De oranjetip vlinder
Vanmorgen tijdens het koffiedrinken in de tuin, de prachtige oranjetip vlinder gezien op de judaspenning (paars).
Zit hij (!) met opengevouwen vleugels dan is de vlinder opeens gekleurd met twee opvallende oranje vlekken op de bovenvleugels.
De vlekken zijn mooi omrand met een zwart lijntje en erin staat een zwarte punt. Een verbazend mooi gezicht.
Dan klapt de vlinder zijn vleugels dicht en de onderkant wordt zichtbaar: er volgt een schilderij van lichtgroene, gele, witte en zwarte marmertekening, die geen kunstschilder hem nadoet.
Een wondertje?
Hij wel! Maar het vrouwtje mist de oranje vlekken en lijkt een klein koolwitje. De mooi gekleurde ondervleugels heeft ze wel.
!Piet
Oranjetip
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Oranjetip
Oranjetipje hier vorige week eerste waarneming in mijn tuin dit jaar.Prachtig klein vlindertje ook actief op de pinksterbloemen
het mannetje
het vrouwtje
roger

roger
-
- Contacteer:
Roger,
In de dierenwereld zijn de mannetjes om bepaalde redenen toch 'mooier' dan de vrouwtjes? Met oranje aan de vleugeltjes = mannetje.
!Piet
In de dierenwereld zijn de mannetjes om bepaalde redenen toch 'mooier' dan de vrouwtjes? Met oranje aan de vleugeltjes = mannetje.
!Piet
-
- Contacteer:
Inderdaad Piet,zie het nu ook dat ik gemist heb.[:I]
Ik zal het veranderen.[;)]
roger
Ik zal het veranderen.[;)]
roger