Afgelopen Donderdag kreeg ik met de post 2 "zucht koninginnen" toegestuurd van een grote teler.
Envelop open gemaakt lagen de 2 kooitjes op de tafel in de kamer.
Tot mijn grote verbazing begon er 1 flink hard te tuten. Ik kijken welke moer doet dat. Het was duidelijk te zien door de gaatjes heen. Ik baalde eerst wel een beetje. De 1e gedachte is, heeft die teler me soms per ongeluk een jonge wisselmoer gestuurd. De moer eens goed bekeken, maar ze had toch een flinke dikke K...

Maar ja, om zeker te zijn heb ik de beide afgevlogen volken toch maar een strook koniginnenrooster voor de vlieggat opening gedaan.
Vandaag, 5 dagen na het invoeren in deze volken heb ik het volk van de tutende moer eens bekeken. En ja, gelukkig eitjes van alle 3 dagen, en zelfs enkele kleine larfjes zaten in de raat. De moer zat al op een andere raat, dus ik heb dat raam er gelijk uit gelaten, en in een hopeloos moerloos deel boven een separator gehangen. Morgen Woensdag liggen de nieuw uitgekomen larfjes zeer waarschijnlijk dik in de pap.
Van dit raam ga ik dan gelijk een kleine serie overlarven, om als extra keus te hebben voor de 6e Juni naast de UG05-350 keuze.
Ook heb ik de net gesloten doppen serie voor 30 Mei(Ameland) uit de pleegvolken gehaald, en in de warme stoof gehangen. Ondanks het slechtere weer waren de doppen erg mooi uitgebouwd. Waarschijnlijk komt dat omdat de bijen nog een paar dagen bezig zijn geweest met het indikken van alle gehaalde nectar. De bakken zijn loodzwaar, vooral die DUHOKA(dubbel honing kamer) bakken (piet!)
Het is weer leuk, met al die koninginnen om me heen.
[:)]
groeten,
Hennie..........