smr koninginnen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
zoem zoem de bij
Contacteer:

smr koninginnen

Bericht door zoem zoem de bij »

Dag Piet,
Interessante site van die Amerikaanse onderzoeken maar in hoeverre staan ze met de invoering van deze smr koninginnen bij ons ,wanneer mogen wij die bij ons verwachten.

groeten peter [8D]
Piet Jager
Contacteer:

Re: smr koninginnen

Bericht door Piet Jager »

Dag Peter,

Momenteel zijn ze, volgens mij, in Nederland nog niet voorradig, maar de Stichting 'De duurzame bij' gaat er dit jaar proeven mee doen. Ik dacht, dat er in Luxemburg al wel SMR-volken zijn, maar er is moeilijk aan te komen.

Kijk ook eens op: http://www.mamamoer.nl/ddb/blz/smrdselectie.html daar staat een vertaling van het fenomeen SMRd. Het komt uit Apidologie (2001) en iets nieuwers heb ik op dit moment niet.

Op de Amerikaanse sites kun je echter al ruim SMR-moeren bestellen.
Zij bieden ook Russische moeren aan, die zijn geinsemineerd met sperma van SMR-darren, welke zij "Smart Russians" noemen. Kosten ca 100 dollar per stuk.

Onderstaand een grafische vergelijking van koninginneneigenschappen

Afbeelding

Gentleness = zachtaardigheid
Mn Hyg = Italiaanse moer, die speciaal in Minnesota is geselecteerd voor hygienisch gedrag
Cordovan = Italiaanse moer, die opvalt door haar kleur en het meest zachtaardig is. Cordovan is de benaming van een gen, dat zwarte lichaamsdelen (kop, borst en banden) verandert in roodachtig bruin. Het is een erfelijke kenmerk, welke wordt aangestuurd door een enkele recessieve gen. Een zuivere cordovan Italiaanse koningin (dubbel recessief) is dus een kleurvariant, waarvan het achterlijf tot op de punt goudgeel is. Zij vererft uniforme cordovan darren. In de commerciële bijenteelt wordt het cordovan gen veelal gebruikt als '˜genetic marker'. Aan dit gen heeft de Amerikaanse bij z'n befaamde naam "the American Goldbee" te danken. De Cordovan is dus geen ras, maar een kleurmutatie. Zij lijkt ook sprekend op die Nieuw Zeelandse moeren.

!Piet
Ed Pieterse
Contacteer:

Re: smr koninginnen

Bericht door Ed Pieterse »

Hallo Piet,

In Luxemburg heeft men wat comotie gehad over de SMR bijen. Toen ik er naar vroeg werd mij verteld dat de man die ze had geïmporteerd ze niet zuiver meer had. Ze waren al teveel ingekruist met andere bijen. Er waren er toen een flink aantal geïmporteerd, nog in de tijd dat dit mocht. Er zijn toen ook een aantal van die koninginnen naar het instituut in Mayen in Duitsland gegaan.

Men vertelde mij dat men weer koninginnen mocht importeren in Europa, maar dan alleen de koningin en alles eromheen werd dan vernietigd. Begeleidende bijen, kooitje etc. Ik wil dit nog eens nagaan, want als het maar goed gebeurd is het niet gevaarlijk. Wie kan daar meer over vertellen?

Ed Pieterse
Plaats reactie