Aanhoudende hoge temperaturen, nauwelijks nog dracht en weinig stuifmeel, waardoor de volksontwikkeling op een laag pitje komt te staan, zorgen momenteel voor een natuurlijke varroabeperking.
Of het aan het gebruik van verschillende bestrijdingsmiddelen naast elkaar ligt met meerdere intervallen per jaar of dat er andere oorzaken aan ten grondslag liggen, weet ik niet, maar hier en daar bereiken me frequent positieve berichten van een afnemende varroabesmetting.
!Piet
Hoge temperaturen slecht voor de varroa
-
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Hoge temperaturen slecht voor de varroa
Inderdaad P!iet ik heb tussen 10 en 14 dagen 1 varroa op de bodemplank. Een van de oorzaken?? is dat er weinig herbesmetting optreed er zijn immers minder bijenvolken!
Maaaar..... er zijn wel bijenvolken die wel kruipers hebben - geen vermikte bijen - deze volken nemen in grootte snel af. Ik heb mijn buurman - 50 meter verderop - voorgesteld dit volk wat eerst eind mei op twee broed- + twee honingbakken stond en nu nog in broedbak paste - zonder te zwermen[8D] te laten verdwijnen. [:I] Dit heeft hij gedaan!
Hans
Maaaar..... er zijn wel bijenvolken die wel kruipers hebben - geen vermikte bijen - deze volken nemen in grootte snel af. Ik heb mijn buurman - 50 meter verderop - voorgesteld dit volk wat eerst eind mei op twee broed- + twee honingbakken stond en nu nog in broedbak paste - zonder te zwermen[8D] te laten verdwijnen. [:I] Dit heeft hij gedaan!
Hans
-
- Contacteer:
Re: Hoge temperaturen slecht voor de varroa
Ja, die kruipers zijn met APV (Acute Paralysis Virus) geinfecteerde bijen (mede oorzaak van de verdwijnziekte???).
De verminkte bijen zijn met DWV (Deformed Wing Virus) geinfecteerde bijen.
Volgens mij zie je momenteel de eerste groep meer en vaker dan de tweede groep.
!Piet
De verminkte bijen zijn met DWV (Deformed Wing Virus) geinfecteerde bijen.
Volgens mij zie je momenteel de eerste groep meer en vaker dan de tweede groep.
!Piet