bijenwolf

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:
bijenwolf

Bericht door Erik Speksnijder » do 24 aug 2006, 21:15

Ik weet dat op het forum niet iedereen gek is van wespen, maar zelf geniet ik iedere keer weer van deze juweeltjes. Een hele mooie wesp vind ik de bijenwolf - geliefd bij sommige imkers en verafschuwd door anderen. Vroeger werden de nesten door imkers op de heide wel vakkundig uitgegraven (en het zand gezeefd)!

De bijenwolf laat zich met name aan het eind van de zomer zien op de zandgronden (heidegebieden, duingebieden), waar ze jagen op honingbijen. Ik zie ze in de heemtuin (vlakbij de duinen), waar ik werk, met name in de nazomer fourageren op de kruisdistel, maar ook wel op de wilde reseda. Meestal heb ik in de nazomer wel een klein veldje met bloeiende borage of phacelia, waarop ze op een mooie dag ook jagend te zien zijn. Het is altijd weer een boeiend gezicht - ik schreef hier in het verleden al eens over.
Het vrouwtje bijenwolf vliegt laag over de planten om dan als een waakbij (kop en romp opgericht) op een verhoogd plekje te gaan zitten. Ziet ze in haar blikveld iets bewegen, dan gaat ze met een recht lijf in pendelvlucht voor dit object hangen om vervolgens snel toe te schieten. Vaak vergist ze zich en pakt ze per ongeluk een hommel -deze zijn tenslotte ook gek op phacelia/borage- die ze bliksemsnel weer loslaat. (Ook hommels, die evengroot zijn als een honingbij moet ze niet.) Heeft ze echter een honingbij te pakken, dan steekt ze hem (haar) tussen romp en achterlijf om vervolgens snel te draaien naar buikzijde en waarschijnlijk nog enkele malen te steken. Vervolgens drukt ze haar monddelen tegen de moddelen van de bij en neemt zo nectar tot zich, die de bij uitspuugt. Hierna vliegt ze met de bij weg naar haar nest.
(Volgens de boekjes spuugt de honingbij z'n nectar uit, omdat de bijenwolf de honingbij platdrukt. Mijn ervaring is echter, dat een bij, die (zwaar) verdoofd/gedood wordt, zich meestal leegt.)

Het nest van de bijenwolf bestaat uit een gang van 20 cm tot 1 meter lengte met hieraan zo'n 5-10 broedcellen. Per broedcel brengt de bijenwolf enkele bijen aan (2-3 voor een mannelijke nakomeling, 3-6 voor een vrouwtje). Bron: gids van bijen, wespen en mieren.

Afbeelding
Bijenwolf op kruisdistel.

Afbeelding
Bijenwolf die een bij pakt met phacelia-stuifmeel.

Afbeelding
Even de vingers er onder gehouden om het gebeuren duidelijker zichtbaar te maken - ze stoorde zich er niet aan.


Erik

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: bijenwolf

Bericht door Tieme » vr 25 aug 2006, 08:42

Hallo Erik,

Mooie fotos en leuk verhaal. Hoe staat het eigenlijk met de bijenwolf in Nederland?

Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenwolf

Bericht door Hans van der Post. » vr 25 aug 2006, 09:38

Tieme schreef:
Hallo Erik,........ Hoe staat het eigenlijk met de bijenwolf in Nederland?
Tieme
Een 4 tal jaren geleden heb ik op de heide in Vierhouten honderden nesten gezien.
Hier in Oegstgeest(o.a.zandgrond) komt hij ook voor. Een aantal keren zien jagen op de marjolein.
Verder kun je 15 hints op het forum vinden. -zoeknaam "bijenwolf". Een heb ik er uitgepikt; http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3807
Hans

tencaten
Berichten:2
Lid geworden op:do 14 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijenwolf

Bericht door tencaten » vr 25 aug 2006, 09:42

Beste Erik

Mijn complimenten voor de mooie foto's van de bijenwolf.
Hierbij ook een vraag, met welk toestel heb je de foto's gemaakt.
Als ik deze kwaliteit zie, vind ik het maar eens tijd worden voor aanschaf van een goede digitale camera

Gr. Jaap

kat
Berichten:23
Lid geworden op:zo 06 nov 2005, 23:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bijenwolf

Bericht door kat » vr 25 aug 2006, 12:13

erik,
ik wou reageren op je mooie beelden, maar ik ben een beetje laat zie ik, anderen zijn me al voorgegaan
toch wil ik nog mijn bewondering uitdrukken voor je prachtige foto's, ook op technisch vlak
én ook mijn bewondering voor je lef het onderwerp van de bijenwolf aan te snijden op een imkerforum!
prachtige beestjes toch!

kat

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijenwolf

Bericht door Erik Speksnijder » vr 25 aug 2006, 17:55

Hoi Jaap,

Ik merk dat ik zelf mischien wat kritischer ben op m'n eigen foto's - ik zie vaak zulke mooie foto's op dit forum (en die van de Vogelwerkgroep Zuid-West Vlaanderen).
De 1e foto heb ik al weer enige tijd geleden gemaakt met mijn prehistorisch digitale toestel. De andere 2 foto's maakte ik recentelijk met een Minolta Dimage Z5, geleend van m'n vader (om de boerenwormkruidbij en duinzijdebij eens goed op de foto te kunnen zetten) - een leuk toestel, mits je geen kolibrievlinder op de foto wil zetten. Hier is hij niet snel genoeg voor.
Groet,


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten