SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Bericht door Kroese »

Eerst een overzichtje van mijn uitwintering.

Vorig jaar heb ik veel broedafleggers gemaakt. Sterkere in een 10raams bak. Toen een jonge moer gegeven. Ook heb ik een flink aantal (12) 3raams afleggers gemaakt. Die zijn in de verhoogde 6 ramers terecht gekomen. Ik had een geïsoleerd blok van 7 kastjes gemaakt, daarvan was er 1 moerloos, en 1 matig bezet. Die heb ik verenigd. Ik er nu 5 goede van over. Dit zijn 4 UG02-539 dochters X Ameland, en 1 TFB0319 dochter X Ameland. Waarvan de moer waar ik vorig seizoen laat nog van heb nageteeld toevallig nu ook de beste is. Ook heb ik nog 3 losse 6Ramers staan die het ook prima doen. Na de 1 april dip gaan ze over in 10Ramers.

Mijn Ulf Grohn stammoeren zitten in grote 10ramer afleggers, en vliegen allemaal erg goed. Die moet ik nog nakijken.

4 vd 5 heide volken zijn ingestort, die hadden aan het eind van de heide periode weinig broed, doordat de broedramen vol Heidehoning zat. Ik breng ze altijd krap weg, om heideraat honing te winnen. Die hadden geen broedruimte meer in de 2e helft van september. Dit is natuurlijk funest voor het aantal winterbijen. Maar ja, toch maar ingewinterd tegen beter weten in. Vroeger zwavelden de oude korf heide imkers de korven af. Later werden de bijen afgestoten uit de korven, en op andere volken gedaan.

Verder een 3 tal oude volken opgeruimd, door ze te verenigen met andere. Dat waren vorig jaar zomer hoofdvolken.

Hoe komt het.
Het is vaak zo dat de oude grote zomervolken in het najaar niet zo veel broed meer inleggen, om de volksgrote op peil te brengen voor de winter. Die oude moeren leggen in het najaar minder lang door dan de jonge moeren. Na de Linde periode, zeg begin augustus worden die volken lui, en doen dan niet veel meer. Die oude volken verliezen in het najaar te veel bijen, om de winter goed door te komen. De volken die gesplitst zijn, en waarvan de beide helften een jonge moer hebben gekregen, die MOETEN broed maken, die hebben echt jonge bijen in het najaar en de winter. Die jonge afleggers zijn individueel ook bijna allemaal prima door de winter gekomen.

Wat kunnen we komend seizoen anders doen
Misschien is het een goede methode om die oude volken na de linde te splitsen. 1 helft met een deel van het broed weg te brengen, de oude moer te verwijderen, na 10 dagen de doppen breken. In die 10 dagen Varoa behandelen, en dan op de 10e dag na het doppen breken een jonge leggende moer in de beide helften in voeren. De moeren gaan dan beide flink werken om het volk groter te krijgen. Eventueel vlak voor het laatste inwinteren (half september) weer verenigen, en dan verder afvoeren. De Separatie methode is ook een mogelijkheid hiervoor. Minder materiaal nodig, maar als nadeel dat het deel boven de separator afvliegt naar beneden.

Veel werk dat wel, en je hebt ook veel reserve moeren nodig. Het is dan wel noodzakelijk tijdig jonge reserve moeren te telen, en in voorraad te hebben.
Maar ja, die winterbijen die van augustus tot en met oktober geboren worden die zijn belangrijk voor het succesvol overwinteren.

Misschien heeft u ook nog goede methoden?

Met vriendelijke groeten,
Hennie Kroese
Apeldoorn
http://home.hetnet.nl/~kroese/ (homepage)
http://home.hetnet.nl/~buckfast/ (pedigrees)
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Na de 1 april dip gaan ze over in 10Ramers.
???

Verder ben ik het niet eens met je analyze over oude moeren. Ik heb inmiddels een moer die nu voor het vijfde jaar meegaat. Elk voorjaar bleek ze weer de sterkste te zijn. Ook deze winter heeft ze weer overleeft. Het kan dus wel. Het kan zo zijn dat oude moeren na de zwermperiode wat luier zijn, het eventuele bijentekort wordt in het voorjaar wel weer gecompenseerd is mijn ervaring.

j.p.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Na de 1 april dip gaan ze over in 10Ramers.
???
Ik bedoel het moment dat de oude bijen afsterven, en de jonge de macht overnemen. Meestal rond 1 April, nu misschien iets later.
Verder ben ik het niet eens met je analyze over oude moeren. Ik heb inmiddels een moer die nu voor het vijfde jaar meegaat. Elk voorjaar bleek ze weer de sterkste te zijn. Ook deze winter heeft ze weer overleeft. Het kan dus wel. Het kan zo zijn dat oude moeren na de zwermperiode wat luier zijn, het eventuele bijentekort wordt in het voorjaar wel weer gecompenseerd is mijn ervaring.
j.p.

Je hebt helemaal gelijk Jelte dat niet alle oude moeren per definitie slecht zijn. B.v. Als je een kunstzwerm met een oude moer in een 6Ramer maakt, en ze moet daarna weer een volk in een 10Ramer naar de top opbouwen, dan zit er ook weer groei in tot het najaar. Het blijft echter wel zo dat jonge moeren wat langer doorleggen.
Het komt misschien door mijn werkwijze. Ik maak van krachtige hoofdvolken geen afleggers of kunstzwermen. Door de zwermtraagheid en de ruimte blijft de oude moer op het volk. Deze volken worden door mij als pleegvolken gebruikt voor het verzorgen van koninginnendoppen. Ook zijn dit flinke productie volken, door grote hoeveelheid bijen. Maar in Augustus worden ze lui als de dracht wegvalt, en zetten dan minder broed. Breng ik de sterke volken naar de heide, dan zijn ze door die hoeveelheid bijen in staat om een leuk beetje raathoning binnen te slepen. Ook slepen ze het broednest vol, omdat ze elders geen ruimte hebben. Ze kunnen te weinig broed kwijt. Dat is mijn schuld natuurlijk, als ik een extra bak geef, dan zullen ze meer broed hebben. Maar dat is mijn manier om ze raathoning te laten bouwen. Dat doen ze niet als er veel ruimte is.

Waar het mij om gaat, is dat er landelijk gezien weer veel volken ook dit jaar weer het loodje gelegd hebben. Ik zou wel eens willen horen of het dan procentueel het meest voorkomt bij oude of jonge volken.

Groeten Hennie.....
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Jelte.
Inderdaad gaat een goede moer,is ook mijn ervaring wel enkele jaren mee.
Maar heb je deze moer wel gemerkt,zoniet dan kan er in een van deze vijf jaren ook wel eens een stille moerswisseling hebben plaats gevonden.
Vgr Minne.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Jelte.
Inderdaad gaat een goede moer,is ook mijn ervaring wel enkele jaren mee.
Maar heb je deze moer wel gemerkt,zoniet dan kan er in een van deze vijf jaren ook wel eens een stille moerswisseling hebben plaats gevonden.
Vgr Minne.
Yess anders zou ik deze uitspraak niet doen. Zij heeft een wit plaatje(uit het jaar.....de kleuren heb ik even niet bij de hand. Ik gebruik de kleurenplaatjes met bijbehorende jaren.

Deze moer heb ik indertijd teruggevangen; nl ik was net te laat met het zwermvangen. Ik zag de 's avonds laat een zwerm hangen, ik dacht tja ik vang hem morgenochtend wel...........09.00......te laat de zwerm was al vertrokken. Met ander woorden, wacht niet tot morgen.....

Ik vond ze toen de volende terug bij een imker 300 meter verderop die niets meer aan zijn volken deed. Het moet vrijwel deze moer zijn geweest. Ze waren nog helemaal niet ingevlogen en ik kon ze zo afslaan. Ik de week daarop de moer gemerkt met een wit stickertje (samen met H. vd. Post) waar inmiddels door de slijtage het nummer vanaf is. Omdat ik de herkomst niet exact weet kan het dus zijn dat deze moer nog ouder is. Vanaf die tijd heb ik al mijn moeren steevast gemerkt.

Inmiddels bestaat mijn stand uit 70% afstamming van deze moer. Ze blinken uit in vitaliteit en haaldrift (doen het al jaren goed zonder bestrijding tegen varroa)

J.P.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Tja voor heide volken is het even een verhaal apart. Zij minmaliseren wel erg veel.

Op zich valt volgens mij de voorjaarsopbouw bij oude moeren ten opzicht van eerste jaar moeren wel mee. Ik denk niet echt dat er veel verschil bij zit. Omdat ik met bastaarden werk (en zeker de zwarte lijn) beginnen oude moeren nadat ik afleggers heb gemaakt die vervolgens snel weer op sterkte zijn nog eens te zwermen. Erg vervelend is dat. een moment om de jonge oude moer dood te knijpen, iet wat mij principieel tegen staat. Ik knijp alleen moeren dood die afwijkingen waarin dan ook maar hebben. Niet omdat ik ze een jaar of ouder zijn.

Ik denk ook dat een jonge moer langer door legt. Alhoewel als je langzaamt invoert een oude moer volgens mij ook lang doorlegt en een prima broednest bij houdt.

Ik vind het op zicht meevallen met de sterfte. Dit jaar geen een volk. Verleden jaar wel.

j.p.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Je kan de heidedracht ook nog anders gebruiken:
breng half augustus een matig volk naar de hei met een broedkamer en een honingkamer, dus een beetje teveel ruimte, en je kunt half september een supersterk wintervolk ophalen.
Maar ja, heidehoning heb je dan hoogstens een paar moeilijk te slingeren honingkamerramen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Laten we weer terug gaan naar de stelling die Hennie poneerde: "Het is vaak zo dat de oude grote zomervolken in het najaar niet zo veel broed meer inleggen, om de volksgrote op peil te brengen voor de winter."
Komt dit nu door de overjarige moer? of door de voorraden van stuifmeel en honingopslag?
Zelf denk ik het laatste. Als je een "kunstzwerm" maakt met een overjarige moer en de bijen en moer op kunstraat zet, -bouwen- zie je een zelfde expansie van het volk (kunstzwerm) als of het een nazwerm is.
Hans
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Zou zo kunnen zijn dat........?
Per moer is er een optimale volksgrootte qua werkdruk en feromonen, etc..
Als er zat bijen zijn wordt de moer niet meer gestimuleerd om te gaan leggen en gaat het volk weer krimpen.
Qua evolutie heeft een bij er geen enkel belang bij als zo groot mogelijk volk de winter in te gaan. Alleen de imker vindt dat interessant.
Juist een heel groot volk kan in maart/april het loodje leggen als het weer/de dracht tegenvalt en er geen imker in de buurt is om zo nodig bij te voeren.
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

J.P. schrijft :" Op zich valt volgens mij de voorjaarsopbouw bij oude moeren ten opzicht van eerste jaar moeren wel mee. Ik denk niet echt dat er veel verschil bij zit."

Jij hebt het over een uitzonderlijk goede moer. Maar onze ervaring is toch dat jonge moeren een sterkere drang tot het leggen van eieren hebben dat oude (en bij ons is een moer van twee jaar al oud). Die jonge moeren racen de honingkamers nog in in de eerste ronde van opsuperen en ook als we toch een nieuwe moer vinden in een afgekeurd volk voor de winter, hebben die in november nog broed.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Plaats reactie