Warme september zegen of vloek?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Warme september zegen of vloek?

Bericht door LWPisa » ma 25 sep 2006, 15:10

L.S.,

Als ik erover nadenk ben ik er niet uit of de warme september zoals we die ervaren een zegen of juist een vloek is voor mijn bijen.
Over het effect van de late dracht ben ik er ook nog niet uit.

Pro:
- genoeg dracht om lang door te broeden dus veel winterbijen
- genoeg tijd om volken in te voeren en kleine volken te versterken tot een "kritische massa"
- inwinteren op honing (hier)

Contra:
- lang doorbroeden is slecht als er plotseling koude optreedt, dan kost het de bijen extra brandstof (en levert xtra uitwerpselen) om grotere hoeveelheden broed adequaat te verzorgen, als dit al goed mogelijk is.
- waar broed zit kan ook geen honing/suiker worden opgeslagen, er is een minder gelijdelijke afbouw naar de winterconfiguratie in het nest
- inwinteren op honing (hier)

Wat vind U van deze nazomer?

L.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 sep 2006, 17:43

LWPisa schreef:
L.S.,
Wat vind U van deze nazomer?
L.
in een woord geweldig!
Je moet verder kijken dan Nederland hoe zou het gaan in zuid-Frankrijk of zuid-Duitsland
Hans

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door labrador » ma 25 sep 2006, 22:28

Is het niet zo dat Zuid-Frankrijk en Zuid-Duitsland andere winters kent dan Nederland? Dat daar dus de natuurlijke selectie een ander uitgangspunt kent dan hier? Ondanks dat de winters tegenwoordig minder voorstellen?

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 26 sep 2006, 09:31

Vorig jaar is deze discussie ook uitgebreid gevoert.
Voordelen van late winterbijen tegenover extra voeropname, en dus een kleinere wintervoorraad.

Dit voorjaar is mij wel gebleken dat de angst dat ze in het najaar te veel voer zouden hebben opgenomen bij mij onterecht gebleken. Ze hadden nog ruim voldoende voorraad toen de eerste drachten zich aan dienden. Ik heb veel voerramen verwijderd en deze opgeslagen voor de vergers.

Ik denk ook niet dat een plotselinge omslag van het weer grote problemen opleverd voor de bijen. Het enige probleem dat je hiermee kunt hebben is als je de bijen nog niet voldoende hebt ingewinterd.
Het komt hier niet vaak voor dat je in een week tijd 15-20 graden verschil hebt maar in berggebieden en landen met een land klimaat is dit vrij normaal. Ik ben eens een weekje in oktober naar Roemenie gegaan in mijn korte broek en ging terug met een winterjas aan, en sneeuwkettingen onder de auto (en stront verkouden [|)]). Het jaar erop vlogen de bijen weer net zo als anders.

Ik denk dat wij ons wel eens meer zorgen maken dan dat de bijen dat doen.

Jaap

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door marc » di 26 sep 2006, 09:41

Een warme septembermaand is een zegen voor het bijenvolk, er is nog volop dracht en nieuwe broedaanzet, sterfte van het broed door plotse onderkoeling is in deze maand nog niet aan de orde. Zeker na augustus van dit jaar is dit welkom.
Vergelijken we het met de warme okt-nov van vorig jaar die de bijenkasten in het voorjaar deed uitpuilen van de bijen, terwijl er toen al wel kon gevreesd worden voor afsterven van broed bij koude.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door LWPisa » di 26 sep 2006, 10:32

Ik weet dat hier vorig jaar ook over geschreven is, maar als ik chronologisch de onderwerpen afzoek kan ik nergens een topic vinden...weet iemand toevallig een titel of subforum?

L.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door Hans van der Post. » di 26 sep 2006, 11:00

Lenard ik heb er een gevonden http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... tober,2005
Ik weet dat er meer topic zijn je zou dit handmatig in het verleden moeten kijken.
Hans

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door LWPisa » di 26 sep 2006, 11:26

merci Hans

L.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 26 sep 2006, 17:07

Tja allemaal interessant en actueel. Tja aangezien ik er vorig jaar niet was heb ik geen flauw idee wat ik ervan moet denken. Feit is wel dat er een hogere wintersterfte is. Ik ga het nu even hebebn over iets wat iets buiten dit onderwrep ligt: daarom wil Job van Praagh dat we meer volken inwintreren: rotatie qoefficent 1. 100 procent vervanging. Als we zijn zin doen moeten we weer darrenkoppen. Dat is onderdeel van zijn methode. Ik kon mijn ogen niet geloven in het laatste nummer Bijen.

jp

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door Dirk Blanken » ma 09 okt 2006, 19:58

Een mooi najaar is goed voor de bijen, ze kunnen dan nog veel stuifmeel halen en zo kunnen de laat geboren winterbijen hun eiwit/vetlichaam voeden.
Winterbijen met een niet gebruikt eiwit/vetlichaam bepalen grotendeels of een winter overbrugbaar is.
Natuurlijk zijn er nog een aantal andere eisen zoals tijdig inwinteren en voldoende ruimte onder het voer om de ideale bolvorm te kunnen vormen.
Ik maak me bij een mooi najaar ook zorgen als er een groot rammanasveld op en afstand van 500m van de volken staat, want rammanas geeft net als koolzaad een honing die veel glucose bevat en kristallisatie treedt dan gauw op.
Maar als het een groot volk betreft valt dit mee, vooralals het al oktober is met z'n lage nacht temperaturen
Als ik het niet vertrouw dan gaat er bij mij een extra Broedkamer onder met 6 raten, die ik in het voorjaar bij de voorjaarsinspectie weer weg haal.
Als je de honing die in de kast achter blijft niet vertrouwt, dan moet je slingeren, of 6 kg suiker voeren die de bijen dan in de broedloze tijd kunnen opmaken.
Zodra ze weer kunnen vliegen zijn er geen problemen meer.
Omdat ik veel aan koninginnenteelt doe heb ik vaak extra kg wintervoeding gegeven om in het voorjaar voerramen af te kunnen nemen voor de 20 3ramers, maar tegenwoordig geef ik spaarkast max 16 kg en dadant 20 kg.
Vooral in Groningen staan er vaak in het najaar nog grote percelen met groenbemesters maar meestal is dat geen probleem als de temperatuur beneden de 15 a 20 graden blijft dan geven de gewassen vooral ook door de veel lagere nachttemperaturen practisch geen honing meer af maar alleen stuifmeel en dat is erg goed voor de jonge winterbijen.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten