inwinteren ja/nee

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
bedet
Contacteer:

inwinteren ja/nee

Bericht door bedet »

Hallo allemaal,
Ik heb jullie advies weer eens nodig.
Gisteren in mijn bijen gekeken en van mijn 2 grote volken de honingkamers afgehaald. We konden nog 8 kg honing voor eigen gebruik slingeren en uit de overige ramen hebben we ook zoiets gehaald, wat we weer terug willen voeren aan de volken.
De dames halen nog steeds honing, want in een van de kleine kasten had HM weer geen ruimte om te leggen, dus heb ik maar weer een wasvel ingehangen. Ook had elke kast (ik heb 2 grote en 2 kleine volken) nog steeds broed en eitjes, veel stuifmeel en zelfs nog gesloten darrenbroed.)
Nu mijn vraag: Moet ik al gaan inwinteren? Sommigen van jullie zullen schrikken bij deze vraag, want ik had volgens de regeltjes allang ingewinterd moeten zijn. Wij hebben echter late dracht. In de maand september hebben we in totaal 60kg mooi verzegelde honing uit onze 2 volken gehaald en geslingerd. Ik ben nu bang om te gaan voeren, omdat ik denk dat (omdat er nog steeds dracht is) HM anders geen broednest-plek meer over heeft en mijn volken de winter niet overleven. Wat is wijsheid?

Groetjes,

Bedet
http://www.bijenkast.nl
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: inwinteren ja/nee

Bericht door maartenkleijne »

Dit sluit aan bij een vraag waar ik mee zit.
Imkerwijsheden zijn tegenstrijdig:
1 wijsheid zegt: eind juli is de dracht voorbij, dus uiterlijk eind augustus moeten ze ingewinterd zijn.
wijsheid 2 heb ik pas gehoord: zolang ze vliegen en stuifmeel binnenhalen worden er jonge bijen gekweekt. Dat is essentieel voor het wintervolk, dus nooit voor 1 oktober beginnen met inwinteren.

Bovendien: gezien de klimaat veranderingen duurt het seizoen 2 weken langer dan vroeger.
Wat is wijsheid anno 2005?
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Hoi,

Hier in Zeeland loopt het seizoen ook altijd wat langer door dan elders - in de meeste jaren slinger ik rond half september voor de laatste keer. Dit heeft te maken met de luzerne, die meestal rondom de laatste snede wat langer in bloei blijft staan.
Ik probeer echter altijd rond de eerste week oktober (rond dierendag) m'n bijen winterklaar te hebben. Mijn ervaring is dat het na deze tijd meestal overdag onder de 15 graden duikt en dat de bijen dan minder happig zijn in het opnemen van het wintervoer. Dus...wacht niet te lang meer!

Dat je trouwens nog darrenbroed hebt is helemaal niet zo raar. Ik heb soms de hele winter rond nog darren in m'n (moergoede!) volken.

Erik
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Bedet, je hoeft niet de voeren! Als er voldoende gesloten voer in de raten zit is voeren uit den boze. Aan de achterkant van het raam waar broed zit ongeveer 8 a 10 cm gesloten is, is dit goed. Aan weerzijde van het broednest minstens een raam gesloten voer.
Om NU nog een raam met kunstraat in te hangen?..... De temperatuur gaan de komende dagen onderuit het broednest zal zeker inkrimpen en dan is een raam wat net is uitgebouwd een barrière in de winter vormen -geen gesloten voedsel-. Ik bekijk dit alles wel op afstand.
Afbeelding
een voorbeeld van een winterraam
Maarten als er nog dracht is hoef je ze niet in te winteren dat doen de bijen zelf wel.
In Zoetermeer is een zeer brede dracht -in de tijd-. Mijn broer heeft daar een paar volken en heeft daar in de 10 jaar dat hij ze houd nog maar een keer suiker moeten voeren.
Dit is bij mij anders; als ik niet zorg dat rond 10 september klaar ben, kan ik dit in het voorjaar aan de ontwikkeling van de volken merken.
In zijn algemeenheid; leer je drachtgebied kennen.
Hans
Plaats reactie