Eerste zwerm 2006 ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
marc
Contacteer:

Eerste zwerm 2006 ?

Bericht door marc »

Vandaag bij volle kersendracht en een temperatuurtje van 25° loste een productievolk hier de eerste zwerm van het jaar, zijn er al vroegere zwermen waargenomen ?
Afbeelding
Barry Sp
Contacteer:

Re: Eerste zwerm 2006 ?

Bericht door Barry Sp »

Hoi Marc,

Dat is wel vroeg,het is een wel een mooi zwerm...

B.Speet
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Nu ik wat meer tijd heb de volledige info omtrent de zwerm.
Het volk is er eentje dat heel sterk uit de winter is gekomen en gehuisvest zit in een dadant kast met Renson kamer en twee honingkamers waarvan de eerste bijna verzegeld en de tweede wordt gevuld.
De zwerm (zonder moer) loste na een kwartiertje op en sloeg terug op de kast.
Ondanks de late winter had ik de Rensonkamers vroeger geplaatst dan normaal omdat de volken dit jaar veel sterker uit de winter kwamen dan andere jaren (herfstdracht), het resultaat is er : al veel honing en moer niet weg.
De afeggers van deze kast waren gepland voor overmorgen om wat druk van de ketel te nemen, deze 'valse' zwerm was me dus 2 dagen voor en met hetzelfde weerbeeld zie ik ze morgen weer een poging wagen.
ivar
Contacteer:

Bericht door ivar »

heb ik vroeger niet geleerd dat de kunstzwermen voor de 21 mei gemaakt moeten worden ????
is de zwerm niet een maand te vroeg ????

hoi marc,

ik zie dat jij met kunstof kasten werkt, bevalt het ???
ik wil ook overstappen op kunstof maar dan dadant.

a land flowing with milk and honey
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Dag Hans,
Ik hou maar rekening met één parameter voor het maken van afleggers of het plaatsen van honingkamers en dat is de volksterkte. Veel collega imkers gaan uit van een vaste datum, de dracht van de paardebloem, het eindigen van een dracht... ieder doet waar hij de beste ervaring mee heeft.
Een sterk volk betekent vroegere broedaanzet, sneller honing, sneller darren, sneller bouwen, sneller plaatsgebrek, sneller moerdoppen ...

Vandaag bij 4 kasten de 9-daagse controle gedaan (ook het zwermvolk), de sterke volken hadden allen moerdoppen. Er werden 7 afleggers van gemaakt met heel wat bijen, de volken worden daardoor danig ontlast en denken niet meer aan zwermen. Ik doe dit telkens weer totdat er genoeg afleggers zijn naar mijn zin om achteraf een goede selectie te kunnen voeren. Daarna worden alle doppen gebroken, eerste week mei zijn hier alle afleggers gemaakt.

Ik vind het belangrijk dat :
- jonge volken worden gekweekt uit de eerste mooie grote moerdoppen (geen redcellen)
- een jong volk volop mee profiteert van de drachten (velen geven zelfs al honing in juli)
- dat de jonge moeren bevrucht worden door de vroege darren uit de sterke volken (de darren uit kleinere volken zijn er nog niet of nog niet rijp), het geeft een prima natuurlijke selectie op sterke volken.

Deze volken gaan ook sterk de winter in en komen er sterk uit.

Of het type kast daarmee te maken heeft, natuurlijk wel.
Ik gebruik EPS kasten van Dadant-Blatt formaat, het isolerend vermogen ervan is prima maar zowel de Combi kast als de Frankenbeute hebben zware gebreken waar ik me telkens weer aan erger. Ze nemen een loopje met de bijenruimte en vertonen tal van practische nadelen maar in het land der blinden is éénoog koning dus bij gebrek aan beter...

marc
hendrik 76
Contacteer:

Bericht door hendrik 76 »

een collega imker heeft eind april ook al een zwerm gevangen.
wel byzonder naar zo'n koud voorjaar.

groet henk
Plaats reactie