Hoornaar
Hoornaar
In een van mijn lege korven zit een nest (in aanbouw)van een hoornaar. Althans, dat denk ik.
Een soort schotel met een uitstekend stuk raat.
De hoornaar vloog uit de korf en zodoende ben ik eens in de korf gaan kijken.
Wat moet ik er eigenlijk mee?
Wie biedt?
Een soort schotel met een uitstekend stuk raat.
De hoornaar vloog uit de korf en zodoende ben ik eens in de korf gaan kijken.
Wat moet ik er eigenlijk mee?
Wie biedt?
-
- Contacteer:
Re: Hoornaar
Ik zou het nest doorlaten gaan.
Het kost je wat bijen maar krijgt er de beleving van hoe zo'n nest zich ontwikkeld voor terug.
Je zou het moeten kunnen filmen.
Dirk
dertiende
Het kost je wat bijen maar krijgt er de beleving van hoe zo'n nest zich ontwikkeld voor terug.
Je zou het moeten kunnen filmen.
Dirk
dertiende
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Heb ik vorig jaar ook gehad. Je moet eerst maar eens afwachten of ze ook honkvast blijft. Ook ik had vorig jaar zo'n 'schotel' met cellen erin. Maar op een gegeven moment zag ik de moer niet meer terug en de cellen bleven onbelegd.
Zo'n nest is natuurlijk schitterend. Als de korf op een plaats staat waar je hem een seizoentje kunt laten staan, dan zou ik de hoornaars zeker hun gang laten gaan. Het blijven schitterende beesten die je bovendien niet lastig vallen als je op een mooie nazomerdag een biertje wil open trekken, zoals de Duitse en de gewone wespen gewend zijn. Tegelijkertijd moet je wel oppassen in de nabijheid van het nest. Ik meen mij te herinneren dat een afstand van vijf meter - zonder bescherming - wel is aan te raden.
Klik eens bovenin het scherm op 'zoeken' en zoek op hoornaar(s) en kijk wat er gebeurt. Er zijn op dit forum leuke dingen over die beesten geschreven!
Bart
Zo'n nest is natuurlijk schitterend. Als de korf op een plaats staat waar je hem een seizoentje kunt laten staan, dan zou ik de hoornaars zeker hun gang laten gaan. Het blijven schitterende beesten die je bovendien niet lastig vallen als je op een mooie nazomerdag een biertje wil open trekken, zoals de Duitse en de gewone wespen gewend zijn. Tegelijkertijd moet je wel oppassen in de nabijheid van het nest. Ik meen mij te herinneren dat een afstand van vijf meter - zonder bescherming - wel is aan te raden.
Klik eens bovenin het scherm op 'zoeken' en zoek op hoornaar(s) en kijk wat er gebeurt. Er zijn op dit forum leuke dingen over die beesten geschreven!
Bart
vervolg hoornaar:
Omdat ik wel benieuwd was heb ik laatst eens in de korf gekeken hoe het met de hoornaar was. Toen ik de korf optilde lag er een dode (koningin?) op de bodem. Ik keerde de korf volledig om en zag levende en bewegende larven, en jawel, nog een levende hoornaar.
De dode hoornaar maar meegenomen voor de kleinde meid die een insectenproject had op school. Dat kwam dus goed uit!
Ondertussen kreeg ik bezoek en al pratende was ik vergeten de korf terug te zetten op de droge plek in de stal, en deze bleef dus op zijn kop buiten staan.
Na enkele dagen en vele buien verder kwam ik weer bij de stal en zag die korf op zijn kop staan. Mijn gevoel zei dat alles nu wel dood zou zijn maar niets was minder waar!
De hoornaar had zelf een dak gebouwd boven het broed! Fantastisch om te zien! Ondertussen staat de korf weer op stal.....
Omdat ik wel benieuwd was heb ik laatst eens in de korf gekeken hoe het met de hoornaar was. Toen ik de korf optilde lag er een dode (koningin?) op de bodem. Ik keerde de korf volledig om en zag levende en bewegende larven, en jawel, nog een levende hoornaar.
De dode hoornaar maar meegenomen voor de kleinde meid die een insectenproject had op school. Dat kwam dus goed uit!
Ondertussen kreeg ik bezoek en al pratende was ik vergeten de korf terug te zetten op de droge plek in de stal, en deze bleef dus op zijn kop buiten staan.
Na enkele dagen en vele buien verder kwam ik weer bij de stal en zag die korf op zijn kop staan. Mijn gevoel zei dat alles nu wel dood zou zijn maar niets was minder waar!
De hoornaar had zelf een dak gebouwd boven het broed! Fantastisch om te zien! Ondertussen staat de korf weer op stal.....
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
hier een hoornaarsnest: in de boom / in een korf:
.

.

-
- Contacteer:

Larven van de hoornaar... Eet smakelijk! Bio....logisch!
!Piet
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
achtergrond en tekst bij deze foto's van Piet zie:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7989
hennie oes
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7989
hennie oes
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Hoorenaar??? ik was half october bij Kees van Holland, en hij moest de hoorenaar weer even laten zien in de korf en deze vlogen nog zeer goed ik hoop dat Wil v.Holland ook fotos aan eenieder laat zien als ze er gemaakt heeft,ik heb een foto gemaakt van de korf met hoorenaar met mijn tel. mobiel.Deze korf zat goed vol.
Gr. Tinus
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Gr. Tinus
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Waarom vinden jullie het zo geweldig hoornaarsnesten te hebben?
Bij ons vloog een hoornaar door de schoorsteen naar binnen de kamer in. Het was een gezoem of er wel tien wespen binnen zaten, maar het was maar 1 koningin. Eng als zo'n beest op je af komt en dood maken valt ook niet mee.
Ik moet er niet aan denken als bij ons de buurman besluit een nest te laten zitten zodat ik volgend jaar ik weet niet hoeveel van de nesten in de tuin of in huis heb.
Dan geef mij maar bijen daar heb je je handen ook al aan vol.
Bij ons vloog een hoornaar door de schoorsteen naar binnen de kamer in. Het was een gezoem of er wel tien wespen binnen zaten, maar het was maar 1 koningin. Eng als zo'n beest op je af komt en dood maken valt ook niet mee.
Ik moet er niet aan denken als bij ons de buurman besluit een nest te laten zitten zodat ik volgend jaar ik weet niet hoeveel van de nesten in de tuin of in huis heb.
Dan geef mij maar bijen daar heb je je handen ook al aan vol.