Aanzetten koninginnen doppen door jonge moer

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
A.Kapma
Berichten:3
Lid geworden op:wo 11 jul 2007, 16:57
Locatie:Nederland
Contacteer:
Aanzetten koninginnen doppen door jonge moer

Bericht door A.Kapma » do 12 jul 2007, 17:05

Mag ik me eerst even voorstellen.Mijn naam is Aaldrik Kapma en ik woon in Vries in Drente
Ben nu enkele jaren met bijen bezig nadat ik mijn jongesjaren ook al bijen had.Maar wat is het houden van bijen van toen en nu een stuk veranderd. Ben nu zins ruim een jaar bezig om met mijn bijen
om te schakelen naar CARNICA bijen,en ik moet zeggen dat dat een goede keuze is geweest.
Mede door een uitgebreide hulp van mijn mentor vriend HARM WESSELS uit Wildervank die me altijd met raad en daad terzijde staat.
Maar nu heb ik een vraag. er is mij altijd gezegd dat als een jonge koningin voldoende ruimte heeft Zij dat jaar niet weer zal gaan zwermen.Ik heb vorig jaar een jonge Carnica moer van SCHIERMONNIKOOG GEKOCHT.
De jonge F1 moertjes die ik hier van heb nageelt zijn toch niet zo hokvast.Ondanks voldoende ruimte,voldoende voer zetten
2 jonge volken doppen aan en een is er uit gegaan.Wat kan hier de oorzaak zijn ? Wie van de imkers kan me antwoord geven.
Ook heb ik dit al op de soos van imkersver.Zuidlaren gevraagd maar nog geen antwoord.
Hartelijke groeten Aaldrik

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanzetten koninginnen doppen door jonge moer

Bericht door Dirk Blanken » do 12 jul 2007, 18:59

Aaldrik, zeker zal je nooit weten wat hier de oorzaak van is .
Je kan er slechts naar gissen.
Gebruik alleen jonge bijen voor de koninginnenteelt bijvoorbeeld uit de HK.
Na 1 of heel soms 2 keer breken is het wel klaar.
Ik zet jonge volkjes op met jonge bijen met 2 doppen en af een toe worden er op het eerste broed ook een paar dopjes aangezet, eerst speeldopjes en soms worden er dan een paar belegd.
Ja waarom misschien heeft de jonge koningin nog weinig feromonen of bevalt het leggedrag van de jonge koningin de bijen niet.
Wij zullen het nooit weten.
Als de koningin goed is zullen ze meestal na 1 x breken niet meer doppen aanzetten.
Als ze er mee doorgaan is het vaak een mankement van koningin maar dat is aan het broednest te zien.
Zodra er gesloten broed aanwezig kan zijn, het hele volkje controleren is de oplossing.
Zodra ik merk dat er iets niet klopt aan het broednest krijgt de koningin nog een paar weken,weer niet goed dan afschaffen.
Ik heb al meegemaakt dat er eerst veel darrenbroed aangezet werd en later werden dat zeer goede koninginnen.
Het waarom ?
Dirk

dertiende

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Aanzetten koninginnen doppen door jonge moer

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 13 jul 2007, 10:39

Ik ben het met Dirk eens,

Mijn ervaring is dat jonge moeren om twee redenen doppen aanzetten.
- Ze doet het te goed -> ruimte gebrek. Is hier niet van toepassing.
- Ze doet het in de ogen van het volk niet goed. Ze willen een andere moer.

De tweede reden kan van tijdelijke aard zijn.

De moer is NOG niet geaccepteerd. Dit kan veranderen als ze voldoende broed heeft. Eén keer de doppen breken is een optie.

Of de moer is b.v. van een ander soort dan de bijen. Op het moment dat het soort dat afstamt van de koningin de overhand krijgt is het afgelopen met doppen aanmaken.
Je zou dus de moer in een drieramertje kunnen doen, goed voeren en wachten tot haar broed uitloopt. Het volk waar ze uit komt moerloos maken (doppen breken) en ze daarna weer verenigen.

Is er daadwerkelijk iets mis met de moer dan kun je doppen breken tot je een ons weegt. Dit verlies je altijd.
De enige optie is dan de moer vervangen door een goede moer.

Jaap

A.Kapma
Berichten:3
Lid geworden op:wo 11 jul 2007, 16:57
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanzetten koninginnen doppen door jonge moer

Bericht door A.Kapma » vr 13 jul 2007, 20:24

Hallo allemaal.
Zal proberen om het goed uit te leggen hoe het bij mij is gegaan
Ik heb op 24-5 meerdere broedafleggers gemaakt,door in ieder 6 raams
kastje 4 ramen metin verschillende stadia van broed.
zoveel jonge bijen als nodig en 2ramen voer.De vliegbijen heb ik zeveel mogelijk aflaten vliegen.
Na 9 dagen heb ik alle moerdoppen afgebroken en een raam met eitjes en larfjes van mijn raszuivere Schier moer weer ingehangen.
na 12 dagen heb ik s middags op 2 na alle doppen verwijderd.
De volgende dag kijken en jonge moer zien lopen. Alle kastjes met jonge moertjes zijn bij een imker waar anders niets als carnica bijen
zijn bevrucht en ook allemaal goed aan de leg. Toen de kastjes goed gevuld waren zijn de volkjes over gezet in 10 raams kasten. Tot zover geen enkel probleem. Op 30-6 de volkjes gecontroleerd en doppen gevondenmet daarin al klare moertjes.Bij de volgende controle op 4-7 in 1volk geen eitjes meer en geen moergevonden. Maar savond
in de stal geluisterd en hoorde een moertje tuten gekeken en moertje gevonden lopend op een raam. En op 8-7 gaat haatst het hele volk
er vandoor, heb hem wel kunnen scheppen in 2x zo,n dikke zwerm was het. Maar het gedrag van dit volk kan ik niet helemaal plaatsen
heb ik wat fout gedaan ? groeten Aaldrik

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanzetten koninginnen doppen door jonge moer

Bericht door Dirk Blanken » vr 13 jul 2007, 20:24

Aaldrik, zodra er gesloten broed kan zijn het hele volkje controleren en ev doppen bij goed broed breken.
Waarschijnlijk zijn de oorspronkelijke bijen niet tevreden over de koningin maar als het broednest klopt gewoon breken.
Meestal gaat het dan goed.
Dirk
dertiende

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanzetten koninginnen doppen door jonge moer

Bericht door Dirk Blanken » za 14 jul 2007, 18:24

Aaldrik, nogmaals je verhaal gelezen.
Voor half juni zijn er al doppen aan gezet en toen had je nog lang geen uitlopend broed van de nieuwe koningin.
4 ramen met broed is voor de jonge koningin ook wel wat moeilijk in te halen als de bijen afwijkend zijn en niet helemaal gelukkig zijn met de nieuwe koningin.
Toch was het waarschijnlijk goed gegaan als je vanaf ongeveer 7 dagen na de bevruchting gecontroleerd had op doppen en had gebroken en dat elke week had gedaan.
Voortaan zeker als je iets nieuws binnen haalt elke week even controle totdat er geen doppen meer aangezet worden.
Ik heb mijn nieuw gekochte koninginnen nu voor de 2e keer gecontroleerd en blijf dan doen totdat de bijen van de nieuwe koninginnen de overhand krijgen en dat duurt niet meer zolang want ze hebben in eerste instantie broed meegekregen maar dat is verwijderd voor het invoeren.
Vooral bij raszuivere koninginnen moet je maximaal voor zekerheid gaan.
De eerste bijen beginnen nu uit te lopen, over twee a 3 weken is er rust.
Dan kan ik na 4 weken na begin uitlopen een raam met uitlopend broed gaan bijzetten en dan na 14 dagen weer een, zodat de bijen van de raszuivere koningin de overhand blijft houden
Dirk

dertiende

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanzetten koninginnen doppen door jonge moer

Bericht door labrador » za 14 jul 2007, 23:57

Vrijdag de 13e, maar dan op Zaterdag

Vandaag had ik mijn "vrijdag de 13e".

Allereerst had ik een kast waar ik mijn standbevruchte Buckfastmoeren had ingevoerd gecontroleerd op doppen; en jawel, er waren er een stuk of 20 aangezet. De moer zag ik lopen (gemerkt) maar de doppen waren knap rijp. "Net op tijd" dacht ik nog, maar nee....het was net te laat. Ik hoorde een tuter en begon deze op te zoeken...gewoon afgaande op het geluid kon ik ze gemakkelijk traceren.... maar wat was dat? Door mijn jacht op de tuter had ik blijkbaar wat verkeerd gedaan want plots kwamen er meerdere moeren uit de doppen lopen.... Stom natuurlijk. Deze had ik eerst moeten verwijderen. Ga er maar aan staan...... Ik heb de kast weer gesloten en gedacht: Zoek het maar uit. Vanavond lager er verschillende moeren onder de kast en jawel..... ook een gemerkte[:(!][xx(]

2. Omdat ik vergeten was om de mini EWK's op tijd te voorzien van voer zijn er een stuk of 4 gaan zwermen...... kastjes leeg, zonder dop aan te zetten en mooie bevruchte buckfastmoern zijn verdwenen in het bos..... Ik kon er geeneen meer vinden.....

3. Nog een kast gecontroleerd op doppen. Maar nee, geen enkele dop gezien en de gemerkte moer liep er rond. Mooie platen met broed. Mooi, de HK er wer op en de boel sluiten. Wat wat er mis dan? Vanavond zag ik een gemerkte moer onder de kast liggen met een geplet achterlijf....... waarschijnlijk ergens tussen gezeten toen ik de HK er op zette.....

Een leerzame dag[V]. Alles is te wijten aan mijzelf, dat is nog et ergste van alles.........[:(]

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aanzetten koninginnen doppen door jonge moer

Bericht door Kroese » zo 15 jul 2007, 02:40

labrador schreef:
Vrijdag de 13e, maar dan op Zaterdag

Vandaag had ik mijn "vrijdag de 13e".

Een leerzame dag[V]. Alles is te wijten aan mijzelf, dat is nog et ergste van alles.........[:(]
12-6 zonde van de moeren,[B)] maar als je de 1e moer even in een kooitje had gedaan met een tape je erop, dan had je de dag later rustig die ene jonge kunnen zoeken. zo'n 20 is wel veel om van wisselcellen te spreken. waren het redcellen, of natuur cellen op het broed van de JK? In dat geval was de moer misschien toch niet goed. Was het broed wel veel en regelmatig, of gaten broed, en weinig naar verhouding.

maar ja na vrijdag de 13e komt ook nog dinsdag de 17e Juli !!!

Hennie....

A.Kapma
Berichten:3
Lid geworden op:wo 11 jul 2007, 16:57
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanzetten koninginnen doppen door jonge moer

Bericht door A.Kapma » zo 15 jul 2007, 14:34

Hallo Dirk Blanken
Bedankt voor Uw uitleg. Ik denk dat ik ze te snel groot wou hebben
Vr. Gr Aaldrik.
Geplaatst door Dirk Blanken

Aaldrik, nogmaals je verhaal gelezen.
Voor half juni zijn er al doppen aan gezet en toen had je nog lang geen uitlopend broed van de nieuwe koningin.
4 ramen met broed is voor de jonge koningin ook wel wat moeilijk in te halen als de bijen afwijkend zijn en niet helemaal gelukkig zijn met de nieuwe koningin.
Toch was het waarschijnlijk goed gegaan als je vanaf ongeveer 7 dagen na de bevruchting gecontroleerd had op doppen en had gebroken en dat elke week had gedaan.
Voortaan zeker als je iets nieuws binnen haalt elke week even controle totdat er geen doppen meer aangezet worden.
Ik heb mijn nieuw gekochte koninginnen nu voor de 2e keer gecontroleerd en blijf dan doen totdat de bijen van de nieuwe koninginnen de overhand krijgen en dat duurt niet meer zolang want ze hebben in eerste instantie broed meegekregen maar dat is verwijderd voor het invoeren.
Vooral bij raszuivere koninginnen moet je maximaal voor zekerheid gaan.
De eerste bijen beginnen nu uit te lopen, over twee a 3 weken is er rust.
Dan kan ik na 4 weken na begin uitlopen een raam met uitlopend broed gaan bijzetten en dan na 14 dagen weer een, zodat de bijen van de raszuivere koningin de overhand blijft houden
Dirk

dertiende

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanzetten koninginnen doppen door jonge moer

Bericht door labrador » ma 16 jul 2007, 09:21

Kroese schreef:
labrador schreef:
Vrijdag de 13e, maar dan op Zaterdag

Vandaag had ik mijn "vrijdag de 13e".

Een leerzame dag[V]. Alles is te wijten aan mijzelf, dat is nog et ergste van alles.........[:(]
12-6 zonde van de moeren,[B)] maar als je de 1e moer even in een kooitje had gedaan met een tape je erop, dan had je de dag later rustig die ene jonge kunnen zoeken. zo'n 20 is wel veel om van wisselcellen te spreken. waren het redcellen, of natuur cellen op het broed van de JK? In dat geval was de moer misschien toch niet goed. Was het broed wel veel en regelmatig, of gaten broed, en weinig naar verhouding.

maar ja na vrijdag de 13e komt ook nog dinsdag de 17e Juli !!!

Hennie....
Hennie,

Het waren GEEN redcellen, maar gewone cellen.

Regelmatig broed, grote platen broed zelfs....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten