Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Een tsunami van buckfast bijen overruled het eiland Ameland. Dat viel te lezen en te zien in het recente themanummer van Bijen. Maar liefst 850 stuks aan koninginnekastjes werden dit jaar door de buckfast imkers versleept en geplaatst. Het lijkt mij een leuke commerciële aangelegenheid deze koninginneparenrij op een Noord Zee-eiland als Ameland. Overigens zonder aanzien des persoon: ik gun iedereen zijn verdiensten mits eerlijk verkregen. Alleen heb ik wel eens mijn bedenkingen bij dergelijke massa paarpartijen. Temeer omdat twee jaar geleden het gehele koninginnestation op apengapen lag. Alle volken lagen het loodje. Net zoals op schier zijn er weer nieuwe volken geplaatst en dus'¦'¦weer nieuwe kansen. Maar goed'¦.is er geëvalueerd??? Wat is er veranderd of verbeterd zodat herhaling niet voor de hand ligt. Het is aan de Nederlandse imker. Zo is dat in Nederland georganiseerd. Persvrijheid en imkervrijheid.

Echter op de imkervrijheid is langzamerhand censuur van toepassing. Wel van onderop, dat wel. Laten ik even rekenen:

850 nieuwe buckfast koninginnen. Op een goed bevruchtingsstation moet een minimale bevruchtingspercentage van 90% haalbaar zijn. Laten we zeggen dat 50 koninginnen kuis zijn gebleven. Dat zijn nog steeds 800 K. In totaal zijn er in Nederland zo'n 50.000 bijenvolken
(cijfer verkregen via: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... =imkers%2C). Dat houd in dat alleen al het teeltstation Ameland een turnover veroorzaakt van 1.5 % jaarlijks op nationale basis. Dat lijkt mij toch een aanzienlijk aandeel. Temeer te weten dat er nog vele andere buckfast station zijn die op gelijkerwijze K. aan de man brengen.

Ik voorzie met deze '˜tsunami aan buckfastbijen' en hetzelfde geld in mindere mate ook voor Carnica's een verdere verbastaardiseerding of zelfs een gehele extinctie van onze Hollandse huis-tuin-en-keuken bij. Als liefhebber van deze bij denk ik dat het nu echt vijf voor twaalf is. Het cijfer in Speelziek (vijfde druk): de 'meeste' hobby imkers imkeren met de Hollandse bij is inmiddels ver achterhaalt. Een opleving voor de aandacht van deze bij stond o ppagin a263 te lezen. Maar wat als de input van buckfast K. landelijk zo groot is?? Dweilen met de kraan open.

JP
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Tsunami aan buckfast bijen: reden om te aalsteren

Bericht door Bart de Coo »

Maar... Jelte... als ik je boutade even mag onderbreken. Welk redelijke bezwaar zou je nou toch kunnen aanvoeren tegen, van mijn part, een complete vervanging van de Hollandse huis-tuin-en-keuken bij voor die prachtige Buckfast-bijen? Heb je zo'n kast met Buckfast wel eens opengemaakt? Man, je gelooft je ogen niet! De reden dat zo veel mensen met rasbijen willen werken is natuurlijk, omdat ze meer prestaties van die beestjes verwachten en daarin ook doorgaans niet teleurgesteld worden. Dus waarom niet heel Nederland één groot rasbijenparadijs?

Coo
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Dag Jelte,

Eindelijk licht aan de horizon!
DE BUCA HOLLANDA !!!

Zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... a,hollanda,,

!Piet
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Beste Piet en anderen,

Je Buca visie past ook overal in.[;)]. Toch vind ik het aardig dat je het hier aanhaalt. En wel om het volgende: ik vind jouw Buca visie een realistische en bovendien een die dus goed bij de huidige stand van zaken past. Wel moet ik zeggen (van wat ik er van mee heb gekregen) dat ik het ook ene 'gemakshalve' oplossing vind. Is het wel de meest verstandige visie?? Of de meest vul maar in visie?

Ik heb je toendertijd wat gemeen benaderd. Mijn excuses daarvoor. Overigens heb ik er wel voor gezorgd dat de lettergreep 'zwa' in de visie titel is opgenomen. Geen Buca's maar Zwabuca's. Een term die later weer in onbruik is geraakt.

De term Zwabuca's houdt wel in dat er dus buckfast bijen én carnica én zwarte bijen in Nederland zouden moeten leven.

jp
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Jelte,

Er zit al enige tijd niets anders op dan ook voor de HTK bijen of zwarte bijen ook met KI danwel bevruchtinsstations te werken.

De gewone wilde paring is meer een loterij. Het ene jaar zijn de bijen met zwart aangepaard, het volgende met Buckfast of met Carnica en vaak met alle drie. In ieder geval niet erg vorspelbaar.

Tieme
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Wat ik met imkervrijheid ook al aangaf zit in deze term natuurlijk meteen een dubbelzinnigheid. Ik ben vrij wat voor ras te houden maar aan de andere kant ook weer niet. Bijv. een rundveeboer kan elk gewenst ras houden. Ik zorg dat ik een eigen stier erop na houd en ik houd mijn veestapeltje zuiver. Bij bijen ligt dat heel anders.

De laatste jaren is het zo erg dat (mijn) volken verbuckfastdiseren. Het probleem daarmee is dat mijn bijen ook (ongewild) stekerig worden, roofzuchtiger etc etc.

jp
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Wat ik met imkervrijheid ook al aangaf zit in deze term natuurlijk meteen een dubbelzinnigheid. Ik ben vrij wat voor ras te houden maar aan de andere kant ook weer niet. Bijv. een rundveeboer kan elk gewenst ras houden. Ik zorg dat ik een eigen stier erop na houd en ik houd mijn veestapeltje zuiver. Bij bijen ligt dat heel anders.

De laatste jaren is het zo erg dat (mijn) volken verbuckfastdiseren. Het probleem daarmee is dat mijn bijen ook (ongewild) stekerig worden, roofzuchtiger etc etc.

jp
Jp, Ik geef je weinig kans deze ergenis te verminderen.
Natuurlijk is het jammer dat het oorspronkelijke zwarte ras steeds meer verbastert.
Je kan twee dingen doen.
Naar een bevruchtingsstation voor zwarte bijen gaan of je overgeven en meedoen, en genieten van de vele positieve eigenschappen van de buckfastbij.
Het is mij ook overkomen en heb er geen spijt van dat ik overgestapt ben.
Dirk

dertiende
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo JP,

Stellen dat alle koninginnen van Ameland voor Nederland bestemd zijn is zeer kort door de bocht. Er waren er ongeveer een honderd bij uit België. Er waren enkele Duitsers, waarvan 1 met aanhangwagen. Hier zijn vermoedelijk ook meerdere koninginnen naartoe gegaan. Ook op Marken zijn er bevruchtingen. Hoeveel kan ik niet zeggen. Maar ook hier weer zijn er Belgische bij.

Wat is er trouwens mis met rasverbetering? We houden momenteel toch ook niet meer de runderen van 30 jaar geleden?

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Beste Dirk en Theo,

zelf ben ik in mijn imkerloopbaan flink aan het experimenteren geslagen en heb de meest voorkomende rassen op mijn stand gehad. De conclusie is dat zowel carnica als buckfast is niet voor mij weggelegd.
Ten eerste vind ik deze rassen te ziektegevoelig. Dat komt misschien -in ieder geval de buckfast- door roofzuchtigheid in combinatie met de bedrijfsmethode. Omlarven, koninginneteelt, etc. Ik heb eens enkele K. van Hennie Kroese gekocht die een immense explosieve volksontwikkeling doormaakten maar de grootste rovers waren ooit. Ik hou daar niet zo van. Ook verouderd de raat bij carnica en buckfast veel sneller dan bij de zwarte bij. Jij ziet vele positieve eigenschappen. Ik zie dus ook negatieve eigenschappen. Bovendien is de buckfast bij een kunstmatig ras. Dat impliceert veranderbaarheid, maar tegelijkertijd ook onzekerheid in de richting van deze veranderbaarheid. In zijn huidige vorm is deze bij nog maar een vijftig jaar oud, terwijl de zwarte bij honderden jaren oud is zo niet duizenden.
Wat betreft runderen of andere zeldzame (huisdier)rassen , hier zien we wel een duidelijke opleving van oude rassen. De enige overleving van zulke soort rassen is dat dergelijke rassen een functie krijgen of hergewaardeerd worden. Een belangrijke herwaardering is de ziekteresistentie en de duurzaamheid van deze rassen. De opbrengst is vaak wat minder. Maar het kosten/baten plaatje kan toch door de duurzaamheid van de rassen toch voordeliger uitpakken. Met de zwarte bij ligt het even anders. Ook bij het zwarte ras zou duurzaamheid en ziekte resistentie voorop moeten worden gesteld. Haar imago is echter zo beschadigd dat een generaal pardon een utopie lijkt.

jp
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Beste Dirk en Theo,

zelf ben ik in mijn imkerloopbaan flink aan het experimenteren geslagen en heb de meest voorkomende rassen op mijn stand gehad. De conclusie is dat zowel carnica als buckfast is niet voor mij weggelegd.
Ten eerste vind ik deze rassen te ziektegevoelig. Dat komt misschien -in ieder geval de buckfast- door roofzuchtigheid in combinatie met de bedrijfsmethode. Omlarven, koninginneteelt, etc. Ik heb eens enkele K. van Hennie Kroese gekocht die een immense explosieve volksontwikkeling doormaakten maar de grootste rovers waren ooit. Ik hou daar niet zo van. Ook verouderd de raat bij carnica en buckfast veel sneller dan bij de zwarte bij. Jij ziet vele positieve eigenschappen. Ik zie dus ook negatieve eigenschappen. Bovendien is de buckfast bij een kunstmatig ras. Dat impliceert veranderbaarheid, maar tegelijkertijd ook onzekerheid in de richting van deze veranderbaarheid. In zijn huidige vorm is deze bij nog maar een vijftig jaar oud, terwijl de zwarte bij honderden jaren oud is zo niet duizenden.
Wat betreft runderen of andere zeldzame (huisdier)rassen , hier zien we wel een duidelijke opleving van oude rassen. De enige overleving van zulke soort rassen is dat dergelijke rassen een functie krijgen of hergewaardeerd worden. Een belangrijke herwaardering is de ziekteresistentie en de duurzaamheid van deze rassen. De opbrengst is vaak wat minder. Maar het kosten/baten plaatje kan toch door de duurzaamheid van de rassen toch voordeliger uitpakken. Met de zwarte bij ligt het even anders. Ook bij het zwarte ras zou duurzaamheid en ziekte resistentie voorop moeten worden gesteld. Haar imago is echter zo beschadigd dat een generaal pardon een utopie lijkt.

jp
Beste Jelte pieter
Natuurlijk heb je gelijk vanuit jouw standpunt, alleen is het niet haalbaar, als je niet zorgt dat de bevruchting van je volken raszuiver is.
Ik had 20 jaar geleden ook een volledige zwarte stand.
Na een aantal jaren haalden 10 volken net zoveel als 20 daarvoor, zonder naar bevruchtingsstations te gaan, gewoon door telkens de beste koninginnen aan te houden.
En ook wat betreft de zachtaardigheid had ik geen klagen.
Waar ik beniewd naar ben hoeveel volken heb je en hoe behandel je ze tegen varroa, want je kan pas echt de ziekteresistentie beoordelen als je helemaal niet behandelt.
Ik behandel al jaren vrij intensief met thymolkristallen in verdampertjes twee per kast, drie keer per jaar vullen + de laatste 2 jaar een cyclus bienenwohl en eind november als het broed praktisch altijd uitgelopen is zonder te kontroleren met oxaalzuur verdampen maar liefst druppelen.
Ik heb daarom nooit uitval in het voorjaar hoogstens 2 of 3 volken die darrenbroedig zijn waarschijnlijk omdat ze te laat gewisseld hebben.
Meestal zitten de volken op 7 a 8 ramen bijen in het voorjaar zodat ze de koolzaaddracht goed kunnen benutten.
Vanaf begin september meestal vanaf half augustus kijk ik niet meer in de volken of het moet een reden hebben, raar gedrag,teveel darren of absoluut geen stuifmeel binnenkomst.
Ik imker al jaren op de volgende manier.
Ik overwinter ongeveer 50 a 60 volken en hou in het voorjaar 20 van de beste volken aan de rest wordt verkocht, ook dit zijn goede volken
maar net een raam minder bijen etc.
Bij de koninginnenteelt laat ik de bijen zoveel mogelijk zelf uitmaken wat de beste koninginnen zijn.
De rijpe doppen met de meesten bijen hebben de voorkeur en elk bevruchtingsvolkje krijgt een 4 kooitjeraam dus met 4 doppen met moerroostertjes ervoor.
Als ze uitgelopen zijn gaat de koningin met de meeste aanwezige bijen in het volkje, als er twijfel is dan de mooiste, want ik wil ook nog wat uitmaken.
Als ik omlarf dan moet ik er rekening meehouden dat ongeveer 10 larfjes maar 1 koningin oplevert en dan moet ze nog bevrucht worden.
Daarom heb ik 4 starters met plaats voor 30 larfjes, die leveren dus meestal maar 12 tot 15 koninginnen op.
Deze methode levert goede resultaten op.
Veel werk dat wel maar dat heb ik er voor over.
Natuurlijk zou je op de zelfde wijze met de zwarte bijen om kunnen gaan en goede resultaten behalen.
Ik heb weinig andere imkers in de buurt en heb 3 standen.
Een van die standen ligt afgelegen aan de zeedijk, daar zet ik vaak m'n bevruchtingsvolkjes neer omdat het ongeveer 5 km naar de 1e imker is, maar die krijgt bijna elk jaar mijn oude koninginnen en dan is het zeker zo'n 6 km naar andere imkers, natuurlijk geen 18 km wat men darren toeschrijft maar toch afhankelijk van de weersomstandigheden denk ik vaak voldoende.
Die prive bevruchtingsstand is mijn zeeasterstand maar meestal eten de schapen het tegenwoordig met die warme en droge zomers op dus de boeren vragen of er geen alternatieven zijn en 1 boer heb ik al omgeturnd alleen als het niet anders kan gaan de schapen de kwelder op.
En dat is een hele prestatie want meestal ben ik niet zo tactisch en begrijp ik niet dat mensen niet inzien dat zeeaster een tweejarige is en bij voortdurend niet kunnen zaden de zeeaster volledig verdwijnt.
Slechts 1 keer heb ik 40 pond per volk meegemaakt op de zeeaster en dat was nog met zwarte bijen.
Een heerlijke honing, als je het ruikt is het alsof je je sokken in de hoek hebt gezet maar proeven met die grote kristallen, echt heerlijk.
Een lang verhaal maar vaak begrijp je de ander beter met wat meer achtergrond informatie dan met korte opmerkingen.
Dirk

dertiende
Plaats reactie