oogsten van heide honing

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
jaap
Contacteer:

oogsten van heide honing

Bericht door jaap »

even een vraag ik zoek een apparaat om heidehoning gemakkelijk te slingeren wat is er op de markt te koop en waar.ook zoek ik een ont zegel apparaat. graag gebruikt.jaap jager texel.

jager
Jan de Graaf
Contacteer:

Re: oogsten van heide honing

Bericht door Jan de Graaf »

Hallo Jaap,
Heidehoning en gemakkelijk slingeren...gaat het beste als pasen en pinksteren op één dag vallen:D
Alle gekheid op een stokje: er zijn inderdaad wel geautomatiseerde systemen voor het slingeren van honing. Naar mijn idee is de belangrijkste factor de omgevingstemperatuur waar in geslingerd wordt.
Wanneer de slingerruimte wordt verwarmd tot 30 - 35 graden Celsius, loopt de honing makkelijker uit het raat dan bij b.v. 15 graden Celsius.
Ik overweeg om de volgende heide-oogst te gaan persen. Ik geef de bijen oude raat om de nectar in te verzamelen. Deze raat wordt met de honing geperst. Honing in potjes, bijenwas tot kaarsen verwerken.
Niks geen geslinger in een ruimte die eigenlijk te warm is om lekker in te werken.[;)]
Groet, Jan
Plaats reactie