Veni, vidi, foetsie..!

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Contacteer:

Veni, vidi, foetsie..!

Bericht door Piet Jager »

Maandag 16 mei (2e Pinksterdag) 4 kleine EWK's gevuld met bijen en jonge moeren uit rijpe doppen in laten lopen. Woensdag 25 mei vloog er bij de buren een heel klein zwermpje rond. Door andere zeer drukke bezigheden daar echter verder geen aandacht aan geschonken. Vanavond 26 mei (dus 11 dagen na het opzetten) toch eens even in de EWK's kijken. En ja hoor, allemaal prachtig uitgebouwd. maar eentje was helemaal leeg. In het voerbakje nog genoeg voer (apifonda) en in de cellen volop eitjes (1 per cel), voer en stuifmeel. Waarschijnlijk zijn die kleine EWK's dus toch wel erg klein en zocht het volkje een ruimere behuizing. Precies op de 10e dag na uitlopen uit de dop was de jonge moer dus al aan de leg. De eitjes stonden al een beetje scheef, dus waarschijnlijk was ze al op de 9e dag aan het leggen. De 3 andere EWK's (met evenveel bijen) zijn nog in tact.

!Piet
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Veni, vidi, foetsie..!

Bericht door Hans van der Post. »

Piet hoeveel bijen gebruik je in die EWK kastjes. Hebben we ooit een foto op het forum gehad?
Hans
Piet Jager
Contacteer:

Hans,

Ik gebruik zo'n plastic schuitje (schepje) van zeeppoeder met maatverdeling in ml. Ik doe er met opzet 100 ml bijen per EWK in. Dat is teveel, dat weet ik wel! Maar tijdens het vullen, ondanks het nat spuiten, ontsnappen er altijd nog wat. Ook bij plaatsing van de EWK's op eigen stand vliegen er altijd nog een aantal terug, ondanks dat het jonge bijen uit de honingkamer zijn.

De EWK's heb ik destijds kunnen overnemen van Daan Lems uit Leusden, die deze zelf heeft gemaakt naar een tekening van Jan Trip. Beide heren zijn goed ingevoerd in de bijenteelt, kundig en denken goed over de dingen na, voordat ze ergens aan beginnen.

De afmetigen zijn buitenmaats: 21,5 cm hoog / 12 cm breed / 4,6 cm diep. De raatruimte binnenmaats is: 13 cm hoog / 10 cm breed / 4 cm diep.

De Duitse halve of kleine EWK's (Erlangen) zijn 24 x 12 x 6 cm.
Die van mij zijn dus iets lager en iets minder diep.
Zij doen er 60 ml bijen in!

Ik denk er over om er voortaan ook maar 60 ml in te doen.
Als er dan 10 ml bijen afvliegen, houd ik nog 50 ml over.
Dat is, dacht ik, nog net genoeg voor deze maat.

Ondanks het feit dat ik er aardig mee overweg kan en er ook wel aardig succes mee heb, prefereer ik toch de kunststof Apideakastjes. Het - 1/3 normaal - EWK (24 x 24 x 6 cm) lijkt mij echter idealer, maar daar heb ik geen ervaring mee!

Een foto houd je nog van mij te goed! De andere moertjes moeten ook even aan de leg zijn, daarna ga ik ze merken en een foto maken.

!Piet
Piet Jager
Contacteer:

Afbeelding
Bevruchtingskastje in 4 kleuren los opgehangen aan een
ijzeren grondbeugel

Afbeelding
4 EWK's in één cassette. Let op de lichtgroene 3 cm isolatie.
Alle 4 moertjes waren binnen 12 dagen aan de leg

Afbeelding
Na 10 dagen bouwen is dit '˜volkje' echter gaan drossen
In de cellen lagen al 1 daagse eitjes. Te warm?
(30 graden buitentemperatuur!)

Afbeelding
Moertje (F-2) van een stammoer van Ed Pieterse. Deze
stammoer kwam van het Oostenrijkse Bijeninstituut Lunz
am See en is daar reeds gescreend op hygienisch gedrag.
Vorig jaar nazomer heb ik van deze stammoer een paar
onbevruchte moeren van Ed gekregen.
Deze F-2 is een kleindochter van die stammoer.
Teveel bijen in deze EWK? Ik dacht het niet!
Er zitten uiteraaard nog wel een aantal 'bouwvakkers'
in het voerbakje.

Afbeelding
Ook dit moertje (F-2 Lunz am See) is reeds aan de leg.
Je ziet duidelijk dat ze bevrucht is.
Je zou het niet zeggen, maar de werkbijen die je daar
ziet zijn allemaal haar zusters! Ze dragen al een beetje
de Buca outfit!
Bieboerke
Contacteer:

Bericht door Bieboerke »

Geplaatst door Piet Jager
Na 10 dagen bouwen is dit '˜volkje' echter gaan drossen
In de cellen lagen al 1 daagse eitjes. Te warm?
(30 graden buitentemperatuur!)

Piet,
Het buitenkastje is goed geïsoleerd. Dergelijke isolatie houdt ook de warmte buiten, maar volgens de foto ontbreekt in het deksel een deel isolatie. Als de zon daar vol op schijnt bij een temperatuur van 30° kan dat een aanleiding zijn om er uit te trekken.
Ik gebruik al jaren dergelijke kastjes (24 x 24 x6 cm) per twee in een buitenkastje. Van zodra de moer aan de leg is wordt het ronde vlieggat schuifje op moerrooster geplaatst.
Mvg,
Bieboerke
Piet Jager
Contacteer:

Dag Bieboerke,

Je kunt het niet zien, maar ook aan de binnenonderkant van het deksel zit 3 cm isolatie, evenals op de bodem. Daarbij komt nog (en dat zie je niet op de 1e foto) dat boven op het deksel een ruim overstekende dekplank ligt tegen regeninslag via de vlieggaten en al te sterke zonnestraling. Daarom staat achter de oorzaak 'warmte' ook een vraagteken. Maar 4 EWK's goed gevuld met bijen in een perfect geisoleeerde cassette kan van binnenuit ook te warm worden.

Na 24 uur harmonisering op een koele en donkere plaats, geef ik elke EWK tegen de avond apart een half uur om in te vliegen. De schuif staat dan op 'moerrooster-stand'. Dus 1e EWK open en 2e, 3e en 4e dicht. Daarna 2e EWK open en 1e, 3e en 4e dicht. Vervolgens 3e EWK open en 1e, 2e en 4e dicht. Als laatste 4e EWK open en 1e, 2e en 3e dicht. De volgende dag gaat de schuif al op vol.

Het blijft voor mij een raadsel waarom dat volkje is vertrokken. 'k Heb het nooit eerder meegemaakt. Wel dat ze bij een andere EWK introkken, maar dat is altijd in een begin stadium en niet als de moer in dat volkje al aan de leg is. Ook heb ik ze niet met die warmte aan het vlieggat zien ventileren. De voorkant van hun segment stond op het oosten en was wit (warmte afstotend). Ook was het eentje van de twee binnenste EWK's, die een directe en korte doorloop hebben naar buiten. Wie helpt mij uit de droom?

!Piet
Hugo
Contacteer:

Bericht door Hugo »

Piet Jager schreef: [.... Wie helpt mij uit de droom?
Pietje,

Te grote hitte en/of te veel bijen in het kastje. Heb dit vroeger regematig meegemaakt.

Bedenk dat een EWK-kastje een volledig onnatuurlijke situatie is die door de imker wordt gecreerd.
Zo'n handvol bijen kan de warmtehuishouding van hun nest slechts moeilijk in de hand, of beter gezegd in de poot houden.

mvg,

Hugo (1/2 bij)

ps. Henin - Sharapova (eerste set is binnen met 6 - 4 )

Nobodies prefetc
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Afbeelding

kon het niet laten, ik hoop dat je 't grapje kunt waarderen Piet...
[;)]

groet,
Henk
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Piet,

Ook ik heb met Apidea betere ervaringen dan met EWK. Met EWK heb ik meestal maar tussen 25 en 50% geslaagde paringen. Met Apidea zit ik daar duidelijk boven. Van de vorige week zondag (zaterdag en zondag uitgelopen) op Apidea geplaatste moeren zijn er vandaag (dinsdag) 10 op 16 aan de leg. 2 worden er bijna zeker niets (nog te weinig bijen in het kastje). In de 4 anderen heb ik een moertje gezien maar nog niet aan de leg. Toch een behoorlijk resultaat denk ik. Gebruik in Apidea 1 pollepel van 1/4 liter om de kastjes te vullen. Probeer ze ook steeds te vullen met bijen van broedramen die op dracht staan. Als er dan wat oudere bijen bij zouden zijn, gaan die het kastje niet verlaten. Wat je met bijen die op de stand staan natuurlijk wel hebt. Voer uit veiligheids overwegingen mijn moeren ook steeds in via een kooitje (krulspeld model, gaat door het gaatje in het kastje) om de kans op afsteken te verminderen.

mvg

buckfast_beekeeper
Piet Jager
Contacteer:

Schitterend, Henk!

!Piet
Plaats reactie