8 apideakastjes aangeschaft en Buckfast "Bevruchtingsstation" Hompelvoet sluit de deuren vanwege te weinig belangstelling (de kosten waren dit jaar dacht ik 2.50 euro per kastje)
Marken is op slot voor particulieren. Je komt hier op een wachtlijst als je zelf al jaren serieus bezig bent.
En, Ameland vind ik te ver en te duur (8 Euro per kastje)
Dan blijft er volgens mij in Nederland weinig officieels over ???
Als Westeling heb ik mijn oog laten vallen op de Maasvalkte, jawel, de Maasvlakte in de Europoort :

Links, bovenin het kaartje zou ik misschien wel m'n 8 Apidea-tjes kunnen opstellen. Hemelsbreed zo'n 6-8 km van de bewoonde wereld (Oostvoorne, Hoek van Holland).
En, hiervan ook nog eens gescheiden door behoorlijk wat water.
Maar ja, hoe pak ik het nu aan ??
Ik ben straks in het bezit van 4 produktievolken met raszuivere Buckfastmoeren. Ze zijn echter bij mij op de stand bevrucht, dus de nakomelingen zijn F1, maar de darren natuurlijk wel raszuiver !
Dus, dacht ik zo, ik kan mijn eigen darren gebruiken.
Wat is nou wijsheid :
- 1 van de 4 kasten (natuurlijk die met de beste eigenschappen) gebruiken als darrenvolk ?
- of van alle 4 de kasten darren gebruiken om "inteelt" te beperken ?
En, heb ik eigenlijk wel een extra darrenvolk nodig, of zou ik kunnen volstaan met elke Apidea extra te vullen met een stuk of 15 (slag in de lucht) darren ?
Een ieder die mij aan wat bruikbare tips kan helpen is van harte uitgenodigd om zijn of haar Buckfastmoertjes op de Maasvlakte kosteloos te laten bevruchten ...
(moet natuurlijk nog wel een officieus plekje weten te vinden)
Thomas