Het is nu nog redelijk zacht weer. Vandaag is 15 november. Ik weet niet zeker of mijn volken voldoende wintervoer hebben. Zou ik nog suikerwater kunnen voeren denken jullie, of zijn ze al in een wintertros en kan ik het beter niet doen.
Ik hoor graag jullie reactie
Met vriendelijke groet
Rene Scheringa
lelystad
Wintervoeren
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
- Jan Kruit
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Wintervoeren
Het voeren van suikerwater is nu zeker af te raden.
Mocht je nog willen voeren dan kun je beter suikerdeeg voeren.
Dit zo dicht mogelijk bij de eventuele tros.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
Mocht je nog willen voeren dan kun je beter suikerdeeg voeren.
Dit zo dicht mogelijk bij de eventuele tros.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Re: Wintervoeren
Op dit moment nog bij voeren lijkt mij weinig zinvol. Ook ik heb een vermoeden dat een groot deel van de wintervoorraad reeds is verbruikt. Ik heb de dekplanken omgedraaid zodat ze nu met het voergat aan de achterkant zitten. (Als je voergat in het midden van de dekplank zit helpt omdraaien natuurlijk niet)
Zo kan ik in het vroege voorjaar goed zien of de tros al bovenin (en achterin) de kast is aangekomen. Voor mij het teken dat het voer op is. Mochten ze in februari al onder het voergat zitten dan leg ik er dan wel een pak suikerdeeg (2,5 KG) op. Ik maak altijd gewoon een gat in de zak en leg dit op het voergat. De bijen eten dan netjes de zak leeg. (Doen ze dat niet, dan hebben ze voer genoeg[^] of ze zijn dood[V])
Jaap
Zo kan ik in het vroege voorjaar goed zien of de tros al bovenin (en achterin) de kast is aangekomen. Voor mij het teken dat het voer op is. Mochten ze in februari al onder het voergat zitten dan leg ik er dan wel een pak suikerdeeg (2,5 KG) op. Ik maak altijd gewoon een gat in de zak en leg dit op het voergat. De bijen eten dan netjes de zak leeg. (Doen ze dat niet, dan hebben ze voer genoeg[^] of ze zijn dood[V])
Jaap