Hallo
Hoe zit het nu eigenlijk, volgens de literatuur kun je maar 1 keer oxaal zuur druppelen. Hoe is het in praktijk, wie heeft ervaring mee
Je kunt deze behandeling natuurlijk geven als er geen broed is, maar dat is maar een korte periode, dus kan ik ook een blok behandeling geven, of "verzuur" ik de bijen dan.
Groeten Harmen
meerdere behandelingen met oxaal zuur?
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: meerdere behandelingen met oxaal zuur?
Hallo Harmen,ende schreef:
Hallo
Hoe zit het nu eigenlijk, volgens de literatuur kun je maar 1 keer oxaal zuur druppelen. Hoe is het in praktijk, wie heeft ervaring mee
Groeten Harmen
Omdat je in principe tot meer dan 98 % van de mijtenpopulatie kan doden met één oxaalzuurbehandeling, als je de behandeling goed uitvoert, hoef je niet meer dan één behandeling toe te passen. Dat moet wel in de broedloze periode gebeuren en die duurt niet lang!
Ik heb in de afgelopen drie jaren bij mijn volken waar ik na één behandeling met oxaalzuur erg veel dode mijten telde, nog een tweede behandeling toegepast met een tussenpoos van niet meer dan één maand. Dat was zonder nadelig effect voor de bijen. De volken die ik tweemaal behandelde, ontwikkelden zich net zo goed als de volken die ik slechts eenmaal een oxaalzuurbehandeling gaf. Al mijn bijenvolken overwinterden goed.
Ik werk volgens de sproeimethode.
Lammert van Beek
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ik heb deze zomer mijn "zwermen" = afgeslagen bijen met leggende moer, waarvan er op de nieuw uitgebouwde raten een broednest was gevormd (open broed) met oxaal zuur behandeld. Geen dode bijen. Het volk was wel een paar dagen van slag. Het vloog nauwelijks. De derde dag na de behandeling was alles weer "normaal" het zijn nu grote volken.
Ter verduidelijking; mijn "zwermen" komen op een andere plek te staan dan het volk waar ze uitkomen.
Verder heb ik bij wijze van proef twee volken waarin broed in alle stadia = brias twee keer behandeld met een tussenpose van 8 dagen. Je krijgt dan het zelfde beeld als hierboven geschetst. Durfde het niet een derde keer te doen. Overigens is dit na de zomerdracht gedaan die bij ons in Oegstgeest dit jaar in de derde week van juli afgelopen was. De bakken met honing er afgehaald!
Hans
Ter verduidelijking; mijn "zwermen" komen op een andere plek te staan dan het volk waar ze uitkomen.
Verder heb ik bij wijze van proef twee volken waarin broed in alle stadia = brias twee keer behandeld met een tussenpose van 8 dagen. Je krijgt dan het zelfde beeld als hierboven geschetst. Durfde het niet een derde keer te doen. Overigens is dit na de zomerdracht gedaan die bij ons in Oegstgeest dit jaar in de derde week van juli afgelopen was. De bakken met honing er afgehaald!
Hans
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
Hallo Hans en Lammert,
Brdankt voor jullie commentaar,ik zelf heb ook de inruk dat het wel mee valt met het verzuren van de bijen. Ik zal ein decemmber mijn volken behandelen met oxaalzuur, maar ik had een volk wat er momenteel al zorgwekken uitzag veel mijten en bjen met gekreukte vleugeltjes, dus ik dacht alvast nu een behandeling te geven.
Verder heb ik nog zes kasten met schorpoenen en die zijn het gehele seizoen eigenlijk zonder veel mijten geweest, er beginnen er nu meer te komen, maar daar ga ik niks aan doen. Ik wil weten hoe het dat verder verloopt
De kasten waar schorpioenen in zitten staan op een apparte stand
Harmen
Brdankt voor jullie commentaar,ik zelf heb ook de inruk dat het wel mee valt met het verzuren van de bijen. Ik zal ein decemmber mijn volken behandelen met oxaalzuur, maar ik had een volk wat er momenteel al zorgwekken uitzag veel mijten en bjen met gekreukte vleugeltjes, dus ik dacht alvast nu een behandeling te geven.
Verder heb ik nog zes kasten met schorpoenen en die zijn het gehele seizoen eigenlijk zonder veel mijten geweest, er beginnen er nu meer te komen, maar daar ga ik niks aan doen. Ik wil weten hoe het dat verder verloopt
De kasten waar schorpioenen in zitten staan op een apparte stand
Harmen