bijensterfte

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
gcmbijen
Contacteer:

bijensterfte

Bericht door gcmbijen »

Beste imkers,

Vandaag geconstateerd dat ik 3 van de 6 volken ben verloren deze winter. De andere drie volken waren vandaag lekker in het zonnetje.

Kan iemand mij vertellen wat ik het beste met de oude raampjes voer van de dode volken kan doen. Kan ik ze hergebruiken of is het beter om ze te vernietigen?

Wie kan mij aan een goed adres helpen voor een paar nieuuwe volkjes?

Graag in de buurt van Groot-Ammers(15 km van gorinchem)

Gr Gerrit
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: bijensterfte

Bericht door LWPisa »

Hoi Gerrit,

Ik zou het "zekere voor het onzekere" nemen en de oude voerramen vernietigen. Nu ergens bijen vandaan halen lijkt me duur als je ze niet perse nodig hebt en met andermans bijen krijg je ook andermans ziekten. Als het jaar goed is zit je met 3 volken zo weer op 6 of 8 units.

L
ainanc
Contacteer:

Bericht door ainanc »

Ik had zelf 5 volken waarvan 1 korf. Nu heb ik nog 2 kastvolken over.

Abdurr Inanc
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Deze morgen op de radio onze welgekende Prof.F.Jacobs met de melding dat in het informatiecentrum voor bijenteelt aan de universiteit te Gent een sterftecijfer van 30 à 40% onder hun bijenvolken waargenomen is.
Ziet er niet goed uit zo'n bericht.Ik ben benieuwd naar onze eerste lentevergadering op 4 april hoe de toestand bij ons leden zal zijn.

roger
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Bah, slecht nieuws. Vorig jaar was het bij mij raak. Bijna de hele verenigingsstal uitgeroeid. Maar dit jaar alles schitterend overwinterd. Dus er is hoop, Gerrit!

Vorig jaar heb ik na de winter - alles was dood inmiddels - de raten en het voer in de groenbak gesodemieterd. Vervolgens ben ik de kasten en de raampjes gaan schoonmaken met heet water, waarin ik lekker veel soda had opgelost.

(Misschien weet LWPisa zich nog te herinneren dat ik toen een vraag stelde over 'caustic soda'. Niet doen! Levensgevaarlijk! Zei iedereen. En toen heb ik het advies van Hennie Kroese maar opgevolgd. Gewone huis-tuin-en-keukensoda dus.)

Alle kasten heb ik op straat staan boenen met een afwasborstel. Lekker nat gemaakt. Vervolgens met de tuinslang met koud water afgespoeld. Hetzelfde gedaan met de raampjes. Heet water, veel soda, en nadien afspoelen.

Je zou nu mooi op tijd zijn, want ik heb ooit eens begrepen dat je na deze behandeling het gereinigde materiaal 6 weken niet mag gebruiken. Dan weet je bijna zeker dat je al het microscopisch geteisem de nek hebt omgedraaid.

Misschien is het verder handig om wat materiaal dat met de volken in aanraking is geweest te vervangen of eveneens te reinigen met soda, je kastbeitel bijvoorbeeld. Handschoenen vervangen, zou ik zeggen.

Verder heeft bijna alles bij mij op verse raten gezeten afgelopen winter. Schijnt ook te helpen, zeggen ze, alhoewel weer anderen dat tegenspreken.

Tsja, wat is wijsheid? In elk geval uithuilen en opnieuw beginnen.

Groet,

Bart
gcmbijen
Contacteer:

Bericht door gcmbijen »

beste,

allen bedankt voor feedback, ik ga ermee aan de slag

gr

Gerrit
Plaats reactie