bijenwelzijn

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

bijenwelzijn

Bericht door maartenkleijne »

"Dat is een reactie die ik hoopte te krijgen!

Hoe ver mag/kun je gaan met beesten/dieren? Over de intensieve veehouderij en de misstanden wordt genoeg gepraat maar ik vind dat "roteren onder het mom van een goed alternatief" vergelijkbaar."

Aldus Bart Vos onder de roterende kasten, waar zo'n discussie niet thuis hoort, dacht ik.

Persoonlijk vind ik -mede uit het oogpunt van voedselveiligheid- kippen in de bioindustrie een hele verbetering bij kippen op de mestvaalt zoals ik in mijn jeugd veel gezien heb.
Ik denk echter niet dat het met bijen zover zal komen, daar zijn ze veel te onaangepast voor. We begrijpen nu de voortplanting van moeren, maar van immes weten we nog vrijwel niets, laat staan dat we ze kunnen temmen en geheel naar onze hand zetten.
Toch is honing uit de huidige kasten w.s. wel hygienischer dan uit de vroeger korven, hoewel ik zelf die uit de korven de voorkeur zou geven.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: bijenwelzijn

Bericht door Bart de Coo »

Misschien had Maarten dit onderwerp beter 'bijenwelzijn' kunnen noemen. Want ik denk dat dat de vraag is: doen imkers opzettelijk dingen waarvan zij dondersgoed weten dat zij het welzijn van de bijen schaden?

Dat lijkt me zeer onlogisch.

Want zou het voor imkers niet veel verstandiger zijn wanneer zij ingrepen plegen die het welzijn van hun bijen juist bevorderen? Als Apiario roterende kasten gebruikt, met de bedoeling om de varroamijt te bestrijden, dan bevordert hij het welzijn van zijn bijen toch? Of althans, dan doet hij toch een poging in die richting? Je kunt je misschien afvragen of het werkt of niet, maar één ding is zeker: zijn bijen zijn springlevend en planten zich vrolijk voort. Volgens mij is dat hét bewijs dat het met het welzijn van zijn bijen wel snor zit. Pas als zijn bijen doodgaan en zich niet of slecht voortplanten, dan zou ik mij eens achter de oren gaan krabben.

Het welzijn van bijen opzettelijk schaden is meer iets voor kwajongens die kasten omtrappen of in brand steken.

(Ik ben ongelooflijk nieuwgierig naar een reactie van Bart Vos!)

Groet,

Bart de Coo
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Bericht door J.R. »

volgens mij planten de bijen zich niet voort dankzij de mens,
maar eerder ondanks de mens.
Wij moeten hen de beste voorwaarden geven om zich in stand te kunnen houden.
Tenminste als wij ze voor ons nut houden.
Als je problemen kunt voorkomen door hun wereld 2x daags op de kop te zetten zou ik dat zeker overwegen.
Al die verdwenen volken is voor de bijen zelf ook geen pretje.
Groet, Jan R.
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Ik denk dat Bart Vos weinig imkers meekrijgt in zijn betoog dat roterende kasten vergelijkbaar is met intensieve veehouderij.
Helaas reageert Bart verder niet, wat best jammer is.
Ik zou wel eens willen weten hoe mensen die dit soort meningen hebben, nu denken over andere vormen van bijenhouden.
Grootschalig > 200 volken hebben, afzwavelen, koninginneteelt (te kleine kastjes is weer vergelijkbaar met de legbattrij-kippen) etc.
Wanneer doe je het dan goed?
Plaats reactie