De platen kun je het beste met bruislijm lijmen je moet wel 3cm. dikke platen nemen. Als je de binnen maat van de spaarkast aanhoud want dan kun je hem gewoon uit wisselen met elkaar. Het is niet erg als de kast een beetje uit steekt 18mm is te zwak volgens mij en isoleert te weinig.
Het is mij om twee dingen te doen, nl lichtere kasten en betere isolatie. Met het reizen van de geïsoleerde kasten moet je wel opletten dat je genoeg ventilatie doet want ze lopen zo warmen dan is het einde van het volk. Ervaring van een imker hier die er geen varroa lade onder had en hem een nacht dicht had en na aankomst waren de bijen dood. Jammer maar wel van geleerd. De randen moeten wel u profiel van plastik er omheen.
Ik heb van de winter een drieramer in over wintert en dat lukte goed ik probeer het deze winter weer. Ik heb ook een Segerberger gekocht en daar mee imker ik dit jaar ook goed mee. Alleen ik kan het niet uit wisselen met mijn andere kasten dat is jammer. Nu de prijs. als ik ze zelf bouw gaat er erg veel tijd in zitten en er moet ook een dak en een bodem bij gemaakt worden. Oude bodems gewoon verbreden met een latje. Als ik alles reken dan overweeg ik nu om alle kasten weg te doen en Segerberger(s) te kopen. Gewoon de oude inruilen misschien. Wie doet die handel?
Oja als je in de buurt bent dan kom je maar langs en dan laat ik wel zien hoe ik ze maak. Krijg wel de in druk dat de bijen en daar gaat het om zich er goed in ontwikkelen en een bak honing meer per jaar geven. Als de dracht en het volk goed is.
groeten van Jaap uit Texel.
ps ik had dit jaar erg weinig mijten.
Jager
kunststof kasten maken.