slingeren
Moderator: Hans van der Post.
slingeren
Mijn honinkamer zit aardig vol met verzegelde honing. Hoe kan ik vermijden dat bijen op de raten blijven zitten wanneer ik dat hhogsel wil wegnemen?
maw: is er een methode om de honingkamer bijenvrij te maken voor ik die wegneem?
Als ik het honinghoogsel wegneem en die slinger: zet k die dan gewoon met uitgeslingerde raten terug? Of met nieuwe waswafels?
maw: is er een methode om de honingkamer bijenvrij te maken voor ik die wegneem?
Als ik het honinghoogsel wegneem en die slinger: zet k die dan gewoon met uitgeslingerde raten terug? Of met nieuwe waswafels?
Re: slingeren
Er is hier veel over geschreven. Je kan zoeken op bijenuitlaat, honing afnemen. Ga naar zoeken en vink archief aan.
Abdurr Inanc
Abdurr Inanc
Met een bijenuitlaat te plaatsen minstens 24uur voor je gaat slingeren kun je de honingzolder zo goed als bijenvrij krijgen.
De uitgeslingerde raten kun je dan terug plaatsen voor de zomerhoning.
De uitgeslingerde raten kun je dan terug plaatsen voor de zomerhoning.
-
- Imker sinds: 2006
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard + carnica
- Contacteer:
Toen ik gisteren de hk wilde afnemen (na 24 uur plaatsen uitlaat) zat de bak nog helemaal vol brommende bijtjes. Omdat het volk geen moer meer heeft (kunstzwerm gemaakt) denk ik dat ze de uitlaat niet konden vinden of dat de uitlaat door een raampje afgesloten was. Dat werd dus afslaan en met een veger bijvrij maken. Niet gestoken...
Ivo
Ivo
Ivo,
Heb je de bijenuitlaat gecontroleerd of er geen dar in klem zit?
Heb je de bijenuitlaat gecontroleerd of er geen dar in klem zit?
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
of heb je hem misschien ondersteboven geplaatst?

-
- Contacteer:
Niet gecontroleerd op darren, goede tip, ga ik alsnog doen.
En nee, niet ondersteboven... de uitlaat past maar op 1 manier in de deksel, en als je hem dan ondersteboven doen valt ie er uit.
Ik denk dat de uitgang precies onder een raampje hing, die aan de onderkant ook nog eens van wat was was voorzien. Maar die dar in de uitlaat ga ik direct even kijken...
thanks,
Ivo
En nee, niet ondersteboven... de uitlaat past maar op 1 manier in de deksel, en als je hem dan ondersteboven doen valt ie er uit.
Ik denk dat de uitgang precies onder een raampje hing, die aan de onderkant ook nog eens van wat was was voorzien. Maar die dar in de uitlaat ga ik direct even kijken...
thanks,
Ivo
-
- Contacteer:
Nee, geen dar in de uitlaat. Volgend jaar (of misschien komende zomer) nog maar een keer proberen en gewoon het raampje boven de uitlaat verwijderen. Ik houd het er op dat de moer niet aanwezig was en dat dat de reden is dat ze niet naar beneden vertrokken.
Ivo
Ivo