SketchUp 6 is nu gratis bij google te downloaden

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

SketchUp 6 is nu gratis bij google te downloaden

Bericht door Kroese »

Tekenprogramma SketchUp 6 is nu gratis bij google te downloaden

SkechUp is blijkbaar door Google opgekocht, en wordt als SkechUp versie 6 gratis beschikbaar gesteld. (Blijvend freeware, geen registratie)
Bedoeld om je huis te kunnen tekenen, en op google earth te kunnen plaatsen.
Deze gratis versie is al weer geavanceerder dan mijn skechup 4 versie, waar ik mijn diverse kasten en bodems mee heb getekend.

De door mij gemaakte tekeningen van allerlei kasten, kun je er prima zichtbaar mee maken, en ook evt verder mee bewerken.
De in "layers" gemaakte tekening kun je 3D draaien in alle richtingen.
Ook kun je losse onderdelen(gemaakt in layers)weghalen, en zo je onderwerp in losse delen opbouwen of afbreken.

Echt handig, ook voor de bijenhouders forum.
Prima tool om tekeningen mee te maken, en uit te wisselen.

Dit is de link.
http://sketchup.google.com/

Kies de linker "Free" versie, en installeer hem.
Bij de installatie even op millimeters instellen.

Ik zal straks wel even een paar tekeningen files van me plaatsen.

succes,
Hennie......
André
Contacteer:

Re: SketchUp 6 is nu gratis bij google te downloaden

Bericht door André »

Hennie,
Ik heb het er bij nij al opgezet,mooi progamma.

Groet André
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Dit is een tekening van een zonnewassmelter, die ook electrisch verwarmd kan worden. De afgelopen winter heb ik daar al veel gemak van gehad.

Download deze projectfile voor sketchup. Even met zip of rar uitpakken.
http://home.hetnet.nl/~koningin/foto/Zo ... elter1.zip

Hennie...
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Dit is een tekening van een Segebergerbak, die gedeeltelijk omgebouwd is naar nederlandse simplex raam maten. Er moet nog een houten lat in, en een alu strip voor de afdichting. De bodem is een proef ontwerp geweest, die ik niet heb afgemaakt. Ook is er een spaarkast bak in de zelfde tekening.

Ik heb voor proef 2 duitse segeberger kasten omgebouwd naar nederlandse ramen, en ook bakken verhoogd naar DUHOKA formaat. Ook heb ik bakken verlaagd naar nederlandse HK hoogte.
Uiteindelijk vond ik de ombouw lelijk, en te bewerkelijk. Het paste gewoon niet goed bij mijn raam maat (DUHOKA)
Ik ben toen met de Combi bakken begonnen.

http://home.hetnet.nl/~koningin/foto/se ... MenBAK.zip

Hennie...
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Dit is een tekening van een Duitse Piepschuim Combi kast.
Door mij omgebouwd naar de simplex raam maat, en ook naar de hoogte voor mijn DUHOKA ramen 290 mm hoog. De standaard Combi bak is 308 mm hoog en is gemaakt voor dadant ramen. De binnenbouw heb ik aangepast naar simplex breedte, door er blokken in te lijmen, ongeveer gelijk aan de blokken die in een spaarkastbak zitten.
90% van deze gekochte Combi bakken heb ik doorgezaagd, en omgebouwd naar HK formaat (=150MM hoog). Voor mij is dit erg praktisch, omdat 2 HK's precies gelijk is aan mijn DUHOKA broedbak van 300 mm hoog(2 X 150)

De bodem heb ik volledig zelf ontworpen en gebouwd van Meranti hard houten latten. Deze bodem heeft een los raam met gaas, wat makkelijk uitgeschoven kan worden om schoon te maken. Ook is de bodem voorzien van een Varolade.
De vliegplank zit onder de bak, en steekt niet buiten de kast.

http://home.hetnet.nl/~koningin/foto/Co ... erland.zip

Hennie...
r.alting
Contacteer:

Bericht door r.alting »

Hallo
Prachtig programma.mooi gedetailleerde tekeningen.
Ik ben al druk aan het oefenen met het namaken van mijn bijenstal.
Wat voor verwarmingselement(watt) zit er in de wassmelter? en zit er ook een thermostaat op? en onder de verwarming is dat een metalen plaat?.
De beginnende imker
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

r.alting schreef:
Hallo
Prachtig programma.mooi gedetailleerde tekeningen.
Ik ben al druk aan het oefenen met het namaken van mijn bijenstal.
Als die al een beetje vorm begint te krijgen, zet hem dan even in dit artikel neer. Kunnen anderen ook weer wat van leren en evt wat aanpassen voorzichzelf.
Wat voor verwarmingselement(watt) zit er in de wassmelter? en zit er ook een thermostaat op? en onder de verwarming is dat een metalen plaat?.
De beginnende imker
Dit was het teken ontwerp. Bij de test bleek dat de warmte onder de opvangbak bleef hangen. Ik heb toen op die plaats een verwarmingselement van een oud koffiezet element geplaatst. Hier zit al een Bimetalen temperatuur schakelaar op, die de koffie op 60 C houdt. Verder heb ik tegen de kopse zijden (parralel aan de ramen) 2 verwarmings elementen geplaatst. Zwevend met beugeltjes op metalen platen, die als reflector dienen. Boven 1 verwarming heb ik ook nog een ventilator gemaakt, die de lucht op het element blaast. De verwarmde lucht wordt naar beneden de opvangbak ingeblazen, en stijgt dan tussen de raten weer naar boven. De raten zijn in zo'n 20 minuten warm genoeg om ze uit de ramen te drukken. De 2 verwarmingsspiralen komen uit een moulinex grill oven. Ook het bijbehorende thermosstaat heb ik er voor gebruikt. De voeler moet dan dicht bij 1 van de 2 verwarmingselementen geplaatst worden, om snel schakelen en goed regelen mogelijk te maken. Over de verwarmings elementen varoagaas maken. Dit om te voorkomen dat smeltende raat tegen de elementen valt. (brandgevaar)
De 2 bakken passen in elkaar rondom gescheiden door 2 cm piepschuim voor de isolatie. Gebruik je de elektrische verwarming, leg dan een dunne aluminium plaat op de raten, met daarop een dekplaat. Als je de dubbele glazen deksel erop legt, kan deze door de hitte kapot knappen. Verwarming door de zon gaat veel geleidelijker.

Hennie...
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Om deze te kunnen bekijken heb je een 3D computerprogramma nodig. Zie ook wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/SketchUp_% ... ogramma%29

!Piet
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Piet Jager schreef:
Om deze te kunnen bekijken heb je een 3D computerprogramma nodig.
Hallo Piet,
Hennie Kroese is deze berichtgeving toch juist begonnen met het vermelden van het betreffende gratis programma, en het staat zelfs ook in de titel. Was je dat niet opgevallen?
Ik heb het zelf inmiddels ook gedownload, en het is echt ... Wauw. Het is echt een grote hulp als ontwerpen op deze manier worden aangeleverd. Ook gemakkelijk te leren! Echt een aanrader!
testudo
Contacteer:

Bericht door testudo »

Is er hier geen nederlandse versie van ?
Plaats reactie