Prima drachtplant .

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Prima drachtplant .

Bericht door de vos roger » do 08 jun 2006, 18:54

De spork of vuilboom is een van de drachtplanten die iedere imker zou moeten staan hebben in zijn tuin of omgeving.De zaailingen groeien op korte tijd uit tot een klein boompje van vijf a zes meter.
Drie maand lang wordt hij intensief bevlogen.De bijen halen er zowel nectar als stuifmeel van.Ik heb hier zo'n twintigtal boompjes bij elkaar staan en als ik er langs loop denk ik dikwijls ,verdorie ik heb een zwerm maar al vlug besef ik dat het de zoemende bijen op de sporken zijn.Hij zaait zich gemakkelijk uit,en de zwarte bessen zijn een lekkernij voor de vogels.
Afbeelding

Afbeelding


roger

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Prima drachtplant .

Bericht door apiario » do 08 jun 2006, 19:28

Roger ik deel je mening. Voor de broodnodige dracht hebben wij hier ook een "dotje" staan. dan hebben ze toch nog wat.
In de nazomer barst het van de zwate bessen op de grond. Maar moeten die nou eerst bevriezen of kan je ze zo in de grond stoppen?

Bertus

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Prima drachtplant .

Bericht door de vos roger » do 08 jun 2006, 21:19

hallo Bertus,
je kan de bessen voor de winter in de grond stoppen , deze moeten eerst straticiferen voor ze beginnen te kiemen.Ik had een klein emmertje van de bessen verzameld vorig jaar en deze in de grond gestopt ,nu staan er massa's kleine scheutjes die tegen het einde van het jaar zo'n dertig cm hoog zullen zijn .Deze deel ik dan uit aan ons leden.

roger

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Prima drachtplant .

Bericht door Barry Sp » do 08 jun 2006, 22:04

Hoi Roger,

Ik heb er ook wat van dat sprok of vuilboom staan en ze worden goed bezocht door de bijen,ik neem ze van mij werk mee daar hebben dat ook staan[:)]

B.Speet

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Prima drachtplant .

Bericht door apiario » vr 09 jun 2006, 07:09

je kan de bessen voor de winter in de grond stoppen
Dat ga ik dan doen.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Prima drachtplant .

Bericht door de vos roger » vr 07 jul 2006, 22:00

Afbeelding
hier zie je de bessen die van groen naar rood verkleuren om daarna zwart te worden.Maar nog steeds vormt de plant nieuwe bloemen.



roger

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Prima drachtplant .

Bericht door Oude Essink » za 08 jul 2006, 19:11

De Vuilboom is de allerbeste drachtplant die ik in mijn tuin heb; van mei tot in de herfst een grote hoeveelheid bloemen; klein van stuk maar enorm goed bevlogen; ik heb er een lange haag van, snoei ieder jaar terug en wordt rijkelijk voor het werk beloond.
De boom/heester kwam vaker ter sprake (zoekfunctie!); b.v.:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... OPIC_ID=80

hennie oes

Afbeelding

AD55
Berichten:7
Lid geworden op:zo 30 apr 2006, 11:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Prima drachtplant .

Bericht door AD55 » ma 10 jul 2006, 21:58

Beste Hennie,
ik ben het volkomen met je eens betreffende de belangrijkheid van de vuilboom. Alleen wat jij zei over het terugsnoeien heb ik niet goed begrepen. Mijn probleem is inderdaad dat ik er jaren niets aan heb gedaan en nu zijn de takken zeer wild en huizenhoog gegroeid.
Op welke wijze snoei jij deze struiken jaarlijks, zonder dat dit invloed heeft op de bloei. Toch niet zoals je een ligusterhaag snoeit?Want ik wil deze jongens ook graag in mijn greep krijgen.
Groetjes van Adriaan uit Enschede
Oude Essink schreef:
De Vuilboom is de allerbeste drachtplant die ik in mijn tuin heb; van mei tot in de herfst een grote hoeveelheid bloemen; klein van stuk maar enorm goed bevlogen; ik heb er een lange haag van, snoei ieder jaar terug en wordt rijkelijk voor het werk beloond.
De boom/heester kwam vaker ter sprake (zoekfunctie!); b.v.:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... OPIC_ID=80
hennie oes

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Prima drachtplant .

Bericht door Oude Essink » di 11 jul 2006, 10:19

snoei Vuilboom.

Afbeelding
Hallo Adriaan,

Vuilboomhaag Vuilboom bloeit op takscheutjes van hetzelfde jaar: de zijtakjes op de afbeelding; telkens groeit er een stukje aan en geeft nieuwe bloempjes; dat gaat maanden zo door. Als je niet snoeit gaat het jaar erop de groei verder waar deze het vorig jaar gebleven is; op den duur ontstaat verwildering en kale takken. Na de bloei ( begin of eind winter) snoei ik de haag terug zoals je bij de liguster doet; nieuwe uitlopers zorgen de hele zomer voor rijke bloei.
losstaande vuilboom Op de afbeelding zie je het resultaat van een rigoreuze terugsnoei: de stam was 15 cm. dik; de boom verwilderde; ik zaagde hem af op 30 cm van de grond; het jaar erop had hij een nieuw takkenstelsel zoals de afbeelding laat zien; ik ben nu twee jaar verder en heb weer een zeer rijk bloeiende boom; als deze opnieuw dreigt te verwilderen, snoei ik hem opnieuw rigoreus terug. Als je de stam wilt behouden, snoei je de zijtakken naar de stam toe terug.
De besproken jaarlijkse snoei is voor de haag bedoeld.


Heb je hier iets aan?









hennie oes

Afbeelding

AD55
Berichten:7
Lid geworden op:zo 30 apr 2006, 11:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Prima drachtplant .

Bericht door AD55 » wo 12 jul 2006, 15:58

Hennie,
bedankt voor je duidelijke uitleg. Mijn fout is inderdaad dat ik de afgelopen 8 jaar niet gesnoeid heb en de struiken nu echte vuil-BOMEN geworden zijn van wel 7 meter hoog. Wel rijk bloeiend maar ontzettend breed, zodat ze al bij de buurman ruimte zoeken.
Enige vraag is nog: kan ik deze dikke jongens gerust tot op 30 centimeter van de grond afzagen en komen er dan ook weer (gegarandeerd?) nieuwe loten aan?
Groetjes, Adriaan
Oude Essink schreef:
snoei Vuilboom.
Hallo Adriaan,

Vuilboomhaag Vuilboom bloeit op takscheutjes van hetzelfde jaar: de zijtakjes op de afbeelding; telkens groeit er een stukje aan en geeft nieuwe bloempjes; dat gaat maanden zo door. Als je niet snoeit gaat het jaar erop de groei verder waar deze het vorig jaar gebleven is; op den duur ontstaat verwildering en kale takken. Na de bloei ( begin of eind winter) snoei ik de haag terug zoals je bij de liguster doet; nieuwe uitlopers zorgen de hele zomer voor rijke bloei.
losstaande vuilboom Op de afbeelding zie je het resultaat van een rigoreuze terugsnoei: de stam was 15 cm. dik; de boom verwilderde; ik zaagde hem af op 30 cm van de grond; het jaar erop had hij een nieuw takkenstelsel zoals de afbeelding laat zien; ik ben nu twee jaar verder en heb weer een zeer rijk bloeiende boom; als deze opnieuw dreigt te verwilderen, snoei ik hem opnieuw rigoreus terug. Als je de stam wilt behouden, snoei je de zijtakken naar de stam toe terug.
De besproken jaarlijkse snoei is voor de haag bedoeld.
Heb je hier iets aan?
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten