Misschien een idee?

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Plaats reactie
macwlem
Contacteer:

Misschien een idee?

Bericht door macwlem »

Hallo mede-imkers en bijenhouders,

Tijdens een van mijn zwerftochten over het internet naar informatie over de imkerij, kwam ik terecht op het imkerforum van onze oosterburen, ik denk voor velen geen onbekend forum en anders bij dezen...best een aanrader (http://www.imkerforum.de).

Wat ik erg goed vond was de rubriek "imkeren gedurende de vier jaargetijden" met een opsomming per maand.

Nu is mijn vraag zou dat onderdeel ook op dit forum gemaakt kunnen worden. Ik ben er van overtuigd dat het een toegevoegde waarde heeft.

Bedankt en groetjes,
Willem

Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Misschien een idee?

Bericht door Bart de Coo »

Ik heb ook wel eens iets geschreven op dat forum. Dat valt om den drommel snotdomme niet mee. Op een forum schrijven in het Duits. Maar ik heb me er doorheen gemept! Het grote nadeel van dat forum vind ik dat het door een enorme overdaad aan rubrieken zo verschrikkelijk onoverzichtelijk is. Als we jouw idee navolgen, dan hebben we er in 1 klap 12 rubrieken bij. Dank je de koekkoek.

Dan is er nog het probleem van welke activiteit hoort thuis in welke maand? Moet je inwinteren in augustus of in september? Moet je de voorjaarsinspectie uitvoeren in maart of in april? Moet je eind november of begin december met oxaalzuur behandelen?

Nee, het lijkt mij een hele hoop onduidelijkheid en onoverzichtelijkheid in de hand te werken. (Afgezien daarvan ligt het niveau van de deelnemers op ons forum opvallend veel hoger dan dat op imkerforum.de. Maar dit terzijde.)

Misschien is het aardig als je eens probeert uit te leggen wat volgens jou precies de toegevoegde waarde is.

Groet,

Bart de Coo
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Hoi Bart,

Wat mij persoonlijk aanspreekt is de gedachte dat je het bijenjaar op deze manier overzichtelijk kan indelen. Alle werkzaamheden aan een bijenvolk die op dat moment actueel zijn of activiteiten en discussies daar om heen, kunnen in de desbetreffende maand worden ondergebracht.
Op die manier krijgt zowel de beginnende imker als misschien (minder) de doorgewinterde tevens een goed beeld wat er allemaal speelt (eventueel door de jaren heen) tijdens een bepaalde periode. Dat dit geheel niet statisch is, moge duidelijk zijn. Het is zeker niet de bedoeling om hiermee een "jaarhandleiding bijenhouden" te maken waarin op voorhand staat wat die maand te doen is.

Groet,
Willem

Moderator
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Hm, misschien moesten de forumbeheerder hierover maar eens beraadslagen. Bestaan er nog andere Europese fora? Ongetwijfeld. We zouden daar ook eens kunnen kijken hoe zij dat aanpakken.

Groet,

Bart
Wim Joosten
Erelid
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Hallo Willem.

Het lijkt me een goed idee. We moeten hier even over nadenken. We hebben binnenkort een rubrieksbeheerdersbijeenkomst en dan gaan we het er over hebben. We laten nog van ons horen hierover.

Met vriendelijke groet,
Wim
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

doet me denken aan:
http://www.ping.be/~pin04317/index3.htm"
(middelste knop: 'wat te doen deze maand')
LWPisa
Imker sinds: 1997
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Op zich is het een goed idee...alleen ik sluit me aan bij Bart, ik lees imkerforum.de ook en vind het flink onoverzichtelijk en tijdrovend om door de topics heen te gaan. Ikzelf neig altijd meer naar samenvoegen dan naar opsplitsen en ben niet voor het maken van meer categorien zonder daar een "noodzaak" voor is...maar als het toch gebeurt dan neem ik het meer open en dicht klikken en zoeken maar voor lief...

L
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Het aantal lezers op .DE is meer dan 10X zo hoog als bij ons. Waarschijnlijk het aantal schrijvers ook.
Dan kan je wat extra's doen: voor elk wat wils. Wij moeten ons vooral beperken tot wat goed loopt en response geeft.
Als er een nieuwe rubriek komt is dat een afsplitsing van een deelgebied uit een een andere rubriek die veel schrijvers en lezers trekt.

gr,
maarten
Plaats reactie