hallo Bertus,
Om terug te antwoorden op uw vraag,de verschillen tussen bacterien en virussen zijn talrijk.Virussen zijn de kleinste en eenvoudigste leefvorm die bekend is.Ze zijn 10 tot 100 keer kleiner dan bacterien. Het grootste verschil tussen virussen en bacterien is dat virussen een gastheer nodig hebben(bijv. een plant of een dier)om zich te vermenigvuldigen, de bacterie daartegen is in staat om te groeien in een niet-levende omgeving.
In tegenstelling tot de bacterie, die het lichaam langzaam binnen treedt,zijn virussen guerrilliastrijders;ze dringen het lichaam binnen zonder aanval.Virussen dringen de menselijke en vervangen het genetische materiaal met normale functie met materiaal dat in staat is om het virus te produceren.
Bovendien bezitten bacterien alle benodigheden voor de groei en vermeerdering, virussen daartegen bezitten hoofdzakelijk informatie -
een voorbeeld is DNA of RNA verpakt in een eiwitmembraan.
Virussen gebruiken de gastcel om zich te vermenigvuldigen .Eigenlijk zijn virussen niet echt "levende wezens",maar zij in feite niets meer dan essentiele informatie(DNA of RNA) dat ronddobbert totdat het een geschikte gastheer heeft gevonden.
groeten Peter
bacterie -- virussen
-
- Contacteer:
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: bacterie -- virussen
Peter dat is een goed antwoord, duidelijk en begrijpbaar, bedankt
Nog even dit Peter als ik een kast of gereedschap van een andere imker meeneem dan kan daar een bacterie op aanwezig zijn. Als ik bijen
van een ander over neem kunnen deze het virus bij zich dragen.Ook een zwerm kan zo,n virus verspreiden.
Nog even dit Peter als ik een kast of gereedschap van een andere imker meeneem dan kan daar een bacterie op aanwezig zijn. Als ik bijen
van een ander over neem kunnen deze het virus bij zich dragen.Ook een zwerm kan zo,n virus verspreiden.