Escallonia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Escallonia

Bericht door Oude Essink »

Drachtplant van de maand:

Vandaag een heerlijke dag; niet alleen voor mij, maar ook voor mijn bijen; er bloeit van alles in de tuin; er wordt op van alles gevlogen; als ik rondkijk en de drachtplant van de maand juni mag aanwijzen, is de keuze zeer snel gemaakt:

De Escallonia van de Steenbreekfamilie, waartoe ook de Bruidsbloem, als drachtplant ook niet te versmaden, en de Boerenjasmijn, staat ook in bloei maar wordt minder door bijen bevlogen, behoren. De Escallonia wordt het meest bevlogen; mijn vrouw riep mij voor een zwerm: maar nee, het was de vreugde over de Escallonia die N. en P. levert in overmaat.

Afbeelding
de heester wordt 2,5 bij 2,5 meter groot en toont één grote bloemenzee van rode of witte bloemen.

Afbeelding
hier het witte exemplaar

Afbeelding
hier de structuur van de bloem; de rode dus. Op de bodem rond de stijl een kring van nectariën die ruim nectar leveren; de helmknoppen zijn hier nog niet rijp; als dit straks wel zo is, leveren deze ruim pollen

De plant is snel op grootte, gedijt op elke grondsoort en is prachtig om te zien.

Als ik de Moerasandoorn in mijn tuin had gehad, was ik misschien tot een andere keuze gekomen; maar je kunt niet alles hebben; nu is de Escallonia favoriet.
van harte aanbevolen

ik beschreef de plant eerder op:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 12&t=14237

hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie