Resistentie tegen mierenzuur ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
marc
Contacteer:

Resistentie tegen mierenzuur ?

Bericht door marc »

Jaarlijks behandel ik de volken één of twee keer achter elkaar met mierenzuur (viltjes-methode). Dit jaar zit er een hardnekkig volk tussen dat de dag na de behandeling geen wezenlijke verhoging van de mijtenval laat zien en waarvan de mijtenval constant blijft schommelen rond de 120 mijten/dag. Dit volk kreeg nu al DRIE behandelingen. Bij alle andere volken is het resultaat na 2 behandelingen bijna 100%.
De opbouw van alle kasten is dezelfde, de schuiven zitten er overal onder, overal werd 10 ml mierenzuur 85% gegeven en toch dit verschil ! Ik begin mij af te vragen of er hier geen sprake kan zijn van resistentie tegen mierenzuur alhoewel er overal te lezen valt dat dit bij mierenzuur niet het geval is.
Heeft nog iemand die ervaring met mierenzuur ?
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Resistentie tegen mierenzuur ?

Bericht door Dirk Blanken »

Marc hallo,
Ik begrijp een aantal dingen niet een spontane val van mijten van 120/dag, dat je het zover laat komen.
Het zal me verwonderen als dat volk goed de winter doorkomt.
Heel vroeger gebruikte men een viltjesmethode op de schuif beneden en er vielen mijten maar mierenzuurdamp trekt voornamenlijk naar beneden.
10 ml vind ik wat aan de magere kant.
Ik behandel de laatste jaren niet vaak meer met mierenzuur maar als ik het doe dan op een gaasrooster bovenop en dan ongeveer 30 a 40 ml
met grote open vlieggaten en in de zomer ( in de buurt van de 20 gr )
Ze bruisen even maar gaan dan gewoon weer verder al moeten de eerste thuiskomers even aan de lucht wennen en wordt er wat geventileerd.
Een sterk volk kan hier goed tegen, kleine volkjes zou ik ongeveer 10 a 20 ml geven(bovenop op een gaasrooster)
Resistentie sluit ik uit.
Als je vanaf de schuif(beneden)behandeld dan zit het broed waarschijnlijk bovenin en bereikt het zuur het broed niet.

Je zegt dat andere volken na 2 behandelingen voor bijna 100% vrij zijn van mijten.
Hoe kontroleer je dat, aan de val van mijten?
Aan de hoeveelheden van mijten te zien, die bij jouw per dag vallen geloof ik er niets van en moet je in het voorjaar nog een aanzienlijk aantal mijten in je volken hebben.
Als je het aantal mijten in je volken beperkt wilt houden moet je het hele jaar aan bestrijding doen.
Bienenwohl en/of thymolkristallen, dit zijn middelen die ook geen resistentie opbouwen.
Alleen in de herfst 2 x een viltje mierenzuur is te weinig, ook alleen oxaalzuur in november is niet genoeg omdat de volken al dusdanig verzwakt zijn dat dat ook niet meer helpt.
Vroeg of laat storten de volken in.
Ik denk dat het dan nog beter is om de volken helemaal niet te behandelen dan heb je nog een kans dat je de volken overhoud die enigzins varroaresistent zijn.
Dirk

dertiende
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Dirk, de methode met de bierviltjes die ik al jaren toepas heeft zijn deugdelijkheid bewezen. Ik plaats 2 bierviltjes boven op de ramen en verdeel de 10 ml over de twee viltjes. Na 2 dagen is alle mierenzuur verdampt en mogen ze weg. De mijtenval is de eerste dagen fors en neemt dan langzaamaan af om na 14 dagen ongeveer gelijk te blijven. Is er na die 14 dagen nog een mijtenval van meer dan 10/dag dan wordt opnieuw behandeld. De tweede behandeling brengt de mijtenval terug tot 0 tot 2/dag. Er is met deze methode geen bijensterfte waar te nemen.
Op de thuisstand lukte dit, zoals andere jaren, ook dit jaar bij alle productievolken (16) behalve één die na 3 behandelingen (begonnen in september) het aangehaalde resultaat oplevert.
Vandaar mijn verwondering en vraag.
Het is toevallig één van de sterkste volken en uiterlijk (aan het vlieggat) is er geen verschil merkbaar tov andere volken. Bij de eindejaarsinspectie vandaag had het volk nog 4 Dadant-Blatt broedramen voor 40% bezet met voornamelijk gesloten broed.
Naast de mierenzuurbehandeling voor en na de honingproductie pas ik nog een oxaalbehandeling toe in de broedloze periode. De laatste 5 jaar heb ik geen wintersterfte gehad.
Het blijft voor mij een eigenaardige situatie, een 4e mierenzuurbehandeling lijkt me voor deze kast geen alternatief. Voor de oxaalbehandeling ergens rond Kerst zou ik deze kast toch nog willen behandelen met een ander product. Perezin misschien, andere alternatieven ?
Dirk Blanken
Contacteer:

Toch lijkt het mij Marc dat je de varroadruk te hoog laat oplopen als je het normaal vind dat je een spontane mijtenval hebt van 120 mijten/dag.
Je zegt dat de mijtenval direct fors toeneemt, dat zijn de mijten die op de bijen zitten en direct vallen, de reserves die op de bank zitten en wachten tot er een broedcel vrijkomt.
Nu weet ik niet wanneer je met mierenzuur begint, voor en na de honingoogst zeg je.
Als je daar in augustus meebegint zit het volk nog volledig in het broed en als er dan ook nog veel mijten op de bijen zitten dan weet je heel zeker dat veel winterbijen verzwakt de winter ingaan.
Nou weet ik wel dat het broed nu meest uitgelopen is en de meeste mijten op de bijen zitten, maar je hebt het over een spontane val dus mijten die per dag uit zich zelf doodgaan.
Zeker is dat je dan meer mijten in je volken hebt dan gezond is voor de aanzet van winterbijen.
Dirk

dertiende
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Dirk, een mijtenval van 120/dag is zeker abnormaal en ongunstig voor de winterbijen, vandaar mijn bezorgdheid.
Alle andere volken gaan hier de winter in met bijna geen mijten (val: 0-2/dag), alleen deze kast moet extra in de gaten gehouden worden omdat ze niet reageerde op de mierenzuurbehandeling.
Vraag blijft : kunnen mijten resistent worden voor mierenzuur ?
Dirk Blanken
Contacteer:

marc schreef:
Dirk, een mijtenval van 120/dag is zeker abnormaal en ongunstig voor de winterbijen, vandaar mijn bezorgdheid.
Alle andere volken gaan hier de winter in met bijna geen mijten (val: 0-2/dag), alleen deze kast moet extra in de gaten gehouden worden omdat ze niet reageerde op de mierenzuurbehandeling.
Vraag blijft : kunnen mijten resistent worden voor mierenzuur ?
Marc hallo,
Allereerst behandel ook in het voorjaar en in de zomer dan weet je bijna zeker dat je de varroadruk klein houdt.
Mierenzuur is een middel waarover algemeen bekend is dat het geen resistentie opbouwt.
Wat betreft dat vreemde volk wat maar niet wil reageren op jouw mierenzuurbehandelingen moet ik gissen.
120 mijtenval/dag is niet mis, er moeten duizenden mijten aanwezig zijn.
Misschien zitten ze net op het punt dat er alveel bijen verdwenen zijn en er nu toevallig ongeveer hetzelfde aantal mijten vallen bij de behandelingen als voorheen.
Langzamerhand komt het broed uit en wordt het aantal mijten uit het broed erbij.
Met verder getheoriseer zou ik zeggen dat dit volk bezig is om aan de verdwijnziekte mee te doen.
Dirk

dertiende
Plaats reactie