een doekje gelegd en de eerste mijtenval de volgende morgen (zie foto's)
varroa en spijkerbroeken
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
varroa en spijkerbroeken
Onlangs op onze verenigingsbijeenkomst gehoord: varroa bestrijding met behulp van stukjes spijkerstof en amitraz. Men neemt strookjes spijkerstof van 10 bij 20 cm en laat deze 24 uur staan in een oplossing van 1 lt zonnebloemolie met 70 cc amitraz. Daarna laat men de doekjes uitdruppelen en legt men ze onder de dekplank, op de raampjes (1 doekje per kast). De doekjes kunnen 8 weken blijven liggen en ook het voeren kan gewoon doorgaan. De werking zou erg goed moeten zijn. Ik heb de proef op de som genomen, 21 aug 's avonds

-
- Contacteer:
Re: varroa en spijkerbroeken
Imkers die werken met Amitraz staan wel erg ver af van hun "natuurlijke" hobby.
gerard.b.w.vos
gerard.b.w.vos
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Wat heet veraf! dit middel komt in de was en gaat er niet meer uit! Lekker in de honing[:)] In Frankrijk wordt amitraz het wel gebruikt maar ja de Fransen kennende...........
Hans
Hans
-
- Contacteer:
Zéér goed spul Amitraz tegen allerlei mijten, maar één groot nadeel het laat residuen achter en komt bij gebruik ervan vroeg of laat in de honing terecht .
Dus best NIET gebruiken voor varoamijten.!
roger
Dus best NIET gebruiken voor varoamijten.!
roger
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Jullie weten blijkbaar meer van amitraz dan ik.
Het is een uit Duitsland afkomstige methode, die daar schijnbaar veel gebruikt wordt (al enige jaren)en volgens Hans wordt ook in Frankrijk ermee gewerkt, en ook in Nederland is het middel niet onbekend in de imkerij (oa in apivar). Daardoor kreeg ik niet de indruk dat het mogelijk schadelijk is, maar mocht dat wel zo zijn dan verandert dat de zaak natuurlijk, want welke imker wil er niet dicht bij zijn "natuurlijke" hobby staan?
Dus als er documentatie over residuvorming in bijenwas bestaat -en uit jullie reakties mag ik afleiden dat jullie dit hebben- zou ik dat graag vernemen.
Het is een uit Duitsland afkomstige methode, die daar schijnbaar veel gebruikt wordt (al enige jaren)en volgens Hans wordt ook in Frankrijk ermee gewerkt, en ook in Nederland is het middel niet onbekend in de imkerij (oa in apivar). Daardoor kreeg ik niet de indruk dat het mogelijk schadelijk is, maar mocht dat wel zo zijn dan verandert dat de zaak natuurlijk, want welke imker wil er niet dicht bij zijn "natuurlijke" hobby staan?
Dus als er documentatie over residuvorming in bijenwas bestaat -en uit jullie reakties mag ik afleiden dat jullie dit hebben- zou ik dat graag vernemen.
-
- Contacteer:
Gerard dit middel is hier bij ons enkele jaren terug ook uitgetest op zijn waarde, en ook ik heb net zoals jij de proef op de som gedaan en inderdaad de mijten vielen met bosjes .Ik heb het ook bij een kast gelaten toen enkele dagen nadien een pak bijen bedwelmd buiten de kast lagen.Het middel was waarschijnlijk een beetje te sterk gemaakt geweest door een fruitkweker die ook imker was en het produkt aanprees op een vergadering als het wondermiddel.[:(]
Het produkt was ook gemengd in maisolie die we druppelden op een plexiplaatje en in de vliegopening schoven.Nadien hoorden we dat Amitraz sporen naliet in de was en zo in de honing terecht kwam.
Ik denk dat er in veel verenigingen experimenten uitgevoerd zijn met allerhande produkten waarvan men véél te weinig afwist en als goed bestempeld werden.
Laat het ons voortaan houden bij de toegelaten produkten die uitgetest zijn op hun waarde .[;)]
roger
Het produkt was ook gemengd in maisolie die we druppelden op een plexiplaatje en in de vliegopening schoven.Nadien hoorden we dat Amitraz sporen naliet in de was en zo in de honing terecht kwam.
Ik denk dat er in veel verenigingen experimenten uitgevoerd zijn met allerhande produkten waarvan men véél te weinig afwist en als goed bestempeld werden.
Laat het ons voortaan houden bij de toegelaten produkten die uitgetest zijn op hun waarde .[;)]
roger
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Gerard als je even een zoekopdracht: "amitraz"
op het forum uitvoerd krijg je tien hints, Lees ze.
Je kunt natuurlijk ook even "googele" wil je niet weten wat je dan krijgt te lezen.
Hans
op het forum uitvoerd krijg je tien hints, Lees ze.
Je kunt natuurlijk ook even "googele" wil je niet weten wat je dan krijgt te lezen.
Hans
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Jullie wijze raad opgevolgd, de 'hints' op het forum gelezen, 'gegoogled' en ook de zgn veiligheidsbladen van amitraz bevattende middelen er op nagekeken. Erg overtuigend is het niet!!
Blijkbaar komt men niet verder dan: "ik heb gehoord dat...".
Over het achterblijven van residuen in bijenwas lees ik absoluut niets!
Wellicht heeft iemand meer overtuigend bewijs?
(Overigens: de werking is enorm goed!)
Blijkbaar komt men niet verder dan: "ik heb gehoord dat...".
Over het achterblijven van residuen in bijenwas lees ik absoluut niets!
Wellicht heeft iemand meer overtuigend bewijs?
(Overigens: de werking is enorm goed!)
In België zijn slechts 3 middelen officieel toegelaten voor de bestrijding van varroa nml.
-Apistan ( 10% tau-Fluvalinaat) toelatingsnummer 7820/B
-Apivar ( 3,3% Amitraz) 8881/B
-Perizin ( 32% Coumafos) 9167/B
Er zijn veldproeven toegelaten met mierenzuur, oxaalzuur en recent is er een KB dat Thymol ook in een veldproef toelaat.
Een beetje verwonderd las ik, hierboven, dan ook de aversie voor de actieve stof;" amitraz ". ( maar ook de positieve ervaringen )
Het is toch normaal dat men die vervelende varroa wil kwijt geraken en liefst aan een schappelijke prijs. Apivar is een zeer goed product en als je 1 à 3 kastjes hebt, betaalbaar. Véél goedkoper kan je zelf uw stripjes maken.
Dit jaar had ik tegenslag omdat al mijn standbevruchte koninginnen, alleen steekduivels produceerden. Maar dit gaf me dan ook de gelegenheid om zonder enige hartpijn wat te experimenteren met verschillende producten en Amitraz gaf het beste resultaat zonder enige negatieve reactie van de bijen.
2 drupjes Mitac ( handelsproduct van Amitraz ) op een stijf vloeipapier ( 3cm X 5cm )is voldoende om de varroa te lijf te gaan.
Mijn kasten zijn onder het dak beschermd met een vel zware pastiek. Om de stripjes tussen de raten te hangen heb ik om de 3 raten een slipje in de plastiek gemaakt en moest ik de bijen niet storen ( steekduivels) om de stripjes in of uit de kast te halen. Met een nagel blijven de stripjes mooi hangen. Na 3 dagen stopte de mijtenval en heb ik de stripjes opnieuw voorzien van 2 drupjes Mitac.
Tot heden geen mijten op de bodemlade.
groetjes
kg
-Apistan ( 10% tau-Fluvalinaat) toelatingsnummer 7820/B
-Apivar ( 3,3% Amitraz) 8881/B
-Perizin ( 32% Coumafos) 9167/B
Er zijn veldproeven toegelaten met mierenzuur, oxaalzuur en recent is er een KB dat Thymol ook in een veldproef toelaat.
Een beetje verwonderd las ik, hierboven, dan ook de aversie voor de actieve stof;" amitraz ". ( maar ook de positieve ervaringen )
Het is toch normaal dat men die vervelende varroa wil kwijt geraken en liefst aan een schappelijke prijs. Apivar is een zeer goed product en als je 1 à 3 kastjes hebt, betaalbaar. Véél goedkoper kan je zelf uw stripjes maken.
Dit jaar had ik tegenslag omdat al mijn standbevruchte koninginnen, alleen steekduivels produceerden. Maar dit gaf me dan ook de gelegenheid om zonder enige hartpijn wat te experimenteren met verschillende producten en Amitraz gaf het beste resultaat zonder enige negatieve reactie van de bijen.
2 drupjes Mitac ( handelsproduct van Amitraz ) op een stijf vloeipapier ( 3cm X 5cm )is voldoende om de varroa te lijf te gaan.
Mijn kasten zijn onder het dak beschermd met een vel zware pastiek. Om de stripjes tussen de raten te hangen heb ik om de 3 raten een slipje in de plastiek gemaakt en moest ik de bijen niet storen ( steekduivels) om de stripjes in of uit de kast te halen. Met een nagel blijven de stripjes mooi hangen. Na 3 dagen stopte de mijtenval en heb ik de stripjes opnieuw voorzien van 2 drupjes Mitac.
Tot heden geen mijten op de bodemlade.
groetjes
kg
-
- Contacteer:
Er zijn imkers en mensen die niet verder nadenken dan hun neuzen lang zijn.
Als je weet dat Amitraz hoogstwaarschijnlijk behoorlijk kankerverwekkend is dan valt dat middel toch automatisch af als bestrijdingsmiddel tegen Varroa, zelfs als dat nog niet bewezen is.
Er zijn voldoende middelen die in ieder geval niet schadelijk zijn voor menselijke consumptie.
Dus mensen die amitraz gebruiken zijn luie mensen.
Wij imkers moeten ons product zo zuiver mogelijk houden.
Wij zijn geen honingboeren die alleen het eindproduct willen zien en dan zoveel mogelijk anders komt de honingbeurs niet volgenoeg.
Zeer vreemd dat Apivar ( Amitraz ) in Belgie gebruikt mag worden, komt later waarschijnlijk ook op het lijstje waarop DDT bovenaan staat.
Dirk
dertiende
Als je weet dat Amitraz hoogstwaarschijnlijk behoorlijk kankerverwekkend is dan valt dat middel toch automatisch af als bestrijdingsmiddel tegen Varroa, zelfs als dat nog niet bewezen is.
Er zijn voldoende middelen die in ieder geval niet schadelijk zijn voor menselijke consumptie.
Dus mensen die amitraz gebruiken zijn luie mensen.
Wij imkers moeten ons product zo zuiver mogelijk houden.
Wij zijn geen honingboeren die alleen het eindproduct willen zien en dan zoveel mogelijk anders komt de honingbeurs niet volgenoeg.
Zeer vreemd dat Apivar ( Amitraz ) in Belgie gebruikt mag worden, komt later waarschijnlijk ook op het lijstje waarop DDT bovenaan staat.
Dirk
dertiende