mierenzuur: dosering bij sponsdoek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
elmook
Contacteer:

mierenzuur: dosering bij sponsdoek

Bericht door elmook »

lieve mensen,

wel wat vroeg misschien, maar het houdt me toch bezig.
bij sponsdoek(achtige)methodes kom ik op internet twee manieren van doseren tegen. namelijk per broedkamer, dus eigenlijk per kubieke centimeter kastinhoud, en per met bijen bezet raam, dus eigenlijk per bij...
bij beide manieren van rekenen kan ik een logisch lijkende theorie bedenken maar wat is nu de juiste????

overigens, wat vinden jullie sowieso van die sponsdoek? is dat te grof, te ruw en zo en is nassenheider toch beter? ik ben benieuwd.

Elmar
Bart Maes
Contacteer:

Re: mierenzuur: dosering bij sponsdoek

Bericht door Bart Maes »

Op uw eerste vraag heb ik niet direct antwoord, maar op het forum zal daarover wel wat te vinden zijn. Mijn ervaring met de Nassenheider-verdamper is deze: vorig jaar gebruikt bij vijf kolonies, vier hebben de verdamper in een mum van tijd volledig toegestopt met propolis. Gevolg: geen of toch zeer weinig werd verdampt.
Indien ik de sponsdoek zou gebruiken zou ik het zo doen: al mijn dekplanken heb ik reeds met een 8mm lat omrand zodat ik ongeveer 16 mm bijenruimte heb tussen dekplank en toplatten.
(8 mm toplat tot romprand + 8 mm latje dekplank = 16 mm)
Eerst de kast dichten met jalouziegaas zodat de bijen niet eruit kunnen als je je sponsdoek van mierenzuur voorziet, na een aantal keren komen de bijen er goed prikkelbaar van.
Op het gaas leg je je sponsdoekje en daarop de omgekeerde dekplank met extra bijenruimte. Dan het deksel erop.
Een vriend vertelde me dat je op die manier zeer snel kolonies na elkaar kunt behandelen.

Ik schrijf 'zou het zo gedaan hebben' want in West-Vlaanderen hadden we recent wat last van hevige onweders waardoor mijn honingbijen(kasten) zijn gaan drijven. Dikke pech dus!!! Ik ga er wat over schrijven voor het forum.[:(]

Persoonlijk ga ik ook voor de 'sponsdoekmethode', veel succes!![:)]
elmook
Contacteer:

Bericht door elmook »

hallo!

gisteren mijn spondoekje met 60 ml gedrenkt en (uit de vriezer) op mijn 2 bakken met 18 bezette ramen gelegd. vanochtend lagen er wel 20 a 30 dode [:(] en stervende [:(][}:)][:(][}:)][:(][:(] bijen op en rond de vliegplank. is dat dan die verwaarloosbare bijensterfte die volgens het ppo op kan treden? ik vond het NIET leuk!

!!!

komt dit bij andere methodes niet voor?

tips zijn erg welkom. zou het met de in duitsland geadviseerde tellerverduenster (TV) beter gaan? of toch met de nassenheider? of gebeurt het sowieso bij mierenzuur?
in dat geval is thymol denk ik toch meer wat voor mij.

droeve groet,

Elmar
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

...dat nare mierenzuur niet meer gebruiken en de minder vluchtige oxaal en melkzuur methoden eens overdenken...

L
elmook
Contacteer:

Bericht door elmook »

en de najaarsbehandeling dan??

wat me vooral bezighoudt is de vraag of mierenzuur dit soort gevolgen sowieso heeft en of het dus zin heeft om bijvoorbeeld de nassenheider uit te proberen.

verder: het vervolg:
maandagavond laat het doekje er uit gehaald. ze huilden alsof ze moerloos waren. kip-pe-vel! verder zijn ze in het algemeen totaal van streek. het vlieggat vol met bijen. veel stertselen natuurlijk, maar ook 'ronddwalen'. echt allemaal totaal verdwaasde bijtjes.
extreme bewaking is er ook aanwezig. elke terugkomende haalbij wordt minstens 3 keer besnuffeld, af en toe gaat dat niet zachtzinnig. ook is er geruzie met de wespen die natuurlijk massaal aanwezig zijn om de dode bijen van de vliegplank te halen. normaal gesproken leven de wespen en mijn bijen wat dat betreft totaal langs elkaar heen.

vanavond gedroegen ze zich voor het eerst weer een beetje normaal (voorspelende bijtjes) en wilde ik gaan kijken of HM nog in leven was. maar ja... toen ik gewapend met pijp en bijtel de eerste voet op de ladder zette begon het natuurlijk weer te..... regenen

Elmar
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Als je van plan bent om mierenzuur te gebruiken bij de bestrijding van de varroa werk je het gemakkelijkst met een nasserheidsverdamper een je die je bovenop het volk zet.
Peter Bal heeft in het verleden een goede "gebruiksaanwijzing" geschreven en is te vinden op http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1287
Verder is er nog veel "zin en onzin" te lezen als je op zoeken klikt en daar invult - nasserheid - vervolgens archief aanvinken en de server zijn zoekwerk te laten doen. Zoeken staat bovenin het scherm.
Hans
depauws
Contacteer:

Bericht door depauws »

Beste Elmook

U heeft veel te snel de 60 ml laten verdampen, moet zeker over een volle dag ( zelfs 2 ) verdeeld worden.
Daarom doekjes inpakken in plastic met gaten, bv 1 gat ter groote van 2 euro of gebruik geperforeerd plastic waar ze brood in verpakken (althans in Delhaize).
Na een volle dag komen de bijen nog niet op het doek met plastic af en kan verwijderd worden zonder knoeiboel van propolis.
elmook
Contacteer:

Bericht door elmook »

1: ze leeft nog (vandaag eitjes gezien) maar er is nauwelijks open broed, en eigenlijk alleen in de onderbak. zou ik dat dan allemaal naar de andere wereld geholpen hebben?

2: toch wel vreemd dat je, voor info over de nassenheider, als zoekwoord 'nasserheid' moet typen. [?] desondanks leuke info.

3: te snelle verdamping...dus misschien toch de 'tellerverduenster'. of de universalverduenster (ronde verdamper). iemand ervaring?
voor de tellerverduenster zie: http://redaktion.dlv.de/redaktion/grafi ... Varroa.pdf

bedankt voor de tips en

groet, Elmar
patrick
Contacteer:

Bericht door patrick »

Beste elmook en anderen,
Zelf gebruik ik na de zomerdracht, nu dus de nassenheideverdamper met een mierenzuuroplossing van 70° zelf aan gemaakt van aangekocht mierenzuur van 85°. Vorig jaar was er in Belgie een test met mierenzuur van 60° die voor de meeste imkers eigenlijk niet voldeed, een niet sterk genoege oplossing of was het de temperatuur ong. 30°C die de test eigenlijk de das omdeed? Zelf ben ik van mening dat de oplossing van 85° te sterk is en die van 60° te weinig, zodat ik ben gaan zoeken naar een tussenoplossing van 70°. Na de nodige berekingen besloot ik om in een lege fles van vorig jaar 214 ml gedistileerd water te doen en dan aan te vullen met mierenzuur 85° tot een volume van 1000ml. Wel in open lucht doen met alle voorzorgen en beschermende maatregelen, het is een aggressief zuur.
Wel wil ik nog vermelden dat ik vorig jaar in november nog een nabehandeling gedaan heb met "perizine" en dit jaar heel weinig last van varroa heb, gemiddelde val minder dan 5 per 14 dagen en ook kasten waar geen varroa val te bespeuren is. Gisteren heb ik in 5 volken een eerste test met zuur 70° uitgevoerd, 100ml in een verdamper,en deze zal vermoedelijk in 7dagen verdampen.Dus volgende week kan ik de eerste resultaten bekend maken, voorlopig is het voor mij ook afwachten. groeten patrick
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

Hoi,
Ik gebruik geen verdampers waar je de hoeveelheid voor verschillende dagen ineens moet in kast brengen en dan hopen dat er geen te grote hoeveelheid vrij komt waarbij de koningin het loodje zou leggen.
De methode die ik gebruik is misschien iets werk-intensiever maar geeft mij bevredigende resultaten.:D
Ik behandel de volken die thuis staan direct na het slingeren met mierenzuur 85%. Ik werk met tienraamse Dadant kasten.
In een honingpotje steek ik een sterk absorberend sponsdoekje met daarop 18cc mierenzuur. Dit potje zet ik boven op het voedergat en ik hervul dit nog 3 opeenvolgende dagen met 18cc. Dan doe ik 7 dagen niets en dan herhaal ik dit weer voor 4 dagen. Daarna behandel ik in de winter nog met oxaalzuur. Nog géén wintersterfte gehad, behalve vorig jaar 2 volken door roverij[:(]

dirk
Plaats reactie