Even uitleg vooraf:
anderhalf jaar geleden vond ik als leek een bijennest aan een boom die aan een drukke weg stond. Ik zag het nest met de dag groter worden en zocht naar een forum waar imkers actief waren. De bijen hingen daar terwijl het najaar al in zicht was en dus zouden de beestjes de winter hoogstwaarschijnlijk niet overleven als ze aan de boom bleven hangen. Uiteindelijk heb ik via hier een imker in de regio gevonden en is alles goed gekomen. De imker heeft het nest vakkundig losgemaakt en de bijen meegenomen. Het bleek een heel rustig en vriendelijk volk te zijn. Imker blij, ik opgelucht.
Nu heb ik opnieuw iets gesignaleerd. Ik wilde het in het oude topic melden, maar dat topic is nu gesloten. Vandaar een nieuwe.
Het volgende is gaande:
In onze tuin staat een teaktafel. In de tafel zitten gaatjes voor de schroeven. Deze gaten waren dichtgekit. Een (nu nog) klein bijenvolk lijkt de kit weggevreten te hebben en de tafel uit te hollen vanbinnen. Ze vliegen af en aan en je hoort ze knagen. Opvallend is dat ze veel stuifmeel aan hun poten en kont hebben hangen. Het is duidelijk geen wespenvolk (iets wat je verwacht als je geknaag hoort). De beestjes hebben namelijk een donkere kleur en donkerbruine haren.
Mijn vraag aan jullie: wat moet ik hiermee? Het is geen probleem dat er bijen in de tuin zitten en dat ze de tafel uithollen is ook niet zo'n ramp. Maar wat als ze echt gaan nestelen? Is dit mogelijk? En moet ik ze dan wegjagen voordat ze echt gaan uitbreiden of juist niet? Ik vraag dus jullie advies, daar ik echt geen verstand heb van dit soort zaken

Alvast bedankt!