vermeerderen volkeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lexluthor
Berichten:19
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 15:44
Locatie:Belgie
Contacteer:
vermeerderen volkeren

Bericht door lexluthor » zo 02 mar 2008, 18:51

Hallo,

Als beginnend imker hebben mijn 2 volken de winter overleefd, er wordt volop stuifmeel gehaald dus ik vermoed dat de koninginnen nog aanwezig zijn en volop aan de leg zijn.

Ik zou mijn bijenbestand willen uitbreiden zonder nogal kostelijke
bijenvolken bij te kopen. Ik heb deze winter 2 simplexkasten gebouwd en een zesraamskastje.

Welke methode gebruiken jullie om volken te vermeerderen? Hoe ga ik het best stap voor stap te werk? Maak ik best een kunstzwerm? Veger, vlieger? Een raam met eitjes, jonge bijen en voldoende voedsel in een zesramer zou aanleiding geven tot aanzet van koninginnedoppen of niet?

alvast bedankt voor jullie inzichten,

Aart
Berichten:39
Lid geworden op:ma 29 aug 2005, 21:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door Aart » zo 02 mar 2008, 19:26

Beste,

Om volken te vermeerderen kan je het volgende doen:

Als de bijenvolken zwermneigingen gaan vertonen (doppen aanzetten).
Haal ik als er belegde doppen zijn de oude koningin met enkele ramen broed, en bijen (gedeelte afslaan)uit en doe deze in een zesramer.
Deze zesramer hou ik goed in de gaten met betrekking tot voldoende voer e.d.

Het grote volk (dus met de belegde doppen en geen koningin) gaat nu de doppen verder aanzetten/ uitbouwen.
Afhankelijk van het stadium van de doppen, na X dagen gaan luisteren voor een tuter (pas geboren koningin).

Als tuter er is de rest van de aanwezige doppen breken, eventueel 1 of 2 koninginnetjes er bij laten lopen (sterkste wint).

Hierna ongeveer 30 dagen niet in het volk werken i.v.m. inballen van de moer.

Dit was dus de zogenaamde aflegger.

Groet Aart

lexluthor
Berichten:19
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 15:44
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door lexluthor » zo 02 mar 2008, 19:38

hallo aart,

bedankt voor je bericht, ik neem aan dat de oorspronkelijke populatie na de geboorte van een koningin dan geen zwermneigingen meer zal vertonen voor dit jaar?

en zal de oude koningin in de zesramer haar volkje nog zwermneigingen vertonen?

Aart
Berichten:39
Lid geworden op:ma 29 aug 2005, 21:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door Aart » zo 02 mar 2008, 19:43

Beste,

Het oude volke verliest inderdaad zijn zwermneiging.
Eer dat de jonge koningin goed aan de leg is is er veel broed uitgelopen.

De zesramer kan je dan trachten te laten groeien, met kunstraat of uitgebouwde lege raat.
Ook deze zal niet meer gaan zwermen, veel vliegbijen zijn de eerste dag alweer teruggegaan naar het oude volk.
Ze heeft dan vaak alleen jongen bijen en broed. Dus het voedsel in de gaten houden is belangrijk.

Groet Aart

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door LWPisa » ma 03 mar 2008, 10:21

Het zou wel eens kunnen dat de oude moer in de 6 ramer nog wil zwermen afhankelijk van de omstandigheden qua weer en dracht. Als die mee zitten kan een volk hard groeien.

Als ik jou was zou ik een paar kwakers in Apidea's of 3 ramers doen, dan heb je reserve jonge moeren voor het geval dat de moer in de aflegger het niet/slecht doet, om evt. de oude moer in de 6 ramer te vervangen of om uit te laten groeien tot een echt volk. Het op 1 dop zetten of kwakers in laten lopen in grotere afleggers/afvliegers kan goed maar het is heel fijn om reserve moeren te hebben in het geval dat de jonge moer mislukt. Anders moet je eieren van je oude moer gaan inhangen of andere kunstgrepen en ben je zo weer een paar weken verder.

Als het weer meewerkt, de dracht goed is en je het handig aanpakt kan je je bijen verdrievoudigen.

lexluthor
Berichten:19
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 15:44
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door lexluthor » ma 03 mar 2008, 17:40

ik vermoed dan dat indien ik een uitgelopen moer heb, ik dan de andere ramen waar nog ongeopende koninginnen inzitten in een drieramer zet samen met wat jonge bijen en voldoende voer? en ervoor zorg dat er maar per kastje 1 moerdop mag aanwezig zijn?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door LWPisa » ma 03 mar 2008, 23:16

Yep. Als je genoeg bijen hebt. Of de doppen in apideas, dan heb je minder bijen nodig. Een dop in een jampot gestoken op een stukje raat met wat bijen is ook een aanrader, die kan later in een apidea. Of kirchhainer of zoiets.

L

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door Gerard van Gastel » di 04 mar 2008, 08:43

Een dop in een jampot gestoken op een stukje raat met wat bijen is ook een aanrader
Het kan waarschijnlijk wel, maar een aanrader zou ik het zeker niet noemen, eerder een noodgreep.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door LWPisa » di 04 mar 2008, 13:38

Heren,

De moer in de jampot is bedoeld als studie/recreatieve "aanrader" en niet zozeer voor een goed bevruchtingsresultaat. Het jammere van bijen is dat je er eigenlijk maar weinig van ziet, buiten in hun ondoorzichtige behuizingen...ikzelf vind het superboeiend om een moer met darren en werksters tijdelijk in een jampot of andere transparante container te houden...er valt nogal wat gedrag waar te nemen...darren bijv. doen meer dan je denkt...

L

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door Oude Essink » di 04 mar 2008, 18:58

Gebruik maken van een observatiekastje (beschikbaar voor 1bk.raam of 1 bk.raam + 1hk. of 2 bk.ramen; in onze bijenstal voor publiek hadden wij een complete Simplexkast van glas!) is veel natuurlijker!

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten