Kleine verhuizing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
rene scheringa
Contacteer:

Kleine verhuizing

Bericht door rene scheringa »

Beste mensen,

Ik heb een nieuwe bijenstal pal achter mijn bestaande bijenstal gekocht. De onderlinge afstand is nog geen tien meter. Ik heb momenteel mijn kasten in de oude stal staan, maar wil die na de de winterzit verplaatsen naar de nieuwe stal.

Ik weet dat het verhuizen van kasten alleen kan wanneer deze gedurende drie weken op meer dan vijf kilometer van de oude stand staan en dan pas kunnen ze naar de definitieve plek (die overigens pal naast de oude stand ligt). Mijn vraag is echter, moet het verhuizen altijd over de vijf kilometer liggen, of geldt dit pas vanaf een bepaalde datum. Met andere woorden, kan ik ze nu (begin maart) nog gewoon in de nieuw stand overzetten, zonder het risico te lopen dat ze naar de oude plek terug vliegen?

Ik hoor het graag

Met vriendelijke groet
Rene Scheringa
Lelystad
heidecap
Contacteer:

Re: Kleine verhuizing

Bericht door heidecap »

Hallo, Rene, opschieten zou ik zeggen!
Nu kun je nog ongestraft verplaatsen, maar het voorjaar nadert met rasse schreden. Als de bijen echt gaan vliegen ben je te laat.
Over een paar weken ziet de bijenwereld er weer geheel anders uit en rond de 1e april doe je je 1e voorjaarsinspectie.
Nu het nog ruim onder de 10 graden is zie je af en toe een enkel bijtje. De volken zitten nog in wintertros; ik heb ook zojuist 2 volken over een afstand van 10 meter verplaatst. Je kunt nu nog verplaatsen zonder dat je dat bijen kost...

Groeten, Thomas
Plaats reactie