broedbeperking maar wat nu??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
pievee
Contacteer:

broedbeperking maar wat nu??

Bericht door pievee »

dag,

Ik heb een kast met twee rompbakken. Tussen beide heb ik een moerrooster gelegd. De koningin zit lekker boven en ik geef haar 6 ramen om te beleggen. De onderste bak zat vol gesloten broed die nu uitgelopen is. Ik heb dus veel vliegbijen om honig te halen. Maar. mijn hoogsel is nog niet uitgebouwd door de bijen. Kan ik eventueel gewoon de onderste bak naar boven brengen en hem als HK gebruiken? Zullen ze dat niet raar vinden? of ben ik verplicht om een HK te laten opbouwen en dus ettelijke dagen verliezen? Het is nu mooi weer en ik vrees dat ik alles zal mislopen als ze nu nog moeten bouwen aan die HK.
graag uw advies! dank alvast!
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: broedbeperking maar wat nu??

Bericht door Eddy Geurtsen »

Een betere situatie zou volgens mij zijn om de koningin in de benedenbak te hebben. Als je (tijdens een goede dracht) uitlopend broed boven het moerrooster hebt, zullen de uitgelopen broedcellen snel worden volgedragen met honing. Uit je vraag maak ik op dat je dit alsnog wilt doen, dus de onderste bak naar boven, de bak met de moer naar beneden. Dit zou wel kunnen, maar je zet het volk, letterlijk en figuurlijk, helemaal op zijn kop. Als het mooi weer blijft zal het wel kunnen, maar je had (volgens mij) deze situatie kunnen voorkomen: geef de moer gewoon goed de ruimte, zorg dat er boven op de beide broedkamers op tijd een honingkamer wordt geplaatst. Zodra er flink wordt gewerkt in de honingkamer (uitbouwen kunstraat, flink wat broedaanzet) leg je het rooster onder de honingkamer, zorg wel dat de moer onder het rooster is. Een goede dracht zorgt voor een gevulde honingkamer.
Gr. Eddy
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Pievie,
Heb je dan ook nog een 2e MR onder het hoogsel.
Waarschijnlijk niet.
Allereerst heb je te weinig bijen en ben je uit op winst voor jou.
Bijen kunnen je opbrengst geven maar eerst moeten ze rijkelijk voor zich zelf kunnen zorgen.
Nu moet je het MR weghalen tussen de twee bakken en onder het hoogsel leggen.
Als het hoogsel een BKhoogsel is zou ik er 3 broed inzetten(afslaan)zodat de bijen trek op het hoogsel hebben.
Dirk

dertiende
pievee
Contacteer:

Bericht door pievee »

dirk,

ik kan toch gewoon de beide bakken van plaats veranderen? zonder extra honingzolder te gebruiken? Want die honingzolder bestaat nu enkel ui nietopgebouwd kunstraam en ik vrees dat de tijd die ze nodig zullen hebben daarvoor te lang zal duren. de dracht is nù en niet binnen 2 weken, snap je?
dus: moer naar onder brengen, daarop moerrooster en daarop de bak met nu uitlopend broed, die dan als honingkamer kan dienen.

wat denk je?
pievee
Contacteer:

Bericht door pievee »

dirk,
ter aanvulling: ik heb die eventuele honingzolder nu nog NIET geplaatst; de situatie is nu 2 BK met moer in bovenste BK.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Pievie,
Dat kan zeker, maar als het een productieve moer is zou ik het uit te bouwen hoogsel helemaal onder zetten dan blijven de jonge bijen zeker bezig, natuurlijk als je daar voldoende bijen voor hebt.
Dirk

dertiende
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Pievee??

Gewoon een honingbak (halfhoogsel) met kunstraat boven op het volk plaatsen. Een goed volk bouwt zo'n honingbak in no time uit als ze de ruimte nodig hebben!!!! En het bouwen van de bijen kost geen honing maar levert juist honing op.

Daarnaast ga je toch geen honing slingeren uit reeds een aantal malen bebroede ramen??? Zet zulke bebroede ramen maar eens in een bak met helder water en kijk na één of twee dagen maar eens naar de kleur van dat 'heldere' water. Of zet zo'n bebroed raam maar eens een paar dagen in een warme afgesloten (slaap)kamer en ruik dan maar eens een keer. Ik weet zeker dat je dan geen honing meer slingert uit bebroede ramen.

Groeten...............

Gerard
Plaats reactie