Dit is de eerste keer dat ik meedoe aan het forum dus als het niet geheel volgens de regels gaat sorry.
Ik heb een vraag.
Ik heb in onze tuin normaal twee kasten staan nu voor de winter heb ik ze samen gevoegd daar het ene volk te klein wasmaar dat terzijde.
In de tuin is een bepaalde plek waar altijd de bijen op de grond zitten en niet een maar echt groepje van 10 tot 20 bijen.
Nu in het najaar ontdek ik dat er nogal wat varoa in de bak zit en wat zie ik de bijen die aangetast zijn door varoa(die geen of te kleine vliegels hebben)vallen uit de kast of worden er uitgewerkt en wandelen ook naar die plek.
Het is dat ook een behoorlijkslachtveld.
Is daar een verklaring voor.
Bijen sterfplaats
Moderator: Hans van der Post.
- dickvanleeuwen
- Contacteer:
Re: Bijen sterfplaats
beste Anton,
Grappig, je geeft de verklaring zelf al.
Grappig, je geeft de verklaring zelf al.
-
Anton schreef o.a.:
die geen of te kleine vliegels hebben
-Dat is een woord dat vleugels zou moeten gaan vervangen !
die geen of te kleine vliegels hebben
-Dat is een woord dat vleugels zou moeten gaan vervangen !
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Anton, Als die zieken bijen goede vliegels[:)] zouden hebben, vlogen ze ver van de kast. Dit om de "besmetting" en ontbinding zover mogelijk van de nestplaats plaats zou vinden, rede; om geen aanwijzing te geven aan de bijenvijanden waar het bijenvolk zich bevind.
Hans
Hans
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Bij mij en de tuin liggen een paar tamelijk glimmende tuintegels op ca. 5 meter van de kasten. Zij zitten in de deze tijd van het jaar altijd vol met stervende en dode bijen; misschien omdat de koolmezen nu naar het grote bos zijn.
De padden zijn er ook gek op maar voor hen alleen is het nu veel teveel.
De padden zijn er ook gek op maar voor hen alleen is het nu veel teveel.
Bedankt voor jullie reactie.[:)]
Hoewel bij mij wel de vraag blijft,gebeurt dit het hele jaar door en dat zie ik daar wel.
Ik kan mij voorstellen dat het gebeurt met bijen die alleen kunnen lopen maar ook de vliegende bijen waar ik geen afwijkingen aan zie en die in mijn ogen,maar dat zijn nog geen ervaren ogen wat ziekte beeld betreft,zitten daar want ik kom daar ook stuifmeel tegen.
Hoewel bij mij wel de vraag blijft,gebeurt dit het hele jaar door en dat zie ik daar wel.
Ik kan mij voorstellen dat het gebeurt met bijen die alleen kunnen lopen maar ook de vliegende bijen waar ik geen afwijkingen aan zie en die in mijn ogen,maar dat zijn nog geen ervaren ogen wat ziekte beeld betreft,zitten daar want ik kom daar ook stuifmeel tegen.
Beste Anton,anton schreef:
In de tuin is een bepaalde plek waar altijd de bijen op de grond zitten en niet een maar echt groepje van 10 tot 20 bijen.
Nu in het najaar ontdek ik dat er nogal wat varoa in de bak zit en wat zie ik de bijen die aangetast zijn door varoa(die geen of te kleine vliegels hebben)vallen uit de kast of worden er uitgewerkt en wandelen ook naar die plek.
Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar zoals jij dit fenomeen beschrijft stemt het overeen met een aantasting van het DWV (Deformed Wing Virus). Dit virus wordt geactiveerd door een hoge aantastingsgraad van het broed door varroa. Niet enkel bijen met misvormde vleugels vindt je buiten de kast op de grond maar ook normaal ogende bijen kunnen door aantasting van het virus hun vleugels niet meer normaal gebruiken en sluiten aan bij de bijen op de grond ergens voor de kast. Zo loopt je volk stilaan leeg aan vliegbijen met alle gevolgen vandien.
Mvg,
Bieboerke