wel genoeg suiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

peter en ward
Berichten:37
Lid geworden op:wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie:Belgie
Contacteer:
wel genoeg suiker

Bericht door peter en ward » wo 01 nov 2006, 16:15

dag beste imkers
na een algemen cursus ,stonden we figuurlijk op straat.
nu we een kernvolk gekocht te hebben ,weten we nu wel niet hoeveel we moeten geven[?]ondanks geen slingerbeurt heb ik toch nog 6 kilo suiker gegeven.met die lange zomer gaat dat geen roet in de suiker gooien.

groetjes
peter en ward

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wel genoeg suiker

Bericht door Dirk Blanken » wo 01 nov 2006, 17:04

Beste peter en ward.
Als jullie net begonnen zijn met imkeren is het normaal dat je je eerst zonder de praktische ervaringen onzeker voelen.
Maar om op jullie vragen in te kunnen gaan moet je meer info geven.
Wanneer kocht je het volk en op hoeveel ramen zat het toen je ging voeren, wanneer heb je het voer gegeven
Heb je voor het voeren gekeken hoeveel ramen voer/honing er in zat.
Een groot volk moet tenminste zo'n 15 kg honing/suiker meekrijgen.
In de winter gebruiken ze niet zoveel maar als ze in het voorjaar feb/mrt weer gaan broeden 2 tot 3 kg per maand.
Soms kan vooral een wat kleiner volk bij zo'n mooie nazomer nog stevig doorbroeden vooral als er nog flink stuifmeel te halen is.
Ik geef grote volken op twee broedkamers dus 22 ramen 18 kg suiker dat is bijna een broedkamer vol en kijk dan niet meer of ze nog wat opmaken.
Kleinere volken is moeilijker in te schatten ivm het doorbroeden maar meestal toch wel zo'n 12 kg.
Kleinere volken hebben meestal geen honingoverschot omdat ze alles gebruiken om groter te worden dus in broed omzetten.
Dirk

dertiende

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wel genoeg suiker

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 01 nov 2006, 17:35

peter en ward schreef:

na een algemen cursus ,stonden we figuurlijk op straat.

groetjes
peter en ward

Spijtig dat het zo moet gaan. Zonder hier iemand een steen te willen werpen, vind ik toch dat een "beginner" met alleen wat theoretische kennis toch wat hulp mag verwachten van de vereniging waar de cursus werd gevolgd.

In veel verenigingen is het ook de gewoonte om beginners aan een eerste volk te helpen.

Het is volkomen normaal dat je vragen hebt.

De eerste vragen die zich stellen, werden reeds door Dirk aangehaald.

Nog enkele:

Welk type kast gebruik je?
Hoeveel ramen bezetten de bijen?
Hoeveel ramen voedsel waren er aanwezig voor het inwinteren?
Wanneer was dit?
Wanneer ben je gestopt met inwinteren?
Namen ze toen nog voedsel op?

Je ziet heel wat vragen.

Nu wordt het echter wel wat koud om nog veel bij te voederen en/of een inspectie te doen.


mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

ps: Misschien kan deze topic beter verplaatst worden naar de vraagbaak rubriek.

peter en ward
Berichten:37
Lid geworden op:wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wel genoeg suiker

Bericht door peter en ward » wo 01 nov 2006, 17:51

dag imker
dank u voor uw meedeweking.
de vragen daar ga ik een antwoord op geven.
we hebben 2 simplexkasten dubelwandig.
2 kernvolken van 4 ramen met niet veel honing maar een klein beetje
stuifmeel.
voor het inwinteren was er al een hoogsel opgezet waarvan nu
er al 5 ramen voedsel was.ik ben gestopt met inwineren eind september.
nu zijn er zelf nog darren aanwezig en brengen ze zelf nog veel stuifmeel binnen.
groetjes
peter en ward

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wel genoeg suiker

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 01 nov 2006, 18:12

Hallo,

Hoe dien ik die 4 ramen te begrijpen? Broed of bijen?

In 1 vol raam simplex, broedkamer formaat, zit ongeveer 2 kg voedsel.

Van op afstand is het natuurlijk moeilijk te bepalen, maar gevoelsmatig denk ik dat deze volken beter af waren geweest zonder 2de hoogsel. Ze staan er echter op en je zal er mee verder moeten.


mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wel genoeg suiker

Bericht door kreydt » wo 01 nov 2006, 21:53

Beste Peter,

Het zou toch geen gek idee zijn om U aan te sluiten bij een imkersclub. Dat gaat je heel wat problemen besparen want dan krijg je hulp en raad om op een ordentelijke manier met bijen om te gaan.

Je woont centraal tussen Roeselare en Kortrijk en daarom de volgende adressen van de voorzitters
Kortrijk; Declecq Frans 056776920
Roeselare; Tilleman Henri 051204493

Voor nog geen 25 euro ben je lid en krijg je een degelijk en informatief maandblad.( tot vorig nummer was dat toch zo ) Maar vooral kan je dan uw problemen bespreken met ervaren imkers.

Het zou ook geen kwaad kunnen om de vereniging waar je ' figuurlijk ' op straat ben gezet eens mee te delen. Soms doet dit de inrichters inzien, dat zo iets niet kan.

kg

peter en ward
Berichten:37
Lid geworden op:wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wel genoeg suiker

Bericht door peter en ward » wo 01 nov 2006, 22:17

beste kreydt
peter is mijn vader [:p],en momenteel is het ward met wie je spreekt:D.we zijn aangesloten in een vereneging in ingelmunster dat in de eerste plaats zeer goed voor ons zorgt maar de maandelijkse imkersblad die veel vragen antwoord laat een beetje op zich wachten.
groetjes
ward en (peter)

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wel genoeg suiker

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 01 nov 2006, 22:36

Hallo Peter en Ward,

Is er in de vereniging echt niemand waarop jullie kunnen terugvallen? Bijvoorbeeld de voorzitter of de secretaris kan jullie toch bijstaan? Iemand die eens even ter plaatse kan komen kijken.

Die darren verontrusten toch een beetje. Niet echt normaal dat je deze rond deze tijd van het jaar nog te zien krijgt.

Wat het ledenblad van KonVIB betreft. Staar je niet blind dat je daar alles zal vinden. Elke maand (als het blad al eens verschijnt) wordt er wel iets uit de doeken gedaan. Dit is meestal een verder zetting van wat je reeds leerde of van wat eerder reeds verscheen.

Beter kan je in de winter enkele boeken lezen. Ga eens in de bibliotheek langs. Lees er enkele en schaf dan een boek aan wat je het compleetst lijkt.

"De weekend imker" van Weiss en "Werkboek bijen houden" van Speelziek zijn zeker het lezen waard.

Kan je in de vereniging geen steun krijgen, is het tijd om naar een andere vereniging uit te kijken.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

peter en ward
Berichten:37
Lid geworden op:wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wel genoeg suiker

Bericht door peter en ward » wo 01 nov 2006, 22:53

dag beste imkers
aan informatie niet tekort maar kun je het na een cursus (die in het water gevallen door lange winter)ook alles in het praktijk omzetten .in de winter boeken en blaadjes informatie genoeg .maar als je kernvolk hebt die toch al uitgebreid is tot op 2 hoogsels en je hebt ze niet geslingert hoe weet je dan hoeveel je moet bijvoederen,[?].en die darren wat voor schade kan dat aanrichten in deze periode .en is het belangerijk.
groetjes
ward

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wel genoeg suiker

Bericht door kreydt » do 02 nov 2006, 09:51

"kun je het na een cursus (die in het water gevallen door lange winter)ook alles in het praktijk omzetten .in de winter boeken en blaadjes informatie genoeg"

Beste Peter en Ward,

Iedereen zal het wel met me eens zijn dat je na een theorie-cursus geen imker bent.

Ik lees dat je genoeg informatie (boeken en blaadjes) hebt. Maar je moet dan ook toepassen wat er in staat.
"weten we nu wel niet hoeveel we moeten gevenondanks geen slingerbeurt heb ik toch nog 6 kilo suiker gegeven"
Kijk maar eens in de boeken, ik ben ervan overtuigd dat er 14kg suiker wordt aangeraden. Het is een ervaren imker die kan beslissen om meer of minder te geven.

Volg de raad van Roger maar op en vraag een 'peter' bij je vereniging. Zelfs na een aantal jaren imkeren zal je nog genoeg vragen hebben en die kunnen door een ervaren rot beantwoord worden.

In Roeselare wordt praktisch elk jaar lessenreeksen over bijen ( 1°, 2°, KI, bestuiving en bijenproducten ) ingericht door Henri Tilleman, die zeer degelijk zijn. Het overwegen waard!!!





kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten