Nog iets voor op het HONINGETIKET binnenkort ?
-
- Contacteer:
Nog iets voor op het HONINGETIKET binnenkort ?
Vandaag in onze krant
GEEF ZUIGELINGEN GEEN HONING
Honing is niet geschikt voor kinderen jonger dan 1jaar .Dat meldt het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
Het agentschap is dit jaar begonnen met het controleren van de aanwezigheid van sporen van de bacterie Clostridium botulinium in honing.Deze bacterie kan infantiel botulisme veroorzaken zegt woordvoerder Pascal Houbaert.Infantiel botulisme is een ernstige ziekte die in zeldzame gevallen tot de dood kan leiden.Rechtstreekse comsumptie van sporen van deze bacterie leidt bij de mens normaal niet tot de ziekte omdat de zuurtegraad van de maag en darmflora de uitgroei van de sporen verhindert.Maar bij kinderen jonger dan een jaar is dat niet het geval.Het agentschap heeft aan volksgezondheid gevraagd om een wet uit te werken die verplicht de honingproducenten de ongeschiktheid voor jonge kinderen op het etiket te vermelden
roger
Honing is niet geschikt voor kinderen jonger dan 1jaar .Dat meldt het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
Het agentschap is dit jaar begonnen met het controleren van de aanwezigheid van sporen van de bacterie Clostridium botulinium in honing.Deze bacterie kan infantiel botulisme veroorzaken zegt woordvoerder Pascal Houbaert.Infantiel botulisme is een ernstige ziekte die in zeldzame gevallen tot de dood kan leiden.Rechtstreekse comsumptie van sporen van deze bacterie leidt bij de mens normaal niet tot de ziekte omdat de zuurtegraad van de maag en darmflora de uitgroei van de sporen verhindert.Maar bij kinderen jonger dan een jaar is dat niet het geval.Het agentschap heeft aan volksgezondheid gevraagd om een wet uit te werken die verplicht de honingproducenten de ongeschiktheid voor jonge kinderen op het etiket te vermelden
roger
-
- Contacteer:
Re: Nog iets voor op het HONINGETIKET binnenkort ?
Onze maatschappij gaat steeds meer op de amerikaanse lijken. Nog een poosje en dan moeten we een bijsluiter meeleveren omdat de waarschuwingen niet meer op het etiket passen.
Hoeveel mensen zouden trouwens ALLES lezen wat er op een pot honing, pot jam, pak melk, fles drank staat! Zijn dit soort teksten echt nodig of willen we niet als schuldige worden aangewezen?
groet,
Hennie
P.S.
Even zoeken in het archief van het forum naar "infantiel botulisme" levert trouwens nog 3 links op.
Hoeveel mensen zouden trouwens ALLES lezen wat er op een pot honing, pot jam, pak melk, fles drank staat! Zijn dit soort teksten echt nodig of willen we niet als schuldige worden aangewezen?
groet,
Hennie
P.S.
Even zoeken in het archief van het forum naar "infantiel botulisme" levert trouwens nog 3 links op.
- Jan Kruit
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Zelf vermelden we reeds sinds een tweetal jaren op ons etiket:
Minder geschikt voor kinderen jonger dan 12 maanden.
Kleine moeite als je etiketten maakt op je PC en dan print.
Gebruikt Herma nr 4425 (10 zelfklevende etiketten per vel)
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
Minder geschikt voor kinderen jonger dan 12 maanden.
Kleine moeite als je etiketten maakt op je PC en dan print.
Gebruikt Herma nr 4425 (10 zelfklevende etiketten per vel)
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
-
- Contacteer:
Jan eigenlijk ga je met het plaatsen van de gezondheidwaarschuwing goed in de fout. In het Algemeen Keuringsreglement staat expliciet:
"Op gezondheid gerichte termen mogen ook niet gebruikt worden" (pag. 5-1)
de vos roger schreef:
Vandaag in onze krant
roger
F.A.V.V.
WTC III - Simon Bolivarlaan 30 - 1000 Brussel
Tel. 02-208 33 15 - Fax 02-208 33 59
Meldpunt voor de consumenten:
Tel. 0800 13550
http://www.favv.fgov.be
MEDEDELING
Honing afgeraden voor kinderen jonger dan een jaar wegens gevaar voor infantiel
botulisme
10 augustus 2006
Het Voedselagentschap herinnert er aan dat honing niet geschikt is voor kinderen jonger dan 1 jaar. Deze raad steunt op etenschappelijk advies en stemt overeen met deze die te vinden is op de websites van ondermeer Kind & Gezin en de ONE.
Honing als dusdanig ondergaat geen intense hittebehandeling, ventueel aanwezige sporen van de Clostridium botulinum bacterie worden dus niet vernietigd. Sporen zijn overlevingsvormen van bacteriën. In het geval van sommige types van Clostridium botulinum (vooral het type A en B) kunnen deze sporen bij het uitgroeien voor de mens levensgevaarlijke toxinen vormen. Om die reden worden voedingsmiddelen bij de productie van conserven verhit ten einde de
eventuele sporen te vernietigen zodat deze vervolgens geen aanleiding kunnen geven tot toxineproductie.
Rechtstreekse consumptie van sporen leidt bij de mens normaal gezien niet tot ziekte. De zuurtegraad van de maag en darmflora verhindert de uitgroei van de sporen. Dit is niet het geval bij kinderen jonger dan 1 jaar. Zij kunnen het zogenaamd #147;infantiel botulisme#148; ontwikkelen, een ernstige ziekte die in zeldzame
gevallen tot de dood kan leiden. Clostridiumsporen komen overal in de natuur voor.
Zij kunnen dus ook in de honing terecht komen en er overleven. Een matige verhitting van de honing (bv in thee) volstaat niet om die sporen te vernietigen. Om die reden is honing dus niet geschikt voor kinderen jonger dan 1 jaar. Producten zoals kinderkoekjes of babyvoeding waarin honing verwerkt zit, zijn zodanig verwerkt dat de kans op besmetting minimaal is. Het advies geldt dus alleen voor
honing.
De occasionele natuurlijke aanwezigheid van Clostridium honing ziet zich bevestigd in de monitoring uitgevoerd door het Voedselagentschap.
Het Agentschap heeft aan de FOD Volksgezondheid gevraagd een wettelijke regeling uit te werken die de honingproducenten verplicht de ongeschiktheid voor kinderen jonger dan 1 jaar te vermelden op het etiket.
WTC III - Bd. Simon Bolivar 30 - 1000 Bruxelles
Tel. 02-208 33 15 - Fax 02-208 33 59
Point de contact pour les consommateurs :
Tel. 0800 13550
http://www.afsca.fgov.be
Dit is de officiële mededeling van het voedselagenschap (FAVV) van België. We kunnen er dus zeker van zijn dat de FOD Volksgezondheid de vraag van het FAVV zal inwilligen en het etiket die vermelding zal moeten dragen.
Persoonlijk vind ik dat niet "Amerikaanser" lijken maar wel een noodzaak. Als er ook maar enig gevaar voor de volksgezondheid bestaat, al is de kans nog zo klein, is het toch goed dat dit ergens vermeld wordt. Het al of niet lezen van de voorschriften is de verantwoordelijkheid van de gebruiker en zoals Jan Kruit e.a. dit reeds een paar jaar vermelden moet ik toejuichen.
Welke imker zou geen wroeging hebben indien, tengevolge van zijn product, een peuter ernstig ziek zou worden?
Marco
-
- Contacteer:
Moet daar niet op europees niveau wetgeving voor komen?Bieboerke schreef:
We kunnen er dus zeker van zijn dat de FOD Volksgezondheid de vraag van het FAVV zal inwilligen en het etiket die vermelding zal moeten dragen.
groet,
Hennie
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Persoonlijk blijf ik vinden dat de voordelen van honing voor de gezondheid en goede smaakontwikkeling voor de kleintjes verkwanseld worden voor de zeer kleine kans op infantiel botulisme, en dan nog met name bij kinderen van ouders die toch meestal al niet zorg dragen voor de opbouw van een goede weerstand bij hun grut. Het gaat dus over kinderen die te weinig buiten komen, een slechte voedingstoestand hebben (te jong veel chips eten), of een aangeboren verminderde weerstand hebben, en niet over blakende spruiten.
Maar ja, ik kan dat makkelijk zeggen want mijn etiketten -voor zover ik ze heb- voldoen aan geen enkele wettelijke eis, want ik verkoop ze ook niet openbaar. (mijn zoon heeft hele mooie etiketten voor mijn honingpotten gemaakt als verjaarsgeschenk)
Maar ja, ik kan dat makkelijk zeggen want mijn etiketten -voor zover ik ze heb- voldoen aan geen enkele wettelijke eis, want ik verkoop ze ook niet openbaar. (mijn zoon heeft hele mooie etiketten voor mijn honingpotten gemaakt als verjaarsgeschenk)
Maarten,maartenkleijne schreef:
mijn etiketten -voor zover ik ze heb- voldoen aan geen enkele wettelijke eis, want ik verkoop ze ook niet openbaar. (mijn zoon heeft hele mooie etiketten voor mijn honingpotten gemaakt als verjaarsgeschenk)
Hierbij geef je de indruk dat je niet onderhevig bent aan de voorwaarden gesteld door het FAVV indien je honing niet openbaar verkoopt. Dit is geenszins het geval.
Van zodra een potje honing de deur uitgaat, verkocht of weggegeven als geschenk - m.a.w. niet gebruikt door de producent zelf - ben je onderhevig aan de wetten uitgeschreven door het FAVV. Dit is zo in België en zal ook wel in Nederland en andere landen van de EU van toepassing zijn.
Marco
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Je doet me schrikken Marco want ik denk dat je gelijk heb. Toch zal ik vrees ik voortgaan met mijn 'illegale' handelwijze, en met mij vele honderden kleine imkers die zelfs vaak potten honing verkopen aan de weg geheel zonder etiket.
Ik ben het ermee eens dat je, zodra het wat grootschalger wordt en geautoriseerde ogen op kan vallen, wel de wettelijke voorschriften moet volgen.
Ik ben het ermee eens dat je, zodra het wat grootschalger wordt en geautoriseerde ogen op kan vallen, wel de wettelijke voorschriften moet volgen.
-
- Contacteer:
Hallo Maarten,maartenkleijne schreef:
Je doet me schrikken Marco want ik denk dat je gelijk heb. Toch zal ik vrees ik voortgaan met mijn 'illegale' handelwijze, en met mij vele honderden kleine imkers die zelfs vaak potten honing verkopen aan de weg geheel zonder etiket.
Wat heeft groot- of kleinschalig te maken met het volgen van wettelijke bepalingen[?]
Voor de kostprijs van een etiket hoef je het zeker niet te laten.
Dat heel die wettelijke rompslomp soms overdreven is of lijkt kan ik beamen.
Ja Els wat doe je er aan als de wetgevende macht, op aandringen van de uitvoerende macht, iets gaat verplichten?Els Kleijnendorst schreef:
Jan eigenlijk ga je met het plaatsen van de gezondheidwaarschuwing goed in de fout. In het Algemeen Keuringsreglement staat expliciet:
Voor mijn part is het slaan op een mug met een grote hamer.
Ik weet in alle geval dat mijn broer zijn zoontje reeds vrij jong (zeker minder dan 1 jaar) honing kreeg aan zijn tutje. Misschien tegen alle regels maar hij lust nu wel honig. Volgens mij heeft hij er ook geen blijvend letsel aan overgehouden.
mvg
Theo