hoornaars

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
steven
Contacteer:

hoornaars

Bericht door steven »

hallo,
ik heb een hoornaars nest in de nok van ons huis(16m hoog).
en je kunt er moeilijk bij. ik vroeg me af wanneer kun je zo'n nest het best bestrijden en welke tijd van het jaar.
want ze komen ook binnen wat erg vervelend is. en welk middel moet ik hiervoor gebruiken?

gr steven
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: hoornaars

Bericht door Hans van der Post. »

Steven woon je echt in Nederland? Nu hier een levend hoornaars nest?
Om deze tijd van het jaar vliegen er alleen koninginnen van wespen soorten. Ze zijn dan opzoek naar een goede nestplaats voor hun toekomstig volk.
Mocht het een verlaten nest zijn dan komt er normaal gesproken pas op die plek een nieuw nest als het oude nest door de tand des tijds is vergaan.

Aanvulling: sociale wespen nesten - hoornaars horen daar ook bij - bestaan maar een seizoen.

Hans
steven
Contacteer:

Bericht door steven »

ja ik woon ik echt in nederland
en het klopt ze vliegen nu nog niet maar ik vraag het gewoon alvast

gr steven
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Steven Hans heeft gelijk ,poets hem nu maar weg dan is alles opgeruimd(een langen stok met wilgentakken er om gebonden en de klus is zo geklaad)
Werk ze.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Steven,

Ik meen mij een gesprek te herinneren over zeer vroeg actieve wespennesten. Er was iemand die beweerde dat er al in februari een uitgebouwd en actief wespennest was. Maar dan kan natuurlijk niet, want wespen- en hommelkoninginnen worden pas in de lente actief en ze zullen helemaal op eigen houtje het begin van een nest moeten bouwen. Ze krijgen pas hulp van jonge werksters als die geboren worden, allicht. Dan ben je zo weer een maand verder.

Degene die toen het meest kundig reageerde was Roger de Vos. Die wist te melden dat in oude wespennesten vaak wat bevruchte moeren overwinteren. Als je dus nu grote beesten ziet rondfladderen die volgens jou afkomstig zijn uit dat nest, dan zouden dat volgens mij wel eens jonge koninginnen kunnen zijn, die op zoek zijn naar nestruimte. Misschien dat dat ook verklaart waarom ze soms binnenkomen.

Overigens zijn hoornaars warmteminnende insecten; ze worden duidelijk later actief dan bijvoorbeeld de gewone en de Saksische wesp.

Verwijderen doe je dus nu, want het nest is gegarandeerd leeg, hoogstens op een enkel lui koninginnetje na. Gewoon met geweld, bijvoorbeeld op de manier die Tinus aangaf. Als je toch bang bent voor een steek, dan doe je gewoon je imkersjack aan[:0]. Verder raden ze aan om de plek waar het nest gezeten heeft te schrobben met heet water en soda, anders heb je in de loop van de zomer zo weer een knoeperd van een nest.

Groet,

Bart
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

"Mocht het een verlaten nest zijn dan komt er normaal gesproken pas op die plek een nieuw nest als het oude nest door de tand des tijds is vergaan."

Ik denk dat Hans in beginsel gelijk heeft met deze tekst maar toch hadden wij in ons ouderlijk huis jaren achtereen een hoornaarnest in steeds dezelfde ongebruikte schoorsteen op c.a 8 meter hoog.
Verscheidene voorjaren heb ik daar ook koninginnen zien vliegen waarvan er uiteindelijk eentje bleef (neem ik aan) en de rest ging elders verder. Een paar weken later verschenen dan de eerste gewone hoornaars. Altijd een mooi gezicht, maar minder indrukwekkend dan de moeren.
Op een dag werd die schoorsteen weer in gebruik genomen en dat was het einde van het verhaal.
Plaats reactie