Zakbroed ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Zakbroed ?

Bericht door heidecap »

In 1 van mijn 6-ramers trof ik vandaag een aantal "witte poppen" aan in niet afgesloten cellen.
Zou dit zakbroed kunnen zijn ?

Afbeelding

Thomas
Hennie Peters
Contacteer:

Re: Zakbroed ?

Bericht door Hennie Peters »

Is het geen broed dat onderkoeld is geraakt? Bij mij lagen er een aantal dode poppen onder de vliegplank.
Vanmorgen om 7:00 gaf de thermometer 6°C aan, in het weekend was het 's nachts nog kouder.

groet,
Hennie
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hennie, bedankt voor het meedenken!

Een te lage temperatuur kan het beslist niet zijn. 6 graden boven nul stelt niets voor. Zoals je weet kunnen de bijen ook met vele graden onder nul broed warmhouden. Voorwaarde is dat de verhouding bijen/broed maar groot genoeg is. En dat is nu zeker het geval, want voor de 6-ramer op oorlogssterkte is het kleine beetje broed een peuleschil.

Thomas
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Thomas,

Zelf zag ik dat het vanmorgen 6 graden was op de thermometer in mijn auto. Ik heb even op de site van de KNMI gekeken, de minimum temperatuur is vannacht 2,5 geweest in het meetstation in Twente. Dat zijn geen temperaturen meer waarbij gevlogen wordt, ik heb niet gezegd dat de bijen daar niet tegen kunnen. Ik bedoelde dat ze mogelijk een deel van het broednest minder goed hebben verwarmd omdat ze dichter op elkaar zijn gekropen. Weet jij bij welke temperatuur ze een tros gaan vormen?
Waar vind je die open cellen trouwens? Aan de rand van het broednest, of ook in het midden?

groet,
Hennie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

heidecap schreef:
In 1 van mijn 6-ramers trof ik vandaag een aantal "witte poppen" aan in niet afgesloten cellen.
Zou dit zakbroed kunnen zijn ?
Thomas
Toevallig, dat ik onlangs hiervan een plaatje en artikeltje van tegenkwam.
Het zou "baldbroed" (kaalkoppen broed) kunnen zijn, veroorzaakt door wasmot larven die gangen maakt onder het broed door. De poppen komen dan hoger te liggen. De bijen bouwen dan randjes op de celranden. Ik meen dat op jouw foto ook een beetje te zien. Haal met een beitel eens wat van dat broed van de kunstraat af. Misschien zie je de spinsels van de wasmotten.
Kijk ook even naar dit artikel.
baldbrood
Groet,
Hennie...
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Het lijkt me inderdaad baldbrood / kaalbroed te zijn.
Nu moet ik alleen nog zien te achterhalen of de oorzaak genetisch is bepaald of dat de wasmotlarfjes de boosdoener zijn.
Bedankt voor de link !

Thomas
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

heidecap schreef:
Het lijkt me inderdaad baldbrood / kaalbroed te zijn.
Nu moet ik alleen nog zien te achterhalen of de oorzaak genetisch is bepaald of dat de wasmotlarfjes de boosdoener zijn.
Bedankt voor de link !
Thomas
Hallo Thomas,

Het verschijnsel dat jij beschrijft en waarvan een foto te zien is in het artikel op de link baldbrood,
trof ik deze zomer aan in één van mijn bijenvolken. Het ging bij mij toch wel om enige tientallen niet afgesloten cellen waarin poppen zaten. Soms hadden deze cellen een opgebouwde enigszins konische rand, zoals dat ook is te zien op de foto bij het artikel dat Hennie Kroese aanhaalde. Ik had dit verschijnsel nooit eerder gezien. Er was bij mij niks mis met de poppen in de niet afgedekte cellen en ik heb ook niet gezien dat deze poppen op enig moment uit de kast werden verwijderd. Ik vraag mij af of dit 'bald brood'
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

[quote="Lammert van Beek"]
Er was bij mij niks mis met de poppen in de niet afgedekte cellen en ik heb ook niet gezien dat deze poppen op enig moment uit de kast werden verwijderd. Ik vraag mij af of dit 'bald brood'
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Lammert en anderen,

bij nader inzien moet ik mijn ideeen van hierboven bijstellen.
De zin in bovenstaande link over larven die tunnels/gangen maken schept volges mij verwarring :

"The most usual cause of bald brood is wax moth (both the lesser and greater) larvae tunnelling below the surface of the comb."

Er is namelijk volgens mij geen directe link tussen het "gangen maken" en "bald brood".

Nee, het zijn juist de wasmotlarven die de celdekseltjes gedeeltelijk wegknagen waardoor het "kaalbroed" KAN ontstaan.

Zie ook deze link : http://www.dpi.vic.gov.au/dpi/nreninf.n ... 0E0008666F

Hoewel ik er nog steeds van overtuigd ben dat de wasmot bij mij niet de veroorzaker was van het "kaalbroed" wil ik de wasmottentheorie (hoewel volgens mij niet voor de hand liggend, want waarom als larfje per se steeds een dekseltje openen) als veroorzaker van "kaalbroed", niet uitsluiten.

Thomas
Plaats reactie