Hoe krijgen wij onze bijen thuis

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jeno
Contacteer:

Hoe krijgen wij onze bijen thuis

Bericht door jeno »

Wij hebben onze bijen bij een imker staan die onze het "vak"heeft geleerd.
Dat is op een afstand van zo'n 150 meter.
Wij hebben bij een fruitteler een plaats kunnen vinden waar onze bijen tijdelijk kunnen staan. (ruim 6 km hemelsbreed).
Onze vraag is:
Is deze afstand voldoende
en hoelang moeten ze daar staan.
De een praat over 3 weken en de ander zegt 7 weken.
Ook de afstand horen wij verschillende versie's van.
Wie kan onze helpen.

vriendelijke groeten Jens en Nord
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Hoe krijgen wij onze bijen thuis

Bericht door Oude Essink »

Dag Jens en Nord,

Met dit koele weer is 6 km. een prima afstand om de dames te verplaatsen, 's morgens bijtijds of in de avond als zij niet ( meer) vliegen.
Hoelang kunnen zij daar staan? hangt van het begin van de bloei af en het soort fruit; kersen, peren zijn vroeg en duren plm.3 weken; als er nog appels achteraan komen kan het eind mei worden.
good luck,
hennie oes

Afbeelding
jeno
Contacteer:

Bericht door jeno »

Dat begrijpen wij.
Maar volgens de fruitteler moet er ook nog gespoten worden.
Vandaar de vraag hoelang de bijen daar moeten blijven staan voor wij ze naar huis kunnen nemen.

Groet Jens en Nord
muppet
Contacteer:

Bericht door muppet »

jeno

de afstand is ruim voldoende, over hoe lang ze kunnen staan moet je echt even aangeven bij welk soort fruit je bijen staan.
doorgaans worden op pruimen en kersen voor de bloei weinig/geen schadelijke bespuitingen voor bijen uitgevoerd, voor peren en appels is dit wel eens anders hier worden voor en tijdens de bloei wel insecten bestreden met voor bijen schadelijke insecticiden.
overleg in ieder geval even met de betreffende teler, als je weet dat hij met een schadelijk middel gaat spuiten ( bij voorkeur in de avond)
de kasten in de avond sluiten (voor het spuiten) en in de morgen als het gespoten gewas droog is weer openen, dan hoeft dit geen probleem te zijn.
Bij de peren is het dit jaar extra oppassen omdat in deze teelt een belangrijk middel tegen perebladvlo is vervallen, telers zijn gedwongen om vroeg in het seizoen met breedwerkende middelen te spuiten die zeer schadelijk zijn voor de bijen.

groeten..
jeno
Contacteer:

Bericht door jeno »

Ja dat is mij duidelijk.....
Maar hoelang moet ik de bijen op een afstand van 6 KM hebben staan voordat ik ze naar huis kan halen.
Dus 150 meter van de plaats waar ze nu staan...........
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Jeno ik zal je nog erger doen twijfelen[:)], maar in ernst. Bijen vliegen bij een temperatuur van + 8-10 graden geen 150 meter!(maar50 mrt) Als je dit weekeinde het volk 150 mrt verplaatst is er niets aan de hand er zal geen bij zich vervliegen = naar de oude plek terug gaan. Ik verplaats mijn bijen in de zomer 400 meter. Er komen dan hooguit 50-100 bijen terug.
Hans
muppet
Contacteer:

Bericht door muppet »

dus kort samengevat kun je(zoals hans vd post aangeeft) de bijen direct over de afstand van 150 meter verplaatsen zonder deze eerst 6 km weg te brengen, lijkt me gezien de temperatuur aankomend weekend geen probleem, als ze al bij de fruitteler staan en je hebt op je eigen stand weinig dracht, dan liet ik ze indien mogelijk lekker staan
de volken kunnen geweldig groeien op fruit.
Je kunt ze dan na het fruit zeker zonder probleem terug brengen naar je eigen stand.
Plaats reactie