Ik herneem een vorige bijdrage van 05/04/2008;
"Volken zijn allemaal in meer of mindere mate besmet met sporen van allerlei bijenziekten: nosema apis met een piek in april, terwijl de nosema ceranis het hele jaar in constante mate aanwezig is, evenals sporen van Amerikaans - en Europees vuilbroed, en verder sporen van allerlei virussen."
http://www.ruinerimkers.nl/PRI%20Wageningen.html
Een mogelijkheid voor de CCD, en waar blijkbaar weinig aandacht aan gegeven wordt, is zeker de nosema ceranis. Deze parasiet komt niet alleen héél het jaar voor maar is op de koop toe véél aggresiever dan N.apis ( de darmwand wordt onherstelbaar beschadigd ). Verschillende onderzoekers veronderstellen dat op een vrij korte periode de N.apis volledig vervangen zal zijn door de N.ceranis.
En zo komen we weer op de noodzaak van de aanwezigheid van stuifmeel, het hele seizoen rond, om de larven de kans te bieden om tot volwaardige bijen uit te groeien en de nodige reserves op te bouwen.
Ik denk dat het nosema-onderzoek (N.apis en relatief onschuldig zeker omdat er vers stuifmeel is of komt) in de lente beter verschoven wordt naar de zomer en herfst ( hoofdzakelijk N.ceranis ) om een idee te krijgen welke volken een risico vormen. ( extra hygiene, afzwavelen, isoleren, bijvoederen, stuifmeel ramen inhangen enz. )
http://www.beekeeping.com/sante-de-labe ... esente.htm
Wat ik toen uit de losse pols schreef, uitgaande van eigen ervaring, de stuifmeeltheorie van Marc en verschillende voordrachten en me vooral niet blind starend op "Groen"- geleuter wordt nu bevestigd in een artiekel van "Environmental Microbiology" ( 18 juli 2008), waarin een klad wetenschappers hun resultaten bekend maken.
"How natural infection by Nosema ceranae causes honeybee colony collapse"
Een passage uit de inleiding;
"We provide Koch's postulates between N. ceranae infection and a syndrome with a long incubation period involving continuous death of adult bees, non-stop brood rearing by the bees and colony loss in
winter or early spring despite the presence of sufficient remaining pollen and honey."
De volledige tekst ( .pdf ) circuleert op het net;
kg
CCD
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Re: CCD
De lezing van de heer van der Steen heeft niets aan aktualiteit ingeboet; juist tegenovergesteld!
Immers, gezonde volken zijn van wezenlijk belang!
En dan de stuifmeelvoorziening: alzijdig stuifmeel van verschillende planten! Jammer van die monocultures van o.a. mais etc. Is voor het veevoer prima; de bijen hebben aan deze windbestuiver niets!
De heer van der Steen had in zijn lezing afgelopen winter in Ruinen ook een voorbeeld van een vergelijking van een aantal Belgische imkers die "rondom" in de mais zaten en imkers die in een beter drachtgebied stonden.
Mij lijkt dat dan ook het weer er toe doet; staat de mais vlakbij dan denk ik dat ze toch nog maar edven snel naar de mais gaan in plaats van verder weg te gaan.
Roel
www.ruinerimkers.nl
Immers, gezonde volken zijn van wezenlijk belang!
En dan de stuifmeelvoorziening: alzijdig stuifmeel van verschillende planten! Jammer van die monocultures van o.a. mais etc. Is voor het veevoer prima; de bijen hebben aan deze windbestuiver niets!
De heer van der Steen had in zijn lezing afgelopen winter in Ruinen ook een voorbeeld van een vergelijking van een aantal Belgische imkers die "rondom" in de mais zaten en imkers die in een beter drachtgebied stonden.
Mij lijkt dat dan ook het weer er toe doet; staat de mais vlakbij dan denk ik dat ze toch nog maar edven snel naar de mais gaan in plaats van verder weg te gaan.
Roel
www.ruinerimkers.nl