Vanmiddag heb ik de nieuwe moeren laten inlopen en twee mooie afeggers van volken die heel sterk uit de winter kwamen en half april al veel darren hadden.
Deze volken met nieuwe moeren wil ik gaan versterken voor de lindedracht met broedramen van de oude moer. (of eventueel af laten vliegen). De volken met de oude moer zijn nog steeds erg groot en kunnen zomaar weer nieuwe zwermplannen gaan maken, lijkt het.
Vraag: hoe lang moet ik de nieuwe moer met rust laten alvorens met de versterking van het volk te beginnen? Nu hebben de beide volken nog best veel bijen en uitlopend broed van 13 dagen geleden.
volk versterken?
Moderator: Hans van der Post.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: volk versterken?
Als je een volk wil versterken voor de linde dracht heeft broed geven geen zin. Immers het duurt minstens drie weken nadat de bij uit de cel kruipt dat ze haalbij wordt.
Dus je moet nu gaan versterken. Dit heeft ook weer een nadeel namelijk het volk kan te sterk worden en gaan "denken" aan een bruidszwerm.
Ik heb dit namelijk in het verleden bijwijze van experiment bij een paar volken uitgeprobeerd.
Liep niet goed af moer kwam moeilijk aan de leg en in het andere geval een bruidszwerm
Dit experiment heb ik na een paarjaar gestaakt.
Hans
Dus je moet nu gaan versterken. Dit heeft ook weer een nadeel namelijk het volk kan te sterk worden en gaan "denken" aan een bruidszwerm.
Ik heb dit namelijk in het verleden bijwijze van experiment bij een paar volken uitgeprobeerd.
Liep niet goed af moer kwam moeilijk aan de leg en in het andere geval een bruidszwerm
Dit experiment heb ik na een paarjaar gestaakt.
Hans
Re: volk versterken?
versterken van een volk kan je enkele manieren doen. wat wil je met het versterkte volk met een jonge moer.als je direkt resultaat wilt hebben om honing te oogsten kun je een naast gelegen volk af laten vliegen op het honing volk met de jonge moer Plus nog wat exstra uitlopend broed meegeven zodat je meer vlieg bijen en jonge bijen in de kast krijgt. de jonge moer gaat niet zwermen als het genoeg ruimte heeft.de jonge bijen zullen de oogst goed verzorgen. nu het belangrijkste is er genoeg dracht, en dat is wel eens een probleem.. wat doen we eraan? groeten van texel jaap
jager
jager