap een goed hulpmiddel; als in een tunnel de planten geen ruimte laten, een lap aan het einde van de hoofdgang, in de buurt van de kast. In veel gevallen biedt een kas zelf oriëntatie punten genoeg. De enige manier om bijen kwijt te raken is, wanneer de tuinder een opening maakt in de kas die hij sluit, voordat de uitvliegende bijen weer binnen zijn.

hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie