Oude moeren kunnen nog prima tuten.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Oude moeren kunnen nog prima tuten.

Bericht door Kroese »

Even een leuke ervaring.
Afgelopen Donderdag kreeg ik met de post 2 "zucht koninginnen" toegestuurd van een grote teler.

Envelop open gemaakt lagen de 2 kooitjes op de tafel in de kamer.
Tot mijn grote verbazing begon er 1 flink hard te tuten. Ik kijken welke moer doet dat. Het was duidelijk te zien door de gaatjes heen. Ik baalde eerst wel een beetje. De 1e gedachte is, heeft die teler me soms per ongeluk een jonge wisselmoer gestuurd. De moer eens goed bekeken, maar ze had toch een flinke dikke K... :D(achterlijf), en toch tuten als de beste.
Maar ja, om zeker te zijn heb ik de beide afgevlogen volken toch maar een strook koniginnenrooster voor de vlieggat opening gedaan.
Vandaag, 5 dagen na het invoeren in deze volken heb ik het volk van de tutende moer eens bekeken. En ja, gelukkig eitjes van alle 3 dagen, en zelfs enkele kleine larfjes zaten in de raat. De moer zat al op een andere raat, dus ik heb dat raam er gelijk uit gelaten, en in een hopeloos moerloos deel boven een separator gehangen. Morgen Woensdag liggen de nieuw uitgekomen larfjes zeer waarschijnlijk dik in de pap.
Van dit raam ga ik dan gelijk een kleine serie overlarven, om als extra keus te hebben voor de 6e Juni naast de UG05-350 keuze.
Ook heb ik de net gesloten doppen serie voor 30 Mei(Ameland) uit de pleegvolken gehaald, en in de warme stoof gehangen. Ondanks het slechtere weer waren de doppen erg mooi uitgebouwd. Waarschijnlijk komt dat omdat de bijen nog een paar dagen bezig zijn geweest met het indikken van alle gehaalde nectar. De bakken zijn loodzwaar, vooral die DUHOKA(dubbel honing kamer) bakken (piet!)
Het is weer leuk, met al die koninginnen om me heen.
[:)]

groeten,
Hennie..........
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Oude moeren kunnen nog prima tuten.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

He die Hennie,

Ook dit gedrag heb ik al eens waargenomen!
Mijn getuige is Hans van der Post!, die er bij was.
Precies dezelfde omstandigheden als waar het ook bij jou om gaat. Jonge K. via de post gekregen en klaar voor het invoeren. Volgens Hans ging dit om een hele dominante moer. Echter later bleek dat bij elke inspectie de moer agressief werd aangepakt. Ik heb tweemaal inballen vorokomen en en haar gered uit de handen van kanibalen. Overigens de volksterkte steeg explosief. Met het volk was niets mis mee zo op het eerste gezicht.

jp

Wanneer zou Beatrix eens ophouden met tuten...???
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Re: Oude moeren kunnen nog prima tuten.

Bericht door J.R. »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:

Wanneer zou Beatrix eens ophouden met tuten...???
zodra er een jonge koningin kwaakt zal ze misschien op de vucht gaan.
Groet Jan R
Plaats reactie