L.S.,
De laatste tijd zie ik foto's van mensen die een knaagdierendrinkfles gebruiken om bijen in mini's of anderszins kleine kastjes te voeren.
Heeft er iemand van U ervaring mee? Is het een kwestie van een gat boren en de fles aanhangen? Zijn bepaalde flessen geschikter dan andere?
MvG,
L
Ervaring met knaagdierendrinkflessen?
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Ervaring met knaagdierendrinkflessen?
Lennart,
Nou wil het toeval dat er bij het eenraamsobservatiekastje van Piet Jager (zie de verkooprubriek) ook een cavia drinkfles zit. Ik heb dat kastje nu, en kan er dus wel iets over uit de doeken doen.
In de normale drinkflessen zit een kogeltje aan het eind, en dat kogeltje kunnen de bijen niet bewegen. Zonder dit kogeltje te bewegen zal het suikerwater niet stromen. Er zal aan het drinkflesje dus een aanpassing gemaakt moeten worden.
Piet had aan het flesje een stukje bijgelast dat nauwer toeloopt. Het balletje is eruit. Nu kan het flesje gebruikt worden om mee te voeren alleen moet er wel een vrij dikke oplossing gebruikt worden.
Tieme
Nou wil het toeval dat er bij het eenraamsobservatiekastje van Piet Jager (zie de verkooprubriek) ook een cavia drinkfles zit. Ik heb dat kastje nu, en kan er dus wel iets over uit de doeken doen.
In de normale drinkflessen zit een kogeltje aan het eind, en dat kogeltje kunnen de bijen niet bewegen. Zonder dit kogeltje te bewegen zal het suikerwater niet stromen. Er zal aan het drinkflesje dus een aanpassing gemaakt moeten worden.
Piet had aan het flesje een stukje bijgelast dat nauwer toeloopt. Het balletje is eruit. Nu kan het flesje gebruikt worden om mee te voeren alleen moet er wel een vrij dikke oplossing gebruikt worden.
Tieme
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Ahaa zoiets dacht ik al...het drupt niet zomaar langs de kogel. De kogel moet eraf dus...handig systeem...merci!
L
L
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
L.P als je de kogel er af zaagt, en er dan dikke plakband om doet, en er dan 5 gaatjes inprikt met een speld dan kunnen de bijen drinken, en loopt het flesje niet leeg.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis