Wasmot in 'vliegende' bijenkasten??

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Danielle van O.
Contacteer:

Wasmot in 'vliegende' bijenkasten??

Bericht door Danielle van O. »

Even een vraagje:

Ergens op dit forum las ik een bericht van iemand die had in haar volk open bijenpoppencelletjes, met mooie, gave bijenpoppen erin. Iemand reageerde daar toen op door te zeggen dat de oorzaak daarvan gelegen zou kunnen zijn in wasmotten.
Nu hebben wij precies dezelfde verschijnselen en wij hebben ook daadwerkelijk wasmotrupsjes zien kruipen [:(].

Mijn eigenlijke vraag: Kunnen wij momenteel die wasmotten bestrijden, zo ja hoe, en zo nee: wat moeten we dan? De rupsen zitten dus in kasten die op dit moment (en de bedoeling is voor de hele winter) bevolkt worden door bijen.

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.

Danielle
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Wasmot in 'vliegende' bijenkasten??

Bericht door LWPisa »

Meestal betekent wasmot in een actieve kast dat je raten/ruimte over hebt waar de bijen niet komen...die raten eruit.

Je kan bij mooi weer het volk eens doorbladeren en alle rupsen/poppen die je kan zien met een sateprikker of zoiets afsteken. Let op de bodem en de varroalade en kieren.

Zijn het er veel of enkele?

L.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Danielle,

Zelfs al kan je nu de wasmot vernietigen, de ramen zijn voor volgend jaar zeker verloren. Waar de wasmot gehuisd heeft, gaan de bijen de raat niet meer opwerken.

Als er niet te veel voedsel of broed in is op dit ogenblik, verwijderen net zoals L. het schrijft.

Waarschijnlijk heb je nog niet zo lang bijen en vind je het sneu om deze (pas?) opgewerkte ramen reeds uit de kast te halen. Ze laten zitten heeft weinig zin. Je zal dan ook van je hart een steen moeten maken.

mvg

Theo
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Theo wat nu het is 18 augustus raten met broed uit een volk halen is Doodzonde - een doodzonde -.
Bijen kunnen heel goed met wasmot omgaan! Je kunt hooguit de raten waar geen bijen - weinig bijen opzitten - weghalen.
Een voorbeeld: een zwerm trekt "graag" op/in een kast met raten waar wasmot in huist of waar deze "ruimte" heeft gemaakt.
Waar een bijenvolk de pest aan heeft is door muizen afgeknaagde raten.
Ik zou het bewuste bijenvolk "klein" zetten en een mierenzuur behandeling geven ben niet alleen van de varroa maar ook van de wastmot af.
Hans
Danielle van O.
Contacteer:

Bericht door Danielle van O. »

Hallo Hans,

Je (en ook iemand anders, LWPisa) schrijft dat we de volken klein moeten zetten.
Wel, we hebben gisteren twee volken (die er allebei een beetje last van hadden) verenigd. We hebben van twee kasten van ieder 20 broedramen een kast met in totaal 20 broedramen gemaakt. Hebben we ze nu voldoende verkleind?
En die mierenzuurbehandeling, dat is toch met een verdampertje ofzo? Of kan dat ook op een andere manier?
(Ik zal hier eens op het forum speuren naar informatie over mierenzuurbehandelingen...)

Wel geweldig zeg, zo'n bijenforum! Hartstikke goed!

Danielle
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Danielle, ik kan van hieruit niet zien hoe groot de twee volken op 20 ramen waren die je hebt verenigd. Jammer dat in je profiel niet hebt aangegeven waar je in Nerderland bijenhoud. Misschien is er wel een mentor in jou buurt.
Even een opmerking: deze vereniging in een kast van 20 ramen zou niet lukken als de twee volken elk 12 ramen broed zouden hebben. Als het nu verenigde volk twaalf ramen broed heeft is het een volk wat gemakkelijk de wasmot aan kan. Bij twaalf ramen broed moet je toch op minstens 18 ramen bijen hebben. Heeft het volk maar op 8 ramen broed dan zou het te overwegen zijn om een bak weg te halen en het volk op tien ramen in te winteren.
Je kunt op het forum alles opzoeken door icoon zoeken te klikken vervolgens b.v. mierenzuurbehandeling in te tikken archief aan te vinken
Hans
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hans van der Post schreef:
Theo wat nu het is 18 augustus raten met broed uit een volk halen is Doodzonde - een doodzonde -.
Bijen kunnen heel goed met wasmot omgaan! Je kunt hooguit de raten waar geen bijen - weinig bijen opzitten - weghalen.

Hans
Ja Hans ik kan je wel volgen. Op dit ogenblik een volledige raat met broed weg werpen is zonde.

In deze thread wordt ook melding gemaakt van het verwijderen van raten en het volk kleiner zetten. Wasmot heeft ook een voorkeur voor raten met stuifmeel. Ga je deze raten dan verwijderen? Doodzonde.

mvg

Theo
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Vorige week schreef Danielle:
Ergens op dit forum las ik een bericht van iemand die had in haar volk open bijenpoppencelletjes, met mooie, gave bijenpoppen erin. Iemand reageerde daar toen op door te zeggen dat de oorzaak daarvan gelegen zou kunnen zijn in wasmotten.
Nu hebben wij precies dezelfde verschijnselen en wij hebben ook daadwerkelijk wasmotrupsjes zien kruipen [:(].
Mijn eigenlijke vraag: Kunnen wij momenteel die wasmotten bestrijden, zo ja hoe, en zo nee: wat moeten we dan? De rupsen zitten dus in kasten die op dit moment (en de bedoeling is voor de hele winter) bevolkt worden door bijen.
Over deze 'open cellen met bijna rijpe werksterpoppen' schreef ik op 27 juni. Ondanks dat ik erbij schreef dat het om een mini-kernvolkje ging, kwamen er toch suggesties van beschadiging door wasmot. Volgens mij is dat zeker niet het geval, omdat:
1. elke cel een keurig opengeknaagd rondje had en de gemiddelde wasmotschade er héél anders uitziet!
2. en ik in zo'n jong fris nieuw kernvolkje nog nooit één wasmot heb gezien.
Afijn, dankzij het speurwerk (met duidelijke foto) van Thomas werd ik gewezen op de ziekte 'baldbrood' die ik maar als 'kaalbroed' vertaal, wat op een genetische afwijking van de moer kan duiden. Nu, de moer van dit kernvolkje heeft het terecht niet gehaald.
Dus Danielle, dit kan bij jou ook aan de hand zijn geweest.
Dat je daarnaast in jouw volk ook wasmot ziet hoeft geen ramp te zijn; Hans zegt terecht dat een flink volk de wasmot prima aankan, mits het niet te ruim staat. Maar misschien is het volk juist door deze ziekte aan het krimpen en krijgt daardoor de wasmot zijn kans.
Astrid.
Plaats reactie